Супергероите убиват киното

"Welcome my son, welcome to the machine."

Когато преди 40 години Роджър Уотърс пише този текст, част от парчето „Welcome To The Machine" към албума „Wish You Were Here" на Pink Floyd, той е изпълнен с ярост към музикалната индустрия, която се интересува единствено от трупането на печалба, потъпквайки музиката като средство за изразяване.

Днес никой не храни илюзии, че Холивуд е нещо по-различно от една високо организирана машина, която превръща движещите се картинки на екрана в стотици милиони долари приходи. Но в последните години се наблюдават процеси, които може би ще променят западното комерсиално кино до такава степен, че то ще преживее брутална тежка индустриализация в стил изграждането на комбината Кремиковци на китните зелени поля северно от София през 60-те. Да видим защо:

Индустриалната революция на Marvel

Marvel е едното от двете големи американски издателства (другото е DC Comics), което държи интелектуалните права върху хиляди комиксови персонажи. В компанията влиза и поделението Marvel Studios, което през по-голямата част от историята си има простата задача да продава правата над определени комиксови герои на филмовите студиа и след това да прибира приходите от това.

Преди точно 10 години начело на Marvel Studios застава Дейвид Майзъл, който бързо стига до простичката идея, че е по-добре компанията му сама да прави филмите за комиксовите супергерои. На следващата година е осигурена финансовата подкрепа от банката „Мерил Линч". На първо време Marvel Studios започва да изкупува обратно правата върху герои като Железния човек, Хълк и Тор. През 2007 г. компанията наема за изпълнителен директор Кевин Файги. През по-голямата част от живота си Файги е бил продуцент на редица холивудски филми, но истинската му сила е, че е абсолютен маниак на тема комиксовото творчество на Marvel.

Точно на него се приписва идеята за разгръщането на филмовите вселени на едно ново, далеч по-мащабно ниво. Идеята е проста. Взимаме набор от супергерои със сериозна популярност, които съществуват в една и съща измислена вселена. Всеки от тях има своя история и свой филм. В един момент всички тези герои се събират в общ филм. След това (в следващата фаза) се разделят и отново участват в собствени филми, в които не присъстват останалите герои. После пак идва нов общ филм и така до безкрай.

По този начин се ражда това, което днес е известно като кино вселената на Marvel. Първата фаза минава между 2008 и 2011 г., когато са направени два филма за Железния човек и по един за Тор, Капитан Америка и Хълк. Петте филма прибират общо $2,29 млрд., но истинската проверка на концепцията идва с общия филм („Отмъстителите", The Avengers). Тя е повече от успешна и филмът, появил се през май 2012 г., има приходи от над $1,52 млрд., ставайки третата най-касова лента в историята.

Без да губят време от Marvel Studios стартират втората фаза, която включва по един филм за Железния човек, Капитан Америка и Тор. Всички те са изключително успешни от финансова гледна точка (общите им приходи са $2,57 млрд.) и всички погледи са вперени към май 2015 г., когато по кината ще се появи следващият общ филм - Avengers: Age of Ultron. Очакванията са той да надмине предшественика си по приходи.

Петилетката за четири години

От втората фаза на развитието на киновселената на Marvel ще се появи и още един филм: Ant-Man през юли 2015 г., като и тук студиото ще пробва да лансира второстепен персонаж.

Феновете на вселената очакваха с нетърпение от Marvel да обявят какви филми ще станат част от третата фаза и през октомври 2014 г. от компанията успяха да надминат и най-смелите им мечти. Бяха обявени общо девет филма, които ще се появат между май 2016 и май 2019 г. Освен два филма с познатите Капитан Америка и Тор, два от сборните филми Avengers и продължение на „Пазители на галактиката", от Marvel отново ще тестват късмета си с четири ленти с герои, които досега не са се появявали на киноекраните.

Ако тези планове се осъществят, то за периода 2008 - 2019 г. Marvel ще пуснат 21 филма, част от една и съща филмова вселена, и почти ще достигнат броя на филмите за Агент 007 (до момента те са 23, като през 2015 г. се чака още един).

На фона на гигантския размах, с който работят Marvel и Файги, не е изненадващо, че те имат планове за филми и сюжетни линии до 2028 г.

Паника в конкурентите

Когато към края на 2012 г. се видяха титаничните приходи на The Avengers конкурентните филмови студиа започнаха панически да се оглеждат за възможности да изградят своя мега филмова вселена по подобие на тази на Marvel. И се оказа, че това далеч не е невъзможна задача.

В най-добра позиция са 20th Century Fox, които притежават правата на комиксовата поредица за мутантите със свръхчовешки способности X-Mеn. Между 2000 и 2006 г. от студиото направиха доста успешна трилогия с тези герои, която според мнозина филмови критици запали отново интереса към филмите със супергерои. След трилогията последваха два самостоятелни филма за най-популярния герой на X-Mеn - Уолвърин, плюс един прикуъл и появилия се това лято X-Men: Days of Future Past (спечелил $746 млн), който смесва сюжетните линии от трилогията и прикуъла.

20th Century Fox имат отлични карти в ръцете си, защото поредицата X-Mеn е изключително богата на сюжети, но засега от студиото не се хвърлят с главата напред в прекалено грандиозни планове. За 2016 г. се планира още един X-Mеn филм (X-Men: Apocalypse), а през следващата ще има нов самостоятелен филм за Уолвърин. Пак през 2016 г. със свой филм трябва да се сдобие и антигероят Deadpool, чийто комикси са изпълнени с брутално насилие и черен хумор. От студиото планират още два филма от същата вселена, но все още няма премиерна дата за тях.

20th Century Fox притежават и правата за Фантастичната четворка, които също претърпяха няколко претворявания на киноекраните. През 2015 г. те ще започнат поредицата начисто с нов филм, като според слуховете целта е вливането на Четворката в по-голямата филмова вселена на X-Mеn.

Архиконкурентът на Marvel - DC Comics (филмовите права се държат от студиото Warner Bros.) нямаше как да остане встрани и наскоро обяви това, което се очакваше от доста време - стартиране на кино вселена на база на техните комиксови супергерои. Фактически тази поредица вече е започнала с излезлия през миналата година филм за Супермен Man of Steel. С него поредицата за първия супергерой в историята се рестартира. В момента се снима Batman v Superman: Dawn of Justice, в който за първи път на екрана ще се срещнат Батман и Супермен. Излишно е да споменаваме, че този Батман няма да има нищо общо с онзи, който видяхме в трилогията на Кристофър Нолън.

Засега от Warner Bros. са обявили намерение да заснемат 10 филма с комиксовите супергерои на DC Comics, които ще се появят в кината между август 2016 и ноември 2020 г. Отделно, в този период се чакат и самостоятелни филми с Батман и Супермен, което съвсем не е изненада.

В най-незавидна роля засега са от Sony Pictures, които се оказва, че държат правата само на един комиксов супергерой - Спайдърмен. Между 2002 и 2007 г. от студиото спретнаха една трилогия (с Тоби Магуайър в главната роля), която донесе общо $2,5 млрд. приходи. През 2012 г. поредицата бе рестартирана с Андрю Гарфийлд в ролята на Човека паяк, а през тази година излезе вторият филм от новата поредица. Двата филма са донесли общо $1,47 млрд.

През декември 2013 г. от Sony съобщиха, че ще се опитат да изградят по-широка вселена около Спайдърмен. До 2020 г. се планират поне три филма, които ще се въртят около второстепенните персонажи от комиксовата поредица, плюс още два филма за Спайдърмен.

Последното студио, което ще се намеси на този пазар е Disney. Компанията не притежава никакви комиксови супергерои (въпреки, че Disney е собственик на Marvel Studios от 2009 г., тe не се месят в техните креативни дела, а само прибират печалбата), но през октомври 2012 г. купи Lucasfilm, а заедно с това и пълните права върху цялата вселена на Star Wars.

Малко по-късно от Disney успяха да сбъднат едновременно най-големите кошмари и най-честите мокри сънища на безкрайния легион на фенове на поредицата. От компанията обявиха, че ще направят нова трилогия, чието действие ще се развива 30 години след края на оригиналната трилогия на Джордж Лукас. Първият филм от нея ще се появи през декември 2015 г. Освен тези три филма в следващите пет години ще се появят и две отделни ленти, които ще се развиват в същата вселена, но няма да са пряко свързани с новата трилогия. Изненадващо би било, ако от Disney, известни като най-злите капиталисти на шоубизнеса, се задоволят само с тези пет филма.

Е, само това ли ще гледаме?

Ако плановете на всички изброени по-горе студиа се сбъднат, то до 2020 г. ще се сътворят близо 40 филма, които ще са част от някоя мега филмова вселена (или поне опит за такава). Определено картинката не е весела за тези, които не са фенове на подобен род филми или за онези, които влизат в киносалоните с надеждата да видят нещо оригинално, свежо и ново.

За съжаление по всичко личи, че ще трябва да се подготвим за един още по-индустриализиран и еднотипен Холивуд, залагащ на сигурното под формата на филми за супергерои. Разбира се, всяко нещо си има начало и  край, тъй че и тази мода на комиксовите супервселени ще свърши един ден.

Достатъчни са два-три тежки боксофис провала и студиата, които днес се избиват да правят подобни филми, ще се замислят сериозно дали да продължат в същия дух. Дали няма да е за добро?

#1 maznislav 07.11.2014 в 08:43:33

Последния такъв филм който гледах беше за батман и честно казано не мисля че съм изпуснал нещо.

#2 Penio_Ludiq 07.11.2014 в 11:03:44

"Достатъчни са два-три тежки боксофис провала и студиата, които днес се избиват да правят подобни филми, ще се замислят сериозно дали да продължат в същия дух." Време е това да стане! Чалгата, която изсипва холивуд е по-долнопробна от най-циганските гюбеци в някоя селска чалготека. Пълен бойкот на холивуд и олигофрениите, които бълват + лансиране на качествените филми. Аз не гледам нищо от масовите холивудски продукции, насочих се основно към японски анимета. Там има революционни идеи и не е печалбата на първо място. И същевременно като излезе нечалгарски филм си го купувам/гледам на кино, за да насърча хората, които правят изкуство, а не евтин комерс. За съжаление става все по-трудно да намериш качествен филм в днешно време сред морето от лайна, с които ни заливад холивудските печалбари. Среден пръсрт за тях и бойкот докато не фалират. Изкуството не е и не трябва да бъде индустрия.

#4 vanko 07.11.2014 в 12:25:29

Супер! Най-накрая и Холивуд да помисли за мен!

#5 Дракон с кисело зеле 07.11.2014 в 14:27:56

Проблемът на супергеройските филми е, че са твърде много, пренасищат пазара и налагат маниер на действие, който просто не е приложим към останалите жанрове. Принципно ги харесвам, всъщност, обаче няма как да не видя, че нещо не е наред. Защото когато през 2005 година видях финала на "Батман в началото", където беше загатната появата на Жокера в следващия, сърцето ми щеше да изскочи от вълнение. (Бях на осемнайсет, простено ми е - а и сега се радвам като малко детенце на някои неща.) Дори сцената в средата на надписите на "Деърдевил" ме зарадва, а филмът, в крайна сметка, далеч не е толкова велик. Сега обаче подобни неща идват по команда. Зрителят просто знае, че в новата екранизация на марвелски комикс задължително ще има сцена след надписите, в която задължително ще бъде загатнато задължителното продължение. Графикът с комиксови филми вече е известен за пет години напред - което убива всякаква тръпка, всяко вълнение. Преди четири години новината, че Бенедикт Къмбърбач ще играе Доктор Стрейндж, щеше да ме накара да се кефя до полуда, понеже и Къмбърбач, и Стрейндж ме радват доста. Сега просто предизвика отегчена прозявка - чакам "The Imitation Game" с много по-голямо вълнение, всъщност. Новината, че най-после ще има филм за Дедпул, не ме накара дори да се усмихна. Епичния сблъсък между Батман и Супермен го чакам вече само за да мине и истерията да понамалее И така нататък. Пак го казвам, харесвам филмите. Дори - въпреки написаното горе - много. Като се изключи последният Ноланов Батман, който беше просто безумно тъп, зле режисиран, с ужасна музика и пълен с технически гафове, на които и студент в НАТФИЗ няма право. Харесвам - принципно това - екшъни със специални ефекти. В крайна сметка, изработката им е нещо, което изисква адски много талант и умения. И изобщо не ми хареса новината, че оригиналната фантастика на брат и сестра Уашовски (те са Уаковски, между другото, обаче се е наложил другият превод) "Пътят на Юпитер", който очаквах с нетърпение, беше отложен със седем месеца, като една от причините беше да не съвпадне с поредната екранизация на комикс на "Марвел", която е част от огромния франчайз на "Марвел", в който са "Тор", "Железният човек", "Капитан Америка", "Отмъстителите"... Стига толкова.

#6 cheten 07.11.2014 в 17:23:45

Добре, че тези гадове нямат права върху Blueberry (2004) , иначе Vincent Cassel - Mike Blueberry , щеше да е супер герой и за тези десет години от екранизацията щеше да има поне три филма на тази тематика с добавени по няколко персонажа към всеки, така че да може да не спира интригата не до 2050 година, а докато свят светува. Jan Kounen нямаше да обикаля и да прави документални филми, а щеше да е забутан в един офис и да командва стотина компютърни аниматори в стремежа си да задоволи безумните идиотщини на филмовата-ите компании, плащащи за идиотизирането на подрастващото поколение, защото то като такова ще порасте и ще стане голям идиот радващ се на поредната порция идиокрация.

#7 deowin 07.11.2014 в 17:51:57

>потъпквайки музиката като средство за изразяване Не става ясно как стремежът на музикалните продуценти, записващите студиа и звукозаписните компании към печалби потъпква музиката като средство за изразяване. Това, че Sony BMG били подписали договор за някакви милиони с поредния Бийбър как точно пречи на един музикант да се изразява чрез музиката си? >Е, само това ли ще гледаме? >до 2020 г. ще се сътворят близо 40 филма О, ужас! От близо 3000-те филма, които Холивуд ще сътвори до 2020та, цели 40 ще са за супергерои. Това е над 1%! В световен мащаб числото изглежда още по-маловажно - всяка година излизат над 50000 нови професионално продуцирани филма.

#8 Дракон с кисело зеле 07.11.2014 в 19:15:33

Деовин, проблемът е, че от тези три хиляди холивудски филма масово разпространение я видят двеста, я не - и на фона на това четирийсет супергеройски филма всъщност изобщо не са малко, да не говорим, че парите, похарчени за тях, като нищо откъм количество ще надминават парите, похарчени за всички останали холивудски филми за това време, взети заедно - особено при положение, че огромната част от тези три хиляди холивудски филма ще са малки арт-филмчета с бюджет, десетки, ако не и стотици пъти по-малък от този на средния филм за комиксов супергерой. Малко се поувлякох с това изречение... Далеч по-коректно би било количествено сравнение с високобюджетните филми от близките жанрове - т.е. екшъни, приключенски, фантастики, фентъзита. А прекалено голяма част от тях са за маскирани супергерои, които са свързани помежду си. Разбираемо е защо филмовите студия обичат комиксите. Един Батман, примерно, има вече над седемдесет години история, простираща се в купища различни жанрове - има гангстерски екшън, детективска мистерия, фантастика, психологически трилър... Има дори комедийна поредица с Алфред като главно действащо лице. Седемдесет години различни истории просто си стоят на купчинка и чакат да бъдат повърхностно адаптирани, за да се изсипят милионите зрители в кината... На мен проблемът не ми е само със супергеройските филми, всъщност. Проблемът е, че вече на практика всичко за масова консумация или ще получи продължение, или е продължение. Завършените филми са все по-голяма и по-голяма рядкост. В съвсем близкото бъдеще се очакват още поне два филма за Джеймс Бонд, един "Междузвездни войни", един Джак Спароу, два за Джейсън Борн, един за Ван Хелсинг, свързан с "Дракула: Неразказан", както и още какво ли не. И колкото и да харесвам комиксови филми - аз ги харесвам доста - все пак искам да видя отвреме-навреме и оригинален филм във фантастичните жанрове. Тази година бяха само два. Единия го гледах на кино, другият още не е излязъл. Трябваше да са три, обаче "Пътят на Юпитер" беше отложен за февруари, за да не пречи на филма с говорещия енот и дървото.

#9 deowin 07.11.2014 в 21:17:20

>масово разпространение я видят двеста, я не Първо, съвсем не разбирам откъде дойде хипотезата, че само филмите за супергерои ще "видят масово разпространение". Не даваш никакви аргументи, все едно е интуитивно очевидно, но за мен не е. Бегъл поглед върху класацията на най-популярните холивудски филми през 2014 показва един геройски филм в топ 10 (ако изобщо поредният "hunger games" може да мине за такъв; първият истински супергеройски филм е Херкулес на #11): http://www.imdb.com/search/title?year=2014,2014&title_type=feature&sort=moviemeter,asc Но това, което е по съществено, е че дори не разбирам позицията ти. Искаш ли да гледаш холивудски филми или не? Ако да, то би следвало да приемаш или дори да не ти дреме, че 1.3% от тях ще са филми за супергерои - това прави Холивуд. Ако не, то защо изобщо е важно за теб какви филми ще правят, и още повече за кои от тях ще влагат повече пари за маркетинг и разпространение? Може би не разбирам нещо, но в момента ми звучиш все едно казваш "храната в Макдоналдс е пълен боклук, но много ме дразни начинът, по който приготвят бургерите".

#10 1951 07.11.2014 в 21:21:22

deowin, бърз поглед на топ 10 по приходи в САЩ показва следното: 1. Guardians of the Galaxy - геройски филм 2. Captain America: The Winter Soldier - геройски филм 6. X-Men: Days of Future Past - геройски филм 8. The Amazing Spider-Man 2 - геройски филм 4 от 10.

#11 deowin 07.11.2014 в 21:34:27

Доколкото мога да чета български, твърдението на Дракона се отнасяше към "масово разпространение" на филми, не към касовите приходи от филмите. Иначе, предполагам, щеше да каже нещо като "от тези три хиляди холивудски филма големи касови приходи я имат двеста, я не". Но, след като включваме и темата за приходите (не ми е особено ясно защо), кажи каква точно ти е хипотезата там. Щото сухата статистика сама по себе си не представлява никакво твърдение. Да, разбирам, че е възможно да искаш да кажеш нещо или да намекнеш някакво следствие, което може би е "очевидно" за теб, но за мен не е.

#12 Дракон с кисело зеле 08.11.2014 в 01:03:36

Темата за приходите не трябва да се включва. Т.е. всъщност трябва, доколкото комиксови филми се правят и ще се правят, защото носят добри печалби. Но това ще е до време - както деветдесетарските екшъни бяха до време и в последните десет години има само един филм в подобен стил. Това, което казах, е, че от тези 3000 филма, произведени от Холивуд в дадения интервал от време, по-малко от десет процента ще стигнат до нормалните киноекрани. Останалите ще бъдат пускани само по фестивали, изпратени директно на домашно видео, излъчени по телевизията и така нататък. Т.е. за целите на дискусията, която водим, все едно ги няма. Не съществуват. Не са важни. Както казах, до масово разпространение за следващите пет години ще стигнат има-няма двеста холивудски филма - т.е. по около три филма месечно. Цифрата, разбира се, е твърде произволна, но се съмнявам да е далеч от истината. В някои месеци излизат по повече, но други са абсолютна смърт и не излиза нищо. От тези двеста филма - хипотетично - четирийсет са по комикси. Това вече не е един процент, а двайсет процента. И е много, да. Особено като се вземе предвид, че хипотетичните двеста филма далеч не са само в зрелищните жанрове. В момента комиксови филми, впрочем, се правят не само защото са финансово успешни, но и по други причини. Примерно ако "Сони" прат да филмират Спайдър-Мен за определен интервал от време, ще загубят правата върху героя. Както и да е. Факт е, че пазарът бива пренаситен със супергерои. Още не е изчезнал споменът за предишния Батман-франчайз и се отпочва нов. Спайдър-Мен беше рестартиран няма и пет години след третия филм от предишната поредица. В момента, освен това, вървят поне четири сериала, базирани на комикси, един от които е директно свързан с филмовата вселена на "Марвел". Каквото пък не е по комикс, е за хобити, Джак Спароу, Джеймс Бонд, Джон Маклейн или Джейсън Борн. Или е римейк. Или е рибуут. Или е преоткриване на стар образ. Или... Или... Или... В зрелищните жанрове оригиналността и самодостатъчността на един филм вече е изключение. Което е жалко. Защото деветдесетарските екшъни в голямата си част бяха самостоятелни - което им е и предимството. Продълженията не бяха правилото, за разлика от сега. Това е и единственото, което ми липсва - разнообразието. И за това, че вече не е както преди, не е виновна публиката. Виновни са алчните студия, които сами си затварят пътя към разнообразното зрелищно кино.

#13 deowin 08.11.2014 в 01:59:35

>десет процента ОК, нека са 10%. 40 филма от 300 са все още 13%. Нека са 20%, както казваш. Все още според мен числата изобщо не оправдават реторичното възклицание "Е, само това ли ще гледаме?" от края на статията. >пазарът бива пренаситен със супергерои Не съм съгласен с този начин на изразяване. Това, че такива филми са значимо повече от преди, не е достатъчно условие за пренаситеност. Ако говориш за това, че такива филми са повече, отколкото на теб ти се иска / ти понася, това е напълно възможно, но е субективна преценка. Думата "пренаситен" , както и цялостният тон на реториката ти, според мен по-скоро говорят за желание да дадеш обективна оценка. Ако не те разбирам правилно и всъщност искаш просто да кажеш единствено, че за теб са твърде много - ОК, въпрос на лично мнение и вкус, напълно твое право. >Още не е изчезнал споменът за предишния Батман-франчайз и се отпочва нов Защо го отбелязваш? Нещо лошо ли намираш в това? Какво лошо? Причината да го правят е очевидна - Холувуд е индустрия, фирмите се опитват да максимизират печалбата си. Правят го добре. Според теб има ли отрицателните следствия от това, и, ако да, то помисли ли от каква отправна точка съдиш индустрията като цяло? >Виновни са алчните студия, които сами си затварят пътя към разнообразното зрелищно кино Студията са алчни по замисъл, подразбиране, дефиниция и предназначение. Ерго, това, че правят много филми, които (предполагам) за теб не са разнообразни и зрелищни, е следствие от това, че именно такива филми се търсят. Ако не го правят, спират да съществуват, защото пазарните механизми ги изхвърлят от икономическата реалност. Отново - разбирам, че за теб лично това е проблем, но има ли нещо повече от това, и от каква точно позиция преценяваш и съдиш?

#14 Дракон с кисело зеле 08.11.2014 в 14:59:27

Тази година излязоха пет супергеройски филма. Шест, ако броим и "Херкулес", който също е по комикс. Преди "Железният човек" от 2008 излизаха максимум по един-два годишно. Същевременно тази година излязоха само две оригинални фантастики, нула оригинални високобюджетни екшъни без фантастични елементи, нула оригинални високобюджетни приключенски филми, нула оригинални фентъзита. В момента супергеройските филми не са просто значимо повече от преди. През деветдесетте години общо излязоха четири такива филма - три Батмана и един Блейд. И "Гарванът", ако го броим и него, но макар че е по комикс, не бих го сметнал за супергеройски филм. Сега толкова излизат за една година. В следващите пет години ще са четирийсет - т.е. по осем за година, т.е. двайсет пъти повече от преди. Това е пренасищане на пазара - не само с комиксови филми, впрочем, но с продължения като цяло. Половината от които обаче са супергеройски филми. Ако не и повече от половината. Това е една интересна статия по темата: http://www.cracked.com/quick-fixes/4-reasons-last-weeks-marvel-announcement-might-destroy-them/

Новините

Най-четените