Илон Мъск очевидно ще трябва да направи завой от Белия дом, където се е заел с масови съкращения на държавни служители, и да се върне в централата на автомобилната си компания, която е изправена пред сериозни предизвикателствата.
Tesla отбелязва сериозен спад в продажбите на коли и в приходите си за първите три месеца на 2025 г., стана ясно във вторник.
Около неприятните новини Мъск коментира в разговор с инвеститори, че ще намали ангажиментите си с Министерството за правителствена ефективност (DOGE), които според някои го откъсват от ангажиментите му в автомобилния бранд.
Какво показват цифрите
- Tesla отбелязва общи приходи в размер на 19,3 милиарда долара за първото тримесечие на 2025 г. Това е по-ниско от очакванията на анализаторите за 21,1 милиарда.
- 71% надолу е нетната печалба за първото тримесечие.
- Спадът при приходите от продажба на коли е 20% в сравнение с първите 3 месеца на 2024 г.
- Приходите падат с 9% на годишна база.
- Всичко това се случва на фона на 7% ръст в търсенето на електромобили като цяло, т.е. потребителите искат повече електрически коли, но не Tesla.
От компанията посочват, че "променящите се политически нагласи" могат сериозно да намалят търсенето на електромобилите на бранда.
Откакто Мъск стана лице на DOGE и се зае с оптимизиране на държавния сектор на САЩ така, както той си знае - със съкращения, последваха вълни от нападения срещу коли с логото на Tesla.
За тях обаче милиардерът продължава да твърди, че са "платени".
••• Повече за вандализма срещу Tesla - четете тук:
Какво планира Мъск
Чрез DOGE и с благословията на американския президент Доналд Тръмп от началото на годината милиардерът "оптимизира" правителството на САЩ. Въпреки че Tesla, на която е изпълнителен директор, минава през сериозни трусове, той защитава ангажиментите си извън компанията.
"Ако корабът на Америка потъне, всички потъваме с него", коментира Мъск пред инвеститорите.
За да ги успокои, той все пак обеща, че ще намали времето, което отделя за работа в DOGE, на до "ден-два" в седмицата.

Твърди обаче, че го прави не заради ситуацията в Tesla, а защото повечето му задачи в DOGE са "почти свършени". Твърд е и че няма да спре с правителствената работа изцяло.
"Мисля, че ще трябва да продължа да се занимавам с това до края на мандата на президента, за да е сигурно, че отпадъците и измамите, които спряхме, няма да се върнат обратно", коментира той.
Допълва, че ще го прави докато президентът Тръмп иска това от него и докато работата на DOGE е полезна.
••• И докато Tesla върви надолу, нейни конкуренти получават повече внимание - научете повече за един от тях:
Несигурното бъдеще
В по-общ план акциите на Tesla са загубили 37% от стойността си през 2025 г. (към затварянето на пазарите във вторник).
Компанията има проблем и с наложените мита от страна на Доналд Тръмп. Макар да произвежда колите си в Щатите, Tesla се нуждае от много части, произведени в Китай. От бранда посочват, че "бързо променящата се търговска политика" може да нанесе щети на веригата ѝ за доставки и да повиши цените.
Самият Мъск обаче казва, че неговата автомобилна компания е най-малко засегната от митата, защото е изградила вериги за доставки както в Северна Америка, така и в Европа и Китай.
Същевременно Tesla продължават да твърдят, че изкуственият интелект ще е фактор за бъдещ растеж. Аргумент, който са ползвали и преди, особено по отношение на обещанията за самоуправляващи се автомобили.
Мъск също акцентира върху нови бизнеси - като автономни таксита и роботи (т.нар. Optimus) като фактор за дългосрочната печалба на Tesla, вместо по-обичайната продажба на коли.
••• Сред последните гласовити противници на Мъск и Tesla е бивша служителка на компанията: