Интересите на телевизионната аудитория в Швеция не се различават кой знае колко от интересите към риалити формати на хората в останалата част по света. Love is Blind, шведски формат тип "Сървайвър", фермерско риалити, музикален формат...
Нищо необичайно, ако не броим огромния интерес към... миграцията на лосовете.
Всяка пролет от няколко години Шведската национална телевизия (SVT) излъчва на живо "Голямата миграция на лосовете" - предаване, в което не се случва почти нищо, но пък интересът е огромен - през 2024 г. "шоуто" е събрало 9 милиона зрители.
Още не е ясно колко ще са те тази година, защото предаването още се излъчва на стрийминг платформата на националната телевизия SVT Play.
••• Швеция и Норвегия са известни с шегите помежду си:
То започна във вторник, 15 април, и показва как лосовете в северната част на Швеция прекосяват река Ангерман край селцето Кулберг, за да се насочат към летните си пасища. Ще се излъчва до 4 май.
На шведски "шоуто" се нарича Den stora älgvandringen, или "Големият преход на лосовете". Снима се с над 30 камери денонощно. Те са разположени край реката при мястото, на което животните я пресичат от хилядолетия при пролетната си миграция.
Телевизионният екип наблюдава случващото се от контролна зала от град Умео на над 200 км от реката и управлява камерите дистанционно.
Зрителите виждат единствено и само гора, река, животни и картина, при която в повечето време не се случва нищо - лос дъвче листа или просто лежи, патици плават в реката и най-много някое животно да влезе във водата.
Това е т.нар. "бавна телевизия" и колкото странно да звучи на пръв поглед, успехът ѝ е огромен и закономерен. В самата Швеция излъчването формира цял културен феномен, а покрай популярността в страната "шоуто" събира зрители и от чужбина.

Първият "сезон" на "Голямата миграция на лосовете" е пуснат през пролетта на 2019 г. Тогава стриймингът е гледан от един милион души. Данните за 2024 г. сочат, че преди година те вече са 9 милиона - толкова хора поне веднъж са си пуснали поне някой момент от над 500-те часа живо предаване от гората край Кулберг.
Тази година излъчването започна около седмица по-рано от обичайно заради по-топлото време в тази част на Швеция и подранилото движение на лосовете.
Хана Сандберг започнала да гледа шоуто през 2019 г., макар че тогава така и не забелязала лос. На следващата година видяла - и се зарибила. "Можеш да ги наблюдаваш и да бъдеш част от естествения им хабитат по начин, по който не би могъл иначе", казва 36-годишната жена пред АП.
Тъй като при излъчването може с часове да се вижда само празна гора и дървета, предаването се "забързва", когато се появи лос край реката.
На мобилното приложение на телевизията излиза нотификация, че се е появил лос пред камерите, така че всички зрители да си пуснат стрийма и да го видят. Към онлайн излъчването може да има и чат на живо, където хората да обсъждат картината и да насърчават лоса да влезе във водата, за да прекоси реката.
"Чувствам се релаксиран, но същевременно се вълнувам, когато се появи лос. Казвам си: Ами ако се появи лос - не мога да ида до тоалетната", обяснява интереса си към програмата 20-годишният Вилиам Лилехорс. Когато все пак животно е показано на екран за пръв път тази година, Лилхорс е така запленен, че закъснява за лекции.
Феновете на миграцията харесват именно това - че през повечето време не се случва нищо, но могат да се наслаждават на спокойствието на природата, на звуците от гората и на свежото усещане на северната пролет.
Шведите винаги са били очаровани от лосовете в страната, които са около 300 000, пояснява проектният мениджър на "Голямата миграция на лосовете" Йохан Ерхаг. Това са огромни животни - най-големите в Швеция, и там ги наричат "Кралете на гората". Могат да стигнат до над 2 метра височина при рамото и да тежат 450 кг.

Въпреки огромния си размер са кротки и обичайно се крият. Тревопасни са.
"Не ги виждаме твърде често. Може да видиш лос, докато шофираш - един-два пъти в живота си. Мисля, че това е една от причините предаването да е толкова популярно. А и те носят природата в дневната на всеки", казва Ерхаг.
Трендът на бавната телевизия не е нещо ново в Скандинавия. Той започва още през 2009 г., когато Норвежката обществена телевизия NRK излъчва минута по минута 7-часово пътуване на влак от Берген до Осло през южната част на Норвегия.
••• Това не е случайно - маршрутът е изключително живописен:
Оказва се, че около 20% от населението на страната е гледало поне малко от предаването. Затова след 2 години телевизията пуска 134-часово морско пътуване от Берген в южната част на Норвегия до Киркенес на север. Около половината норвежци са си пуснали поне за малко предаването.
От тогава норвежката телевизия предава поне веднъж годишно нещо подобно - как сьомга плува в река, горене на огън и дори маратон по плетене и 24 часа академични лекции за конституцията на страната.
Трендът се разпростира по цял свят. В град Утрехт в Нидерландия например има камера при речен шлюз и зрителите следят дали няма да се заклещи риба. Ако това стане, те информират със специален онлайн "звънец" местните власти.
Корените на бавната телевизия са от риалити форматите, но при нея нищо не е режисирано и е по-автентична за зрителите, обяснява Анете Хил, професор по медии и комуникации в Университета на Йонкьопинг в Швеция. Продукциите пък позволяват на публиката да се отпусне и да наблюдава спокойно.
"Стана зарибяващо по странен начин, защото нищо катастрофално и грандиозно не се случва. Но става нещо много красиво във всеки момент", пояснява тя.
Самата Хил също е фен на миграцията на лосовете и обяснява, че излъчването на живо на движенията на животните около реката ѝ помага да забави деня си, следвайки естествения ритъм на пролетта. "Това определено е момент, в който внасям спокойствие и атмосфера в дома си, и го оценявам", пояснява тя.
Успокояващият ефект се усеща дори и от хората от екипа, който снима и излъчва миграцията. "При всички, които работят по нея, има намаление на стреса", твърди мениджърът на проекта Йохан Ерхаг.
Самата продукция също не е особен стрес за работещите по нея - лосовете следват един и същ път през реката през пролетта, така че за екипите не е сложно да изберат къде да сложат оборудването си. То изобщо не е малко - 20 000 метра кабели, 26 камери с дистанционно управление, още 7 за нощно виждане и дори дрон.
••• Скандинавците обичат природата и не е чудно, че харесват да я гледат и по телевизията: