Свали снимката ми от профила си!

За Майк Смит Facebook е като крепост за свободна комуникация с приятели онлайн. В границите на тази гигантска, но все още ограничаваща достъпа отвън мрежа, инженерът и създател на музикален софтуер от Сан Франциско смята, че може да контролира какво се публикува за него, като просто моли любезно приятелите си да премахват снимки, които го представят в неподходяща светлина.

Извън "затворените градини" на социалните мрежи всичко е публично

В широкодостъпния Интернет обаче цари доста по-безмилостна среда. Образите, които се озоват извън стените на Facebook или други подобни затворени мрежи, могат да бъдат индексирани от търсачките - и да станат почти неизтриваеми.

"Не искам да вдигам много шум около моя живот," споделя Смит. "От друга страна, фамилията ми все пак е много често срещана, така че имам един вид вродена анонимност. Никой не може да ме открие."

За тези, които нямат такъв късмет, неподходящата снимка може да се превърне в същинска нежелана онлайн татуировка. С развитието на софтуера все повече информация може лесно да бъде извлечена от тези изображения. Цифровите снимки са като люспите на лука - и напредъкът в технологиите за машинно разчитане и софтуерно сканиране може да улесни обелването и извличането на информация от фотографиите.

Всеки слой на цифровите снимки често съдържа данни кога и къде е правена фотографията. Компютърни алгоритми, които непрекъснато се усъвършенстват, могат също така да разпознаят какво или кой е в кадъра.

Културата на споделяне на фотографии процъфтява

Повече от половината от хората онлайн са качвали снимки за споделяне с други хора, констатира изследване от Pew Research Center от все още непубликуван доклад. Цифрата им е достигнала 55% през ноември - ръст от 46% спрямо юли 2008 г., установяват от изследователския център.

Досега Pew не са изучавали споделянето на снимки така усърдно, както ъпдейтите на статусите и блоговете, коментира директорът на проекта Лий Рейни. "Фотоаспектът на Интернет присъствието бележи ръст на значимостта и мащабите си, така че смятаме, че ще отделяме повече внимание на това в бъдеще. Снимките са се превърнали в централна функция за социалните мрежи."

Pew също така се вълнуват от отражението на тези тенденции върху защитата на личната информация. "Доколкото осведомяването за местоположението вече е във вашия джоб чрез смартфоните, много е вероятно повече такива данни (от GPS) неволно да се предават онлайн," коментира Рейни.

Хората твърде бавно свикват да защитават информацията си онлайн

Кой Чешайър от Калифорнийския университет в Бъркли, специалист по социалното взаимодействие онлайн, подготвя изследване за възприятието на хората на снимки, които те публикуват във Facebook и Twitter.

Досега той е установил, че хората са склонни да приемат загубата на способността си да контролират и запазват информация за себе си, когато нещо лошо се случи с нея. "Това обаче, което не виждаме, е ръст на по-дискретното поведение онлайн," допълва той.

Няколко фактори вероятно са причина за този феномен, противоречащ на експериментите, в които животните се научават да избягват електродите след няколко токови удари. "За щастие нямаме данни, показващи, че хората са неспособни да овладеят нови правила за поведение," коментира Чешайър през смях. И все пак новите технологии с все по-изчистения си и опростен интерфейс изглежда изпреварват способността на хората да се адаптират.

В крайна сметка колко време ни е било необходимо, за да определим маниерите и подходящото време за отговор, свързано с електронната поща и кратките текстови съобщения? Дали в момента въобще сме утвърдили подобни норми? "Хората са донякъде бавни в еволюцията си към широкомащабни нормативни промени," казва Чешайър. "За да се случи тази промяна в нагласите, е необходимо много време."

Технологиите позволяват разпознаване на почти всичко в кадър

Докато все още се опитваме да преценим дали е подходящо да отбележим подпийнал приятел на снимка във Facebook, софтуерните инженери вървят с бесни темпове напред. Google вече са лансирали приложения, способни да идентифицират обекти, стоки, текст, произведения на изкуството и сгради, ако бъдат заснети чрез телефон и подложени на анализ от комплексни алгоритми.

Тази архитектура също така се използва за свързани със защитата на личните данни цели, от рода на размиване на лица и регистрационни табели на МПС, заснети от колите на Google Street View.

Търсачката също така усъвършенства способността за идентифициране на лица на хора, които са заявили съгласие да бъдат включени в базата й данни, обяви директорът на проекта в интервю преди седмица.

Face.com пък представи приложение, наречено Photo Finder, което търси познати лица в снимките във Facebook в опит да открие снимки на хора, които досега не са били отбелязани ръчно. Компютрите на компанията вече са сканирали 23 млрд. снимки от хора, които са инсталирали приложението и са му разрешили да разгледа техните снимки и тези на техните приятели.

"Когато обаче става дума за снимки на обикновени хора, истината е, че повечето от фотографиите са зад закрити врата, в социалните мрежи," констатира изпълнителният директор на Face.com Гил Хърш. "Не особено много хора оставят много свои снимки в общодостъпната част на Интернет."

Дори заснетият текст може да бъде разчетен и индексиран

Нека приемем, че направите снимка във вашия офис, на която има визитка или плик с вашия адрес и някакъв вид поверителна информация, видима на заден фон. Evernote, ZoomReader и много други фирми разполагат със собствени функции за обработка на графики, които могат да разпознаят думите в изображенията и да направят претърсваем текста в тях.

Около една пета от всички бележки, съхранявани в базата данни на Evernote съдържат изображения, разкри в скорошно интервю изпълнителният директор на компанията Фил Либин.

По правило текстът, разпознат от услуги за работа с графика като тези на Evernote, не е достъпен за публични търсачки като Google. Сега обаче "всяко изображение, до което Google се добере, се анализира с един или няколко от алгоритмите ни," споделя Хартмут Нивън, директор по инженерните разработки в поделението на Google за разпознаване на изображения.

Flickr - един от най-големите сайтове за споделяне на снимки, собственост на Yahoo, отказа коментар за плановете си за разработка на услуги, но говорител на компанията заяви: "Никоя идея не е изключена."

Color слага края на идеята за каквото и да е лично пространство

Отвъд купчините информация, съдържаща се в стандартните файлове със снимки, ново поколение приложения може да извлече дори още по-подробни сведения къде е заснета една фотография. Новата услуга и приложение за смартфони Color използва различните сензори на телефона, за да определи още по-точно мястото на фотографиране.

Освен GPS местоположението, Color записва и ориентацията на жироскопа и компаса, както и фоновия звук от микрофона и осветеността, регистрирана от сензора за дистанция на устройството; общо се записват между 20 и 40 различни данни за една снимка, разкрива изпълнителният директор на Color Labs CEO Бил Нгуен.

Част от тази информация се изпраща през Интернет до сървърите на Color мигове след стартиране на приложението, а не само когато се прави снимка. На база тези данни приложението определя кой се намира наблизо, след което показва неговите снимки.

Върху iPhone потребителите могат да натиснат бутон, за да дадат на Color разрешение за достъп до GPS чипа на телефона след първото стартиране на програмата - и без това разрешение програмата въобще няма да работи.

Макар Color да събират всичката тази информация, точното ви местоположение не се показва публично, а за момента няма планове тези данни да бъдат продавани на други компании, казва Нгуен. Бизнесмоделът на сайта включва партньорство с ресторантьори и собственици на магазини, осигуряващи услуги, правещи средата на хората по-"гостоприемна", уточнява той.

"Имам един проблем, който ме натоварва често онлайн, тъй като никога не помня кое е лично, а кое публично?" коментира Нгуен конкурентните социални мрежи. "Едно от чудесните неща в Color е, че изрично ви заявяваме: "Всичко е публично - абсолютно публично"."

Смартфонът ви записва GPS данни, ако не го пренастроите

Дори популярни смартфони като iPhone и Android-базираните устройства не винаги изрично уточняват каква информация съхраняват в снимките. Доказателства за това могат да бъдат открити в потока снимки, споделяни онлайн от хора, неволно разкриващи данни, уточняващи местонахождението им.

Фотографиите, споделяни чрез електронна поща или Flickr, Photobucket и други сайтове, могат да съдържат точно географско местоположение, лесно откривано чрез безплатен софтуер. Facebook, който остава най-популярният сайт за споделяне на снимки, изтрива тази информация от всяка публикувана снимка от съображения за сигурност.

Компютърна програма, носеща подходящото име Creepy, демонстрира колко лесно данните за географското местоположение в снимките могат да бъдат открити и изчертани върху снимки. Появили са се разнообразни приложения, които позволяват на потребителите селективно да премахват поверителни данни от фотографиите. Като алтернативно решение притежателите на смартфони могат просто да изключат маркирането на местоположението в настройките на телефона си.

Фирмата за софтуер за сигурност AnchorFree възнамерява да предложи функция в близките шест месеца, която автоматично ще премахва GPS данни от фотографии, преди те да бъдат изпратени в Интернет. "iPhone не се пази сам," коментира главният софтуерен архитект на AnchorFree Юджийн Лапидъс. "Така че се налага да бъде осигурена услуга-посредник в онлайн-пространството."

Не е ясно как ще се обработва достъпната информация, но няма път назад

Всички съществуващи опасения за защита на личната информация, които вече имаме, вероятно допълнително ще се задълбочават от непрекъснатия напредък в техническите лаборатории. "Обмислят се нови начини за употреба на съдържанието, така няма начин за връщане назад," коментира Кой Чешайър.

"Допълнителен проблем, който предстои да бъде обмислен, е как тази информация би могла да бъде индексирана - и да е претърсваема в съвсем отделна система, която за момента още не е изобретена."

#7 stg 14.04.2011 в 08:06:41

а как така изобщо ще слагате информация, която не е за всеобщо ползване в Интернет, без значение в ФБ или където и да е, много пъти съм казвал фейсбук е инструмент как ще се ползва зависи от човека брадвата и тя е инструмент, с нея могат да се секат дърва за огрев или глави, инструмента си е същия

Новините

Най-четените