Шествието на позора в Холивуд

Трудно ще се сетите за по-малко забавно място в понеделник сутрин от мениджърския етаж на Warner Bros. През изминалия уикенд продуцираният от студиото фантастичен филм "Джак, убиецът на великани" се превърна в най-новия епичен провал с отчайващи приходи от $27 милиона при бюджет от $200 милиона (без разходите за маркетинг).

Рано или късно в живота на всеки киномениджър настъпва срив. Изходът от него, но по продуктивен и здравословен начин, не е естествен инстинкт в град, където злорадството и взаимното сочене с пръсти са ежедневие. Всеки мениджър в шоубизнеса в крайна сметка е изправен пред деня, когато трябва да премине по дългия коридор на студиото след катастрофален премиерен уикенд.

Разговаряме с трима души, които познават бизнеса отвътре и неведнъж са виждали "шествието на позора". От тях ще разберем какво е усещането в мениджърските среди след особено тежък неуспех.

Мениджъри А и Б, които избраха да говорят като анонимни, са работили в много студиа през десетилетния си опит в киното. Третият мениджър е Майк Медавой, съосновател на Orion Pictures и бивш председател на борда на TriStar Pictures и изпълнителен директор на Phoenix Pictures.

Летящ старт

Провалите в боксофиса в последно време са много по-предвидими. Става дума за т.нар. "проследяване" - предварителни данни, които всяко студио получава. С тях се измерват информираността и ентусиазма сред публиката за предстоящ филм. Това прави провала видим - много преди уикенда на премиерата.

Мениджър A: Всички знаят предварително какво ще се случи. С наближаване на премиерата всеки се опитва да си пази гърба. Шефът на студиото не иска шефа на компанията-майка да научи от вестниците, че предстои катастрофа, така че го подготвя.

Майк Медавой: Единственото, което учиш от проследяването, е, че вървиш в грешна посока. Може да правиш промени в маркетинга. Ако друг филм, който дебютира следващия уикенд, те бие в съотношение 20 към 1 - значи си взел лошо решение премиерата да е на тази дата и филмът е несполучлив - вече не можеш да направиш нищо.

Мълчанието

Какво казват колегите в понеделника след голям провал?

Майк Медавой: Не знам за някой, който изказва съболезнования. Повечето хора по-скоро биха се скрили под леглото, отколкото да се справят с това. Те просто се надяват следващата седмица да има нещо друго на конвейера, което да заличи тази издънка от съзнанието на хората.

Мениджър A: Веднъж се събрахме в понеделника сред страхотен провал и никой не продума за него. Няма анализ какво бихме могли да направим по-добре. Или поне да го направим различно. Просто си проведохме понеделнишката оперативка. Странно беше, че никой така и не продума за провала.

Мениджър Б: „В студиото получаваш много положителна обратна връзка за хитовете. Първите приходи са известни в 10 сутринта в първия ден след излизането на филма. "Ей човече, вървим по-добре от Еди-кой-си". Когато нещата не потръгнат, не получаваш нищичко. Тотално мълчание. Направил си филм със същите хора, с които обикновено говориш по пет пъти през уикенда и осъзнаваш, че не си им продумал от понеделник.

Шествието на позора

Мениджър B: Помня ясно една понеделнишка сутрин, в която видях двама души, работили по филм заедно [след провала му]. И двамата извърнаха поглед - невероятно неловък момент, но пък вече не можеш да избегнеш да чуваш за провалите. Някога за тях се говореше само в бранша. Сега с Интернет е неизбежно - безумно голям брой коментари и публикации изригват всеки път, когато някой филм затъне.

Майк Медавой: Става все по-трудно, когато залогът е все по-голям. Ако направиш филм за 100 милиона, който се издъни и фирмата не може да си го позволи, ти си човекът, който трябва да се притеснява. Всеки има собствен механизъм за дистанциране от омразата.

Някои го понасят много тежко, а други вярват, че ги чакат и по-добри дни. Тези, които мислят наистина дългосрочно, се питат: "Ще ми струва ли тази издънка работата ми?" А всъщност това, което би трябвало да направят, е да разберат какво мога да науча от това?

Лов на вещици

Мениджър A: Ако е станало престъпление и обществото е шокирано, полицията е под невероятен натиск да излъчи виновник. Ако някое съмнително на вид хлапе бъде видяно да се мотае из парка, където е станало убийство, никой няма да има големи колебания във вината му, когато полицията го обяви за извършител.

Успехът или провалът на един филм зависи от много променливи. Трябва да извадиш късмет с датата на премиерата - не искаш да излезеш точно след "Хари Потър". Важно е и дали маркетираш за правилната аудитория, дали харчиш достатъчно, дали харчиш на правилните места.

В интерес на всички е пръстът да е насочен към един-единствен виновник. След провала на "Джон Картър" всички в Disney обвиниха мениджъра по маркетинга Мари Терез Карни, която беше нова в студиото и нямаше особено много приятели. Сякаш решението да се промени името на филма е грешка за 90 милиона долара? След като един човек се окаже на мушката, можеш да почувстваш как всички започват да се отдръпват.

Майк Медавой: Виждал съм и двата типа реакции. Понякога хората се поучават от грешките си и се опитват да разберат. Някои обаче просто се вбесяват на всички наоколо - и това си е тяхно право.

Подготвени за провал

Мениджър A: В едно студио видях как хората много бързо си казаха: "ОК, какво предстои? Готови сме да вървим нататък и да не затъваме в усещането за неуспех". Там имаше достатъчна стабилност сред мениджърите, така че нямаше притеснение, че един филм би накарал ръководството да уволни всички.

В друго студио нещата бяха толкова разклатени, имаше толкова промени по високите етажи, че служителите бяха убедени, че дори един неуспешен филм би довел до много драстични събития.

В търсене на смисъла

Майк Медавой: Решиш ли да заснемеш филм - общо взето, няма мърдане. Можеш да си правиш каквито поискаш изводи, но в крайна сметка някой ще понася последиците от това решение. Това е основният проблем. Всеки се опитва да се учи от опита си.

Ако си умен, обръщаш внимание на важните неща и големите уроци. Иначе можеш да заровиш глава в пясъка и да казваш, че уестърните не работят, мюзикълите не работят. Че филм за някакъв тип, който извежда хора от Иран, също не работи. Или да мислиш, че филм за бокса няма как да е успешен.

Мениджър B: Има причина, поради която му се вика "Отбрана в понеделник сутрин". Опитваш се да не го правиш, но започваш да водиш следващата битка на база предишната. Всички тези обяснения обаче с течение на времето се обезсмислят.

Израстването

Майк Медавой: В крайна сметка въпросът е какво си научил след този провал. Дали излизаш от тази каша по-умен? Има много хора, които зависят от тези решения и много хора, които, поне донякъде, са отговорни за решението да се заснеме филм, за парите, похарчени за него и за парите, които филмът ще спечели.

Новините

Най-четените