Намираме се в post-PC ерата, а най-големите имена в бизнеса с технологиите се надпреварват за първото място на пазара на смартфоните и таблетите, произвеждайки милиони нови малки кутийки, които ни позволяват да носим Интернет в джоба си и да бъдем свръзани със света денонощно, по 7 дни в седмицата.
Анонсите на смартфони и таблети не спират
Amazon преди дни представиха четири нови Kindle устройства, включително по-луксозен модел тип таблет, който ще се конкурира с iPad. Apple пък рекламира новата версия на лъскавия iPhone. Междувременно и други производители, сред които най-изявени са Motorola, RIM и Samsung, представят свои версии на таблети.
По всичко личи, че ръководителите на тези компании или не четат вестници, или не се интересуват от тях. Със сигурност обаче те не забелязват мрачните заглавия, касаещи икономиката. От друга страна, според фирмата за маркетингови изследвания NPD Group, продажбите на луксозни телевизори и друга електроника напоследък бележат отрицателен ръст.
Парадоксът на обедняващото население, което охотно купува най-скъпи джаджи
Но по някаква причина това не важи за мобилните Интернет продукти, които се превърнаха в хит сред потребителите. Най-добрият пример за това е Apple, чийто устройства са известни с завишените си в сравнение с конкуренцията цени. Въпреки тях обаче, компанията жъне по-големи печалби отвсякога.
През изминалите три месеца, брутната печалба на Apple почти се удвои, след като компанията продаде 20 милиона броя iPhone - 142% от миналогодишните продажби, както и 9.25 милиона таблети iPad - прираст от 182%. Тези устройства далеч не са евтини - iPad се продава на цена между $500 и $830, а най-функционалният iPhone струва $300 при сключването на договор с американски оператор, а в България се продава за над 900 лв. с договор.
В крайна сметка обаче трябва да признаем очевидното - никой всъщност не се нуждае от iPad. Това е разход, който спокойно бихме могли да си спестим.
В този ред на мисли, повечето хора могат и без смартфон, но въпреки това световните продажби на тези устройства са скочили с 55 на сто от миналата година насам. Смартфоните, базирани на операционната система на Google - Android, обикновено струват по-малко от iPhone, но това далеч не означава, че са евтини. Най-добрият Android телефон, Samsung Galaxy S II, е достъпен срещу поне $200 долара с договор с оператор (над 650 лв. в България). Подобно на iPhone, той също се оказа хитов, с 10 милиона продадени екземпляра в първите 5 месеца на пазара, като повечето от тези продажби са извън САЩ. Цялостните продажби на смартфони от Samsung са скочили с 400 процента тази година.
Може би просто хората демонстрират пред другите материално благополучие
Една от причините за този технологичен бум изглежда е желанието на хората да поддържат социалния си статус. Демонстрирането на висок статус може би обяснява и защо немската аудиокомпания Sennheiser се радва на ръст в продажбите на скъпи аудиослушалки. Това важи дори за флагмана им HD 800, който бе представен през 2009, и въпреки безобразната цена от $1800, продажбите му осезаемо надминаха очакванията на компанията.
Зад този успех все пак има и друга причина, твърди Стефани Райхерт, вицепрезидент на отдела по стратегически маркетинг в Sennheiser. Той нарича това явление "свиване в пашкул". По време на сложни икономически обрати, когато нещата във външния свят не вървят на добре, хората пренасят забавлението в домовете си, обяснява Райхерт.
Или просто джаджите ни осигуряват комфорт, предпазващ ни от враждебната среда?
Може би всички се вглъбяваме в себе си, взирайки се в малките екрани, блокирайки света със слушалките - разсейваме се с играчки, за да не мислим за ужасяващия свят около нас.
Технологиите не само ни свързват със света, но служат и като бариера между нас и него, както пише проф. Шери Търкъл в последната си книга "Заедно сами". Експертът в областта на социологията и психологията твърди, че "сме уплашени от света и използваме технологиите, за да създадем култура на разсейване" от този страх.
Учените може и да изсмукват подобни твърдения от пръстите си, но каквато и да е причината за този феномен, преди всичко той означава повече пари за производителите на смартфони и таблети. Само часове след обявяването на четирите нови модела Kindle на Amazon, един от тях - Kindle Fire, вече се бе превърнал в най-продавания технологичен продукт в онлайн магазина на Amazon.
Впечатляващо, особено като се има предвид, че устройството дори все още не е достъпно на пазара - Amazon само регистрират предварителните заявки за него. А както може би се досещате - от всички нови модели, Fire е най-скъпият, с цена от $200.
Според анализатори най-новата версия на iPhone се появява във време, когато икономиката е слаба, а конкуренцията в сектора е изключително силна. Те обаче смятат, че способността на Apple да "генерира ентусиазъм" у потребителите ще спаси продуктите й от спад в продажбите. Очакванията са, че въпреки тежкото състояние на икономиката и предпазливостта на потребителите при харченето на пари отново ще има опашки за смартвона, както и за предишните продукти на Appel.