Кожата на Алмодовар

Не бях настроена по никакъв начин, отивайки към зала 1 на НДК. Ама по никакъв. Дори не исках да се задълбочавам в писанията в нета за новия филм Алмодовар. Очаквах да ме изненада за пореден път.

И по-добре, че никой не желае да идва с мен. Понякога за конкретни филми нямам нужда от нечия компания. Ще ми се и поне един път в киносалона да няма селяния и дублирани места, скандали и духовити обръщения от типа на „Ти не можеш да познаваш числата, пък камо ли да четеш субтитри?!" И разбирам, че сме в грипясалия сезон, ама не може да кашляш като Джийн Хекман във „Фатални жени" и да се юрнеш на кино...

И все пак сме дошли друг спектакъл. Кожата, в която живея на Педро Алмодовар е вдъхновен от романа Тарантула на френския писател Тиери Жонке. Филмът е смесица от хорър, съспенс, научна фантастика, белезани с черен хумор.

Отдавна не бях гледала Антонио Бандерас. Неговата визия открай време ми е внушавала десперадовска сладникавост. Но тандемът Бандерас-Алмодовар е знаков за развитието на кариерите им. Двамата не са работили заедно от 22 години, след Ела, завържи ме!.

След като години наред Бандерас игре роли на смели любовници в холивудски филми, сега той описва възможността отново да се снима във филм на испанския режисьор като "завръщане у дома". Където алмодоваровите герои винаги са едни такива изчанчени, вихрени, маргинални типажи със съответното странно поведение.

Педро Алмодовар не прави само филми. Алмодовар Е филмите си, казва Питър Траверс за него в сп. Ролинг Стоун. И още нещо казва той: "Много малко режисьори притежават алмодоварското умение да се отклоняват от скандалната хомосексуалност до неописуемия ужас, без да се докосват до абсурдността." Точно в целта.

Филмите му, наглед лудешки, всъщност изразяват действителността в нейната безкрайна колоритност и най-вече истинност. Посланията, които предават, до голяма степен се доближават до бруталната реалност. И именно тук се заражда това жанрово комбиниране, тази невероятна амалгама, която бих могла да нарека с понятието алмодовризъм. Защото това не е вече само жанр, а направо си е самостоятелно направление във филмовото изкуство.

Алмодовар винаги ме е изумявал с начина, по който съчетава във филмите си мрачни чувства с хумор и оптимизъм. И Кожата, в която живея затвърждава с пълна сила това мое усещане. Испанският режисьор определя филма си като дебют в хоръра. Но още преди премиерата в Кан предупреди, че няма писъци и кръв.

Ужасът е внушен през призмата на обсесията и загубата на досега с човешкото, през призмата на генното инженерство и етичните норми.

Антонио Бандерас споделя за ролята си на пластичен хирург: „Героят ми е напълно студен, но идеята не беше да ужасим зрителите, като им показваме ужасяващи картини - те постепенно започват да усещат оново неприятно безпокойство". Ето това усещане всъщност всява много повече ужас, отколкото показването на чудовища и кървища.

Но Бандерас не е единственият, чиято игра прави силно впечатление. Не бива да се пропуска и Елена Аная, позната от филма Говори с нея, на която Педро Алмодовар се доверява след първоначално намерение ролята да е за Пенелопе Крус.

Действието във филма увлича по такъв начин, че в даден момент е напълно възможно зрителят да се изгуби в родствените връзки на героите - брат, син, майка... Много е важно да не се изпуска нищо именно от тези връзки, защото хорърът има особено силно отражение там и шокът е неизбежен.

Адмирации към актьорския състав, които са се справили блестящо, влизайки в кожите на персонажите си до съвършенство. За Алмодовар сливането на 100% с личностите на героите е от изключително голямо значение, а той винаги изисква много от работата на актьорите. И както заяви в Кан - работата на режисьора се доближава най-много до тази на Господ.

След филма чувам коментарите на компания - „Абе в тоя филм нямаше един нормален!" Какво означава обаче понятието „нормалност" и кой би могъл да каже какви за измеренията за „нормалност"? Аз не мога. Особено пък, когато се отнася за режисьор като Алмодовар. Неговата кожа!

Филмът тръгва по екраните в България от 25 ноември.

#1 Cvetelina 24.11.2011 в 12:11:00

Е не я дочетох...Просто нямаше да понесе още веднъж да прочета "Алмодовар". Чак сега ме побиха тръпки като го пиша. Във всяко изречение се споменава това име, крайно натрапчиво е... Не ми хареса статията!

Новините

Най-четените