В края на 19-и век бай Ганьо иска да шашне Европата със своите мускали. Днес сме свидетели на осъвременена версия. Шашнати сме само на местно ниво, но пък търговията с шишенца има подкрепата на държавен институт и тази на Църквата. Бай Ганя не би си и помечтал за подобен старт на своята амбулантна търговия.
Настоящият кавър не е резултат на талантливите писателски умения на Алеко Константинов, а е риалити шоу с невиждан размах. Първата стъпка направи Божидар Димитров, когато обяви, че „чудотворна" вода е бликнала от Свещения кладенец в Плиска и напомни пророчеството на Ванга, че България ще се оправи веднага, след като това се случи. Баба или леля, както сме свикнали да бъде наричана, Ванга казала това лично на професора.
Думите й отдавна се използват като аргумент, който не подлежи на оспорване, но това, че и пророкуването от страна на Божидар Димитров, освен майтапи в социалните мрежи и форумите, не получи сериозен отпор, е качествено нов скок в нашето риалити. Шоуто от археологическо-историческо се превърна и в политическо. Професорът обеща да полее и премиера с чудотворна вода, за да е съвсем сигурно, че държавата ще започне да просперира.
Бойко Борисов посети Плиска дори седмица по-рано от предвиденото и се съгласи да бъде поръсен с вода от Свещения кладенец. Това беше втората стъпка, чрез което „чудото" беше одържавено. Щом премиерът на България приема да бъде полят от Божидар Димитров, очевидно смята, че водата наистина е чудотворна. А ако министър-председателят преценява така, какво право имат обикновените граждани да се съмняват? Остава единствено да повярват. Събитието беше документирано с кадри и безброй снимки.
След като директорът на НИМ извършил ритуала, премиерът лично полял и трима от министрите - Лиляна Павлова, Владислав Горанов и Ивайло Московски. Предвид значимостта на извършения акт за България, у повярвалите остава леко горчивият въпрос защо не е присъствал целият кабинет? Явно чудодейната вода ще подейства само на финансите, транспорта, информационните технологии и съобщенията, и регионалното развитие.
Оправянето на правосъдието, вътрешните и външните работи, здравеопазването,земеделието, енергетиката, европейските политики, културата ще останат за друг път. След като Божидар Димитров легализира чудото на най-високо държавно ниво, изглеждаше, че единственото, което трябва да правим, е да седим и да чакаме първите признаци на началото на просперитета.
Третата стъпка на шоуто беше то да се превърне от археологическо-историческо-политическо в амбулантна търговия. На 15-ти август 10 000 флакона с „жива вода" от Свещения кладенец ще достигнат до жители от различни точки на страната, посредством един национален всекидневник, определена верига от павилиони и фирма за продажба на парфюми.
Вестникът съобщава, че това е „уникален подарък за Голяма богородица". Десетте хиляди флакона щели да бъдат безплатни. Подарък това не е. Флаконът с жива вода си има цена и тя е тази, на която обикновено се продава ежедневникът. Очевидно не е безплатно. Новината е, че чудодейната вода от Плиска вече има финансова стойност и е пусната в продажба. Няма и двадесет дена, след като Свещеният кладенец бликна.
„Брях!" - би зацъкал завистливо бай Ганьо. За двадесет дена и премиерът е окъпан с „жива „ вода , и флаконите с „чудодейната течност" вече са в търговска верига. Неслучайна. Към бизнес дивидентите на начинанието може да бъде калкулирана и рекламата на изданието, което несъмнено ще си вдигне тиража, след толкова голям интерес , след думите на баба Ванга, поливането на премиера и на няколко министри. Всеки може да прецени дали да вярва или не, дали да си закупи флаконче, но интересната подробност е, че този бизнес се осъществява „с любезното съдействие на директора на НИМ проф. Божидар Димитров", както пише изданието.
НИМ, доколкото ние известно, е Националният исторически музей. Може ли неговият директор да съдейства за търговия, макар и само любезно, с „чудодейна", „жива" вода или както и да я наричаме? И по този начин да подпомага рекламата, тиражите и печалбите на една медия и верига павилиони, единствено в които могат да бъдат придобити въпросните флакони?
Тъй като Националният исторически музей е държавна институция, а не сдружение на врачки на свободна практика, очевидно бизнесначинанието е подкрепено и от държавата. Църквата не закъсня. Ако някои християни са се чудели какво ли мисли Света Богородица за течността от Плиска и за идеята да бъде продавана на нейния празник, място за колебания няма.
Стъпка четвърта. Не става дума за врачуване. „Чудодейната" или „жива" вода от Свещения кладенец вече може да бъде изписвана без кавички, след като беше и осветена. Водосветът бил извършен на Преображение Господне от отец Андрей Стефанов с благословението на Варненския и Великопреславския митрополит Йоан.
Десетте хиляди флакона имат официална чудодейност и от Българската православна църква. Щеше да бъде интересно БПЦ все пак да се произнесе и да каже на миряните водата наистина ли е чудотворна и какво мисли за пророчеството на баба Ванга и думите на проф. Божидар Димитров. След освещаването въпросите май стават излишни. Хубава е снимката от събитието и заслужава да се види. Свещеникът се е изправил пред пет туби от минерална вода, в които е изсипана чудотворната течност. После явно ще бъде налята във флакони. Свещенодействието прилича на сергия.
Както горещото археологическо- реставрационно лято не е приключило, така и риалитито надали ще се изчерпи дотук. Можем гордо да се изправим и да извикаме „Булгар, Булгар!" Не е луд този, който яде баницата. Луд е този, който му я дава.