Тайните на тестовете

Феновете на Формула 1 най-после дочакаха началото на зимните тестове - утре предсезонните изпитания започват на пистата „Каталуня" край Барселона, ще видим почти всички нови болиди за сезон 2016, както и финалния етап на подготовката на отборите за първия старт в Австралия. Сезонът във Формула 1 стартира на 20 март в Мелбърн, така че тимовете имат по-малко от месец, за да свършат още работа преди първите битки.

По времето, когато работех като механик в McLaren, този период от годината ме ужасяваше, сега обаче го очаквам с нетърпение и вълнение.

Ужасявах се защото механиците и инженерите бяхме наясно какво ни очаква - поредица безсънни нощи и дълги дни, изпълнени с работа и болка, трябваше да се справяме с нови компоненти, нови технологии, отчаяно да се опитваме да напаснем една или друга част в болида, да направим така, че нищо бокса или по колата да не се подпали и естествено, да изпълним най-важната задача - да направим така, че новият ни болид да става все по-бърз.

Днес, седя удобно пред лаптопа и заедно с останалата част от света анализирам това, което месеци наред чакахме да видим - новите болиди за сезон 2016, които доскоро бяха в пълна тайна.

Естествено, тестовете не носят вълнението на първото състезание за годината, когато започват истинските битки, но за мен това е една от най-интересните части от сезона.

Всеки един нов автомобил, който ще видим на тестовете утре е резултат от използването на изключително много ресурси и усилия, за да може да се превърне от концепция в чудовище на пистата, способно да победи конкурентите си. Или поне да не изостане от тях. Което обяснява и защо отборите толкова ревниво пазят тайните си по новите коли, особено на предсезонните тестове.

С оглед на това, че отборите правят тестове заедно на една и съща писта и правилата ги задължават да държат вратите на боксовете отворени, е лесно да се предположи, че дните на промишлен шпионаж и опити за заблуждаване на конкуренцията са отминали. Напълно грешно предположение. Предстоят първите обиколки на новите автомобили и залогът за всички отбори е много висок. Много висок.

Всеки тим наема фотографи, за да снимат „най-интересните" места от колите на съперниците им. Това означава стотици, дори хиляди снимки, качени на сървърите на отборите, които се анализират от специални екипи във фабриките на отборите и се търси нещо ново, интересно и непознато.

Естествено, всички са наясно с това и отборите се пазят добре - механиците се подреждат зад, около или пред колата, понякога им помагат и шофьорите на камиони, за да не може никой дори да хвърли поглед към най-важните елементи. Или пък използват хитри номера.

Помня един такъв случай с Ейдриън Нюи, когато трябваше да изпробваме ново предно крило по време на тестовете. И тъй като крилото щеше да се види от всички в момента, в който колата излезе от бокса, а фотографите щяха да могат да го снимат без проблеми докато болидът спазва ограничението в алеята пред боксовете, Нюи избра друга тактика.

Той ни събра и ни каза да не обръщаме внимание на предното крило. Закачаме носа с новото крило към шасито и повече не го поглеждаме. Вместо това всички трябваше да насочим вниманието си към задното крило! Суетяхме се, криехме задното крило, въртяхме се около него и фотографите се хванаха на въдицата, опитвайки се да го снимат и наистина никой не обърна внимание на предното крило.

Но не съчувствайте на отборите, те се следят взаимно, подслушват си радио комуникациите, опитват се да сканират термалните изображения от работата на гумите и т.н. Това е една голяма игра, в която всички участват.

Преди години от Ferrari ни поканиха да използваме тестовата им писта „Мугело" в Италия. Нивото на параноята в McLaren беше достигнало такива нива, че наехме компания, която проверява за подслушвателни устройства и други „бръмбари", за да провери боксовете ни. За щастие, не откриха нищо.

Контролирането на информацията във Формула 1 е много важно, затова и отборите предпочитат да работят зад затворени врата. Присъствал съм на такива случки - пилотът се прибира в бокса след първата си серия обиколки с новата кола и излиза от кокпита с широка усмивка. На секундата разбираш, че сме направили добра кола. Когато се случи нещо такова, отборите започват крият истинските си възможности - пилотите правят серии с повече гориво, карат повече с по-бавните гуми и т.н. Mercedes се опитаха да направят точно това в началото на миналата година.

В същото време, ако новата колата се окаже слаба, то по време на тестовете се налагат няколко много бързи обиколки с малко гориво и супер меки гуми, за да се вдъхне увереност на спонсорите и някои от колебаещите се акционери. Това винаги се отразява на класирането, тъй като повечето отбори работят по програми с повече обиколки и по-тежки коли, търсейки надеждност и издръжливост.

Пилотите също имат собствена програма, особено в днешно време, когато и те, подобно на отборите имат нужда от спонсори, за да са във Формула 1. Затова и не е нещо необичайно някой пилот да поиска да направи много бърза обиколка по време на тестовете, с която да оглави класирането и която да използва при решителните преговори с някой спонсор или дори с тима. Но в този случай трябва да има сериозно доверие на състезателния си инженер.

Изброяването на всичко това има само една цел - разшифроването на това, което се случва по време на зимните тестове не е лесно. И няма голям смисъл да обръщаме внимание на това, което пише в пресрелийзите на отборите или в изявленията на пилотите, същото важи и за класиранията от всеки един ден на изпитанията.

Но нека това не ви заблуждава - по време на зимните тестове се решават съдбоносни проблеми за развитието на сезона на един или друг отбор, трябва само да успеем да го видим. Най-голямото шоу на планетата стартира утре, насладете му се.

Новините

Най-четените