Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дан Браун и съветите му как се става успешен писател

Авторът започва свои онлайн курсове по писане Снимка: Getty Images
Авторът започва свои онлайн курсове по писане

Когато излиза на книжния пазар през 2003-а година, "Шифърът на Леонардо" на Дан Браун веднага се превръща в културен и финансов феномен.

Трилърът изобилства от мистерии, неочаквани обрати и противоречиви теории за Католическата църква - очевидно успешна формула, ако се съди по повече от 80-те млн. продадени копия.

Историята не спира дотук - всички написани от Браун романи преди "Шифърът" също започват да се разпродават в огромни тиражи.

"Ангели и демони", "Шифърът на Леонардо" и "Ад" бяха превърнати и в холивудски блокбастъри, които може и да не получиха положителни отзиви от критиката, но събраха милиони долари в боксофиса. Едно е ясно - Дан Браун знае как да пише увлекателни книги и тези книги да се продават добре.

Как обаче успява да сглоби интересна книга? Е, вече можете да разберете. Браун създаде онлайн курс по писане на трилъри. Освен него специализирана помощ на желаещите ще оказват и Маргарет Атууд ("Историята на прислужницата") и Малкълм Гладуел ("Повратна точка").

Няма гаранция, че 90-те долара, които желаещите ще платят, ще им донесат в замяна чекове за по 20 млн. долара, но все пак е някакво начало. Браун казва, че курсът му ще учи каква е основата на доброто писане. Той допълва, че целта му не е да бъде клакьор и да окуражава учениците си, а просто да им покаже как се пише успешно.

Искрената му надежда е в края на курса участниците да разполагат с поне един готов за предаване ръкопис. Обучението на Браун е "скок в дълбокото" в дебрите на писането и той твърди, че дори ще разкрие вдъхновението, което стои зад някои от най-популярните сцени в романите му.

В интервю за Quartz Браун разкрива част от най-важните принципи и техники към това да бъдеш успешен писател...

Направете обещание на читателите си...

... и го спазвайте. Идеята в писането на романи е да обещаете преживяване на читателите си и да им го осигурите. Да започнете с мистериозен герой, конспиративна теория или нерешена загадка привлича читателите и води към въпроси, които имат нужда от отговор.

Според Браун тези въпроси със сигурност трябява да получат своите отговори - може би не наведнъж, но сто процента трябва да е до края на книгата. "Ако в първа глава има закачена пушка на стената, до края на романа някой трябва да я използва", допълва Браун.

Часовникът трябва да тик-така

Да сложите краен срок, в който да се развие действието, държи читателите в напрежение и прави историята да изглежда по-динамична. Сюжетът в "Ангели и демони" например се развива в рамките на 24 часа - в това време професор Робърт Лангдън трябва да спаси света от ядрено оръжие.

Трябва да има препятствие

За Дан Браун е задължително героите да преминат през някакво голямо изпитание. Трябва да има един начин за излизане от ситуацията и той трябва да е труден. "Идеята да измъчиш героя си е от критична важност", казва писателят.

Експериментирайте с обратите в сюжета

Ако сте чели някоя от книгите на Дан Браун (а с над 200 млн. издадени копия, шансът за това е голям), знаете, че всяка глава в тях завършва с отворен край и предизвикателство, дори няколко. Моментите с отворен край задържат вниманието на читателя. Това е като да разказваш история на приятел и да спреш за малко, преди да разкриеш края й.

Браун предлага също така разместване в действието, например главата да свърши малко по-рано от очакваното, или да намекнете, че идва някакъв изненадващ обрат.

Използвайте няколко сюжетни линии

Една завладяваща история вълнува читателя. Но няколко завладяващи истории - нещо, типично за книгите на Браун - са добър начин да го впримчите до края на романа, особено ако следвате и предходните съвети - времето да тече, а трудностите да се трупат.

Писателят обяснява, че в началото пише две отделни истории и после измисля начин как да ги преплете. Това е ключово - сюжетите трябва да се съчетаят лесно, иначе изглеждат нелепо един до друг.

Проверявайте информацията си

Браун прекарва години в писане на един роман, отчасти заради проучванията, които прави. Той препоръчва да се чете колкото се може - повече по темата, независимо дали е история, наука, пътуване или конспиративни теории.

Придържайте се към тези факти, които звучат интригуващо на самите вас, дори и на пръв поглед да не пасват на сюжета. Авторът пази повечето си идеи в дигитални записки, за да са му подръка, но най-важните от тях е записал на ръка.

Изградете си рутина около писането

Успешният писател на трилъри знае колко време отнема написването им и че рутината е изключително важна за целта. Като повечето писатели Браун има строг режим - става в 4 часа всяка сутрин, за да пише в стая, в която няма достъп до интернет. Важно е процесът да не бъде нарушаван, резултатите сами ще дойдат.

Напишете нещо грешно

Според Браун това е един от най-важните съвети, които може да даде на начинаещите. Той препоръчва да не триете веднага, ако напишете параграф, който звучи грешно, а просто да продължите да пишете. По-късно прегледайте и коригирайте, ако трябва.

Започнете с конкретен свят

Да започнете най-често е най-трудната стъпка, затова Браун препоръчва да започнете от свят, който ви е близък. Това може да е журналистика, ресторантьорство, субкултура. Така сюжетът вече си има декор. Писателят дава пример - ако сте ресторантьор, можете да тръгнете оттам - взели сте заем от неправилните хора и сте се забъркали с мафията. Ето, вече си имате история.

Мислете мащабно

Дори с безупречни умения за писане ще ви трябва изобретателност, за да създадете сензация. Дан Браун се занимава с щекотливи теми като религия или пренаселването на света и ги подбира, защото те вършат работа. Амбициозните теми привличат вниманието.

Ако се заиграете с темата за края на света, това влияе повече, отколкото ако пишете, че закъснявате да вземете детето от училище. И двете са интересни в своите жанрове, но Браун избира първата, защото грабва вниманието.

Затова - мислете мащабно!

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените