Живописен алпийски пейзаж, изумрудени гори и две планински езера... в комбинация с луксозни магазини за швейцарски часовници и петзвездни хотели. Интерлакен е едно от местата, в които туризмът винаги е „в сезон".
Няколко дни преди края на мюсюлманския месец на пости Рамадан, швейцарското градче работи върху последните детайли, за да посрещне вълната от богати арабски туристи, които предстои да пристигнат. Вадят се нови ресторантски менюта, преведени на арабски, а търговците на часовници презареждат с нови запаси от луксозни модели.
От началото на юли към Интерлакен започват да се стичат посетители от Саудитска Арабия, Катар, Дубай и Оман.
При среден дневен разход от около 430 швейцарски франка (385 евро), те са най-доходоносните гости в града. Арабските туристи осигуряват четири пъти по-голяма печалба от местните посетители.
Тези клиенти не идват в Швейцария заради планините. Предпочитат да се разхождат с файтони, теглени от коне, вместо да правят дълги пешеходни преходи. Интелакен е перфектната дестинация за тях. Всички са готови да ги посрещнат. В хотелите и ресторантите дори има гидове и служители, говорещи арабски.
За разлика от швейцарските или японските туристи, които обикновено са на организирани групи, арабите обикновено не правят предварително планиране на престоя си. Това означава, че градът трябва да удвои усилията си, за да бъде привлекателен за тях - и да ги убеди да харчат повече.
Туристическата служба на Интерлакен е инвестирала в мащабна комуникационна кампания много преди пристигането им. Специален екип в Обединените Арабските Емирства отговаря за популяризацията на града чрез реклами, конференции и визити за арабски журналисти.
В Интерлакен 80% от населението се изхранва от туризъм. Привличането на арабски туристи се е превърнало в необходимост, която налага известни промени: халал менюта в ресторантите, "халал круизи" по езерото, параглайдинг, при който е разрешено носене на мюсюлмански забрадки.
Някои туристически сайтове като "Interlaken for Arabs" рекламират целенасочено всички услуги и развлечения, достъпни за мюсюлмански туристи, които желаят да се забавляват според обичаите на своята общност.
Тази стратегия превръща Интерлакен във водеща туристическа дестинация за близкоизточни туристи в Швейцария. През 2016 г. той измести Женева по брой нощувки, прекарани в града от гости от Персийския залив. В Швейцария туризмът от арабските страни носи 413 млн. швейцарски франка (365 млн. евро), като 25% от тях идват само от Интерлакен.
Отчасти, този туристически бум се дължи на промо-кампания, която градът стартира преди няколко години, която насърчава собствениците на магазини и хотелиерите да учат арабски. Броят на посетители от държави от Арабския полуостров се е увеличил с повече от 2000% през последните 12 години, като стабилно надминава ръста на броя китайски туристи.
Когато клиентите от държавите от Персийския залив носят около 20% от приходите на всеки хотел от по-високия клас, управителите се научават да обръщат особено внимание на нуждите на клиентите си. Ресторантите предлагат халал меню, в обекта винаги има молитвени килимчета в наличност.
Тези промени обаче не допадат на всички.
Някои недоволни местни жители, които се чувстват некомфортно от прилива на арабски туристи, критикуват хотелиерите заради „липсата на уважение към швейцарския манталитет".
"Когато пътувам, приемам правилата и законите на държавата, която посещавам. И очаквам от туристите да уважават швейцарския манталитет," обяснява 71-годишният Рес Гросниклаус, собственик на тризвезден хотел. "С удоволствие бих посрещнал жени, носещи бурки, но в трапезарията всички националности и култури са равни. Ако тези жени искат да се разхождат до езерото, те трябва да уважават факта, че други жени избират да плуват без горнище на банския."
Той обаче е един от малкото местни жители, които подкрепят идеята за забрана на бурките на обществени места в Интерлакен. Все пак швейцарците ще имат възможността да изразят мнението си по този въпрос в референдум в следващите две години.
Има съмнения и в реалните икономически изгоди от арабската туристическа вълна.
Няма спор, производителите на часовници и собствениците на луксозни хотели жънат доста полза от тази заможна клиентела; за сметка на това малките хотели и къмпинги не печелят нищо. Само 1% от арабските туристи отсядат в хотели с три или по-малко звезди. А сега вече и броят туристи от останалите европейски страни (германци, англичани и испанци) е по-малък, тъй като курсът на швейцарския франк е по-висок.
Експанзията на арабския туризъм може да се окаже наклонена плоскост, която лесно може да доведе до политически проблеми.