Немското градче Триберг предприема дързък завой във вечния дебат дали мъжете или жените са по-добри шофьори, разделяйки местата за паркинг на мъжки и женски. Местата са маркирани с типичните за двата пола символи (точно като местата за инвалиди).
Лесните и удобни пространства са за жените, а на господата се полагат по-тясни и по-неудобни места със стълбове или остри ъгли, защото, както казва кметът Галус Щробел, те са по-голямо предизвикателство. Според него, "по правило мъжете са малко по-добри при справянето с подобни препятствия."
Ефектен маркетингов трик, привличащ туристки с амбицията да докажат превъзходството си на волана
58-годишният Щробел, който е кмет на града с най-голям часовник с кукувица в целия свят, очевидно доста се забавлява покрай направените нововъведения. Напълно безсрамно той признава, че градското "намигване към политическата коректност" е единствено с цел придобиване на широка публичност.
"Хората трябва да го приемат с чувство за хумор... И разбира се, един туристически град зависи от това колко е известен. Сега получаваме толкова много реакции от целия свят, на които никога преди не сме се надявали".
Запитан доколко трудни са "мъжките" паркоместа, Щробел през смях заявява: "Много от жителите на града паркират там ежедневно. Дори аз самият съм паркирал там много пъти - особено след като медиите проявиха интерес към града". Но пък по негови думи има и немалко хора, които не могат да се справят с тях.
"Например моята секретарка. Досега е опитвала пет пъти - нито веднъж не е успяла"
Щробел все пак допълва, че това не означава, че нe съществуват отлични шофьори от женски пол - и всички дами са добре дошли, ако желаят да се опитат да паркират в "резервираните за мъже" паркоместа. Той отрича обвиненията в сексизъм и изтъква, че "жените винаги могат да дойдат при нас и да докажат, че съм неправ - а докато са тук, могат да разгледат забележителностите на града."
Всъщност решението на кмета на Триберг не е чак толкова уникално - преди около седмица стана известно, че градът Тянжин в Китай също е въвел изцяло "дамска" паркинг-зона, където паркоместата са маркирани с розова боя и включват по-широки маркировки, по-ярко осветление и допълнителни насочващи шофьорките знаци, както и женски паркингов персонал, упътващ дамите на волана.
Нека обаче все пак хвърлим безпристрастен поглед към научните факти
Интернет обича да се шегува с жените шофьори, които правят глупави неща, публикувайки видеокомпилации от образци на "качествено" женско паркиране. Наскоро дори видеозапис на българка, чупеща бариерата на паркинг на мол, привлече солидно внимание в медиите. Глобално проучване от 2010 г. пък посочва, че повечето хора смятат мъжете за по-добри шофьори.
Въпреки това, други изследвания и данни от автомобилни застраховки показват различна, или поне по-нюансирана картина: дори и да се счита, че мъжете карат повече километри от жените, те претърпяват много по-сериозни автомобилни катастрофи и в резултат на това смъртността от ПТП е по-висока при тях.
Жените нарушават правилата за движение по пътищата по-рядко и обикновено претърпяват катастрофи поради разсейване. При силния пол обаче, основната причина за инцидентите по пътя е предприемането на ненужни и неоправдани рискове.
Твърденията за мъжките умения при паркиране нямат солидна научна основа
Що се отнася до паркирането, друго проучване (както и някои камери за наблюдение, поставени на подходящите места) доказва, че жените всъщност са по-добри в това. За британско проучване, резултатите от което бяха публикувани тази година, изследователите са наблюдавали 2500 шофьори на 700 паркинга във Великобритания в продължение на месец. Както обяснява Daily Telegraph, въпреки че на жените е необходимо повече време, за да паркират, те е било и по-вероятно да оставят колите точно в средата на мястото за паркиране.
Според резултатите от проучването, нежният пол е по-умел в откриването на места, където да вмести колата - и по-точен в изравняването й, преди да я намести в наличното пространство. Също така дамите е по-вероятно да използват стратегии за паркиране, препоръчвани от преподавателите в шофьорски курсове.
От друга страна, мъжете са били по-умели във влизането на преден ход на паркинга и по-слабо са се вълнували от начина, по който са позиционирани. Като цяло изследването дава по-добри оценки на дамите при паркиране в сравнение с мъжете, макар и с малка разлика.
И все пак жените в Триберг вероятно е добре да запазят тези изследвания за себе си. Благодарение на своя кмет, те вече имат улеснен достъп до това, което всеки изнервен шофьор в претъпкан паркинг търси в крайна сметка: приятно и леснодостъпно място, където да постави колата си и да върши това, за което е дошъл.
Тази статия преди колко десетилетия е писана? В Грмания на почти всички по-големи паркинги има отделни места за мъже, жени, инвалиди и евентуално за родители с деца (това главно по магазините). Та каква е точно иновацията на това немско градче не става ясно.
Абе Аауаа ти да немаш с. Герман внепредвид? А иначе яз си се застраховам пълноафтокаско.
Neма дас се учудим ако в исландия и изнасилвачите по подлезите не са руси со сини очи.
Така е, заради тази статистика имат камери навсякъде и гледат женските паркоместа да са по възможност на открито или по-добре осветени. Нападенията стават главно докато влиза в колата или седи в нея, затова не е препоръчително да ровим по чанти, музики, изобщо туткаме по такива места на отворени/незаключени врати.