Безпрецедентният фалит на Детройт означава не просто неприятни дългосрочни трудности за неговите жители и кредитори, но може би и край на тамошния Институт по изкуства, който притежава скъпоценна колекция - една от най-големите и значими в САЩ.
Големият музей, както го наричат местните, притежава творби от висша класа. Сред тях са фрески на Диего Ривера, автопортрет на Ван Гог, картини на Огюст Роден, Пикасо, Сезан, Едгар Дега и други велики художници. Първата творба е дарена от частно лице през далечната 1883 г., а през 2003 г. културното средище на Моторния град - с неговите 100 изложбени зали - получава приза за втори по големина общински музей в САЩ.
Опеката на благотворителни организации и обществени тръстове на практика спасява арт колекцията по време на няколко кризи и финансови сътресения, включително и Голямата депресия. Никога до момента 60-те хиляди произведенията на изкуството на Моторния град, събирани от цял свят и от различни исторически епохи, не са излагани на риск.
Официален банкрут
Сега обаче е различно. Федералният съдия Стивън Родс призна фалита на града - символ на автомобилната индустрия, обременен от дългосрочни дългове за над 18 млрд. долара, но не се произнесе за съдбата за ценната му колекция - и не стана ясно дали отделни произведения от нея ще могат да се продават.
Пред всекидневника Detroit Free Press магистратът коментира, че сегашните финансови институции на Моторния град няма да успеят да „поправят" най-голямата криза в неговата история. Още през юли, въпреки съпротивата на профсъюзи и пенсионни фондове, управата на Детройт подаде документи за банкрут поради неплатежоспособност - и веднага се заговори за посягане на творбите в музея.
Кредиторите поискаха колекцията да се „монетаризира", но други призоваха да се изчака заради планираното съкращаване на разходите за пенсии, а след това да се мисли за продажби от музея. Активисти припомниха, че културното наследство е необходимо, за да се изправи Детройт на крака в дългосрочен план, а не за еднократна финансова инжекция, колкото й значителна да е на фона на процъфтяващия пазар с произведения на изкуството.
Не пипай тази картина
Ако не като столица на автомобилостроенето, твърдят те, Детройт може да използва своето изкуство като нов символ и да има дългосрочни ползи от това, привличайки посетители от цял свят. И именно с тази цел трябва да се пази непокътнат Институтът по изкуства. Освен това, неговата арт собственост е защитена от закона.
Родс посъветва администрацията на града да положи „извънредно внимание" върху активите, които възнамерява да продава, за да е сигурна, че това наистина е наложително. След като съдът обяви своето решение, музеят разпространи публичен апел за запазване на произведенията, които притежава.
В писмото се казва, че всяка продажба, освен ако не е свързана с подобряване на колекцията, би накърнила репутацията на Института по изкуства, би отказала дарители, партньорски организации и гостуващи изложби.
Парите преди всичко
Въпреки това, градската управа нае аукционната къща Christie's, която трябва да оцени стойността на няколко хиляди творби от колекцията до две седмици. Изпратеният от щата Мичиган експерт Кевин Ор коментира, че за момента няма планове за продажба, но все пак на експонатите в музея се гледало като на „съставна част от процеса на преструктуриране".
Предстои да бъде изработен спасителен план, който ще включва както отстъпки от кредиторите, тоест - съкращаване на задълженията, така и ангажименти от страна на градската управа. Обсъждат се мерки като намаляване на пенсии и заплати на администрацията, а въпросът за Института по изкуства също трябва да намери решение.
Продажбата на толкова много произведения на изкуството ще е без аналог в историята, а някои експерти предричат „наводняване" на арт пазара. Ор предупреди, че този вариант не трябва да се изключва, а някои от кредиторите използваха случая и поискаха да участват в процеса чрез създаден за целта „комитет" с представители на градската администрация.
Докато съдбата на картини на Пикасо и Ван Гог предизвиква разногласия, Детройт се намира в обезсърчително положение - с намалено улично осветление, издъхваща транспортна система и затормозени полицейски управления, принудени да се справят с едно от най-високите нива на престъпност в САЩ.
Изкуствоведът и критик от Ню Йорк Питър Шейелал призова, продавайки своето изкуство, Детройт да „облекчи" финансовата кома, в която е изпаднал: „Изкуството ще оцелее. Пенсионерите - не". Това му навлече толкова критики, че само за два дни експертът се отрече от вижданията си по проблема. И това показва, че предстои голяма битка.