Ключовото послание от последното дамско парти на Кейт Мос по време на фестивала Isle of Wight бе начинът, по който жените пристигаха. Те избраха да не пътуват с хеликоптери, въпреки че Мос имаше един резервен, който да доставя допълнителен алкохол при нужда.
Избягваха и джиповете със затъмнени стъкла - предпочитаното транспорно средство на съвременните знаменитости; също така се въздържаха и от ретро-спортни коли. (Aston Martin или Porsche от 60-те е вече изтъркан като демонстрация на позиция в модата, след като дори кралските особи се качват на такива.)
Вместо това дамите пристигаха в две бонбоненорозови лимузини Hummer - връх на лошия вкус. Когато се прехвърлиха в голф-колички - със специални номера, KM1 и KM2 - за да пътуват на терена на самото парти, декларацията на моден вкус беше дори още по-ясна.
Когато кръстницата на бохемския фестивален шик възприема очебийно лошия вкус, няма как да не разбирате, че дефинициите за стил току-що са се изместили необратимо. Това лято разграничението между лош и добър вкус просто е изчезнало. И е заместено от липсата на какъвто и да е вкус.
Дори киното се поддава на новата тенденция за отсъствие на стил
"Шаферки" - подобна на "Последния ергенски запой" комедия, включваща целенасочено прекрачващи границата шеги за отровена храна, чийто плакат показва жени в почти зловещи, очевидно непредставящи ги в добра светлина, донякъде неподходящи за детска публика розови рокли - има всички шансове да бъде филмът на лятото.
Междувременно всяка задължителна обувка и чанта на сезона триумфално е засенчена от успеха по подиума на безумната наподобяваща смесица между Лейди Гага и октопод сватбена шапка на принцеса Беатрис, която бе продадена на благотворителна разпродажба за 81 000 лири в eBay.
В тв шоутата внимателните намеци за модния подиум в "Клюкарката" и "Грозната Бети" пък са заменени от доста по-безцеремонната естетика на "Моята голяма луда циганска сватба" (за която се твърди, че е била вдъхновение на дамското парти на Мос).
Щом самата Миуча Прада си позволява обици с банани, нещата не отиват на добре
Всичко започна миналия септември с чифт бананови обици. Зад кулисите след шоуто на Prada за лятото на 2011 г. - бунтовни зелено-черни ивици, свръхголеми шапки и памучни тъкани с бананови принтове, които докараха до нокаут носещите дрехи на Celine и Jil Sander зрители - Миуча Прада носеше чифт бананови обици.
За знаменита с богатството си жена, колекционираща ретро-бижутерия и обикновено появяваща се с уникални диаманти от 30-те години, поклащащи се от ушите й, това беше шокиращ избор. Тя заяви на репортерите, че ги е създала за шоуто, но нейната асистентка им е наложила вето като проява на лош вкус.
Девет месеца по-късно същата ивичеста колекция с бананови принтове е изненадващ хит на подиумите, в магазините и списанията. Наистина това е подходяща почва за предстоящ дебют на борсата в Хонконг, където търсенето на акции на Prada според слуховете надхвърля петкратно предлагането.
Миуча Прада е разгадала модните насоки за този сезон абсолютно точно. Светът на модата е готов да изостави напълно добрия вкус. "Коктейлните панталони" - модни панталони в ярки цветове или глуповати принтове - са изненадващ пазарен хит на сеноза, продаващи се в бесни обеми в магазини като Zara.
Сценичните костюми на Риана са не по-малък образец за лош вкус
Турнето Loud на Риана, което започна този месец, изглежда е било наречено на сценичното й облекло. Типичният сценичен костюм е сутиен и къси панталонки, покрити със зрънца от ярка пластмаса в цветовете на Lego; или бикини, вдъхновени от "лудница", обясняват любезно нейните дизайнери за удоволствие на модната блогосфера - с престорено скромно "покритие" от син мини-тренчкот от ламе и розови, жълти и оранжеви ботуши до глезените.
Няколко стъпки надолу по скалата на мегазвездите, видеоклипът на Beat of My Drum на английската певица Никола Робъртс я показва в конфликтни принтове, опашка, наподобяваща ананас и издържан в стила на Мондриан мохер.
Резултатът не е точно лош вкус, а по-скоро съзнателен моментен поклон към него. Но определено не и достойно, елегантно облекло на знаменитости.
Модата на 2011 се лута между вулгарния абсурд и баналността
Модата действа на принципа на действие и противодействие, на база механика на взаимно изтласкване, като новите тенденции са отговор на статуквото. Миналата година имахме ексцентричната арт-поп школа на Лейди Гага срещу изчистения и спокоен минимализъм на Celine. Но динамиката тази година е осезаемо по-различна.
Сега вече прекрачването на границите на вкуса не е да си позволяваш отправки към Анди Уорхол, а охотно да игнорираш каквито и да е граници на добрия вкус. А обратната, но също толкова голяма действаща насрещна сила не е шикозен, елегантен, скромен, граничещ със скуката минимализъм, а красивата, сигурна, момичешка и усмихната естетика на семейство Мидълтън.
Превръщането на Пипа Мидълтън в модна знаменитост говори за цяла вълна от жени, които искат да преориентират гардероба си към по-простите естетически идеали да изглеждат добре, спретнати и прилични.
Това лято сблъсъкът ще е между банално облечените добри момичета и лишените от всякакъв вкус отцепници. И нормалните естетически правила на стила ще бъдат тотално забравени.