Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колкото повече, толкова по-малко

А преди беше така... Снимка: Getty Images
А преди беше така...

В България винаги става така!

Чувството за бизнес е вековно осакатено. А най-смехотворно взе да се получава след избухването на балканската ни демокрация. Вградената турбо лакомия се изроди до малоумие. Милионери-мечтатели цъкаха с език, че комшията направил ферма за щрауси и седмици по-късно във всеки двор на селото ровеха кръстоски между кокошки и жирафи. После масов фалит и чакане на поредната мегаидея на друг комшия.

Сега в пик инвазия е правенето на български сериали. Кой от кой по-смехотворен откъм сюжет и актьорска игра. Срок на годност - още година-две!

Житейски факт е, че прекаляването с дори и най-страхотното нещо на света, води до пагубен ефект.

Преекспонирането на това лято се нарича Концертна Инвазия! Тъп факт! Това, за което мечтаехме с години, сега ни заля унищожително и разоряващо. В зората на демокрацията (с извинение) Фънки и Амебата доведоха за концерт в България нищо и никаквите Sodom и това се превърна в едва ли не епохално събитие. После те взеха да водят по 3-4 звезди на година и всичко започна да се нарежда. Не знам колко и дали изобщо са печелили от тези концерти, но дълго време бяха без реална конкуренция на пазара.

И изведнъж от няколко години насам цяла армия промоутъри реши да се надцаква. В момента сме пред прага на тотален обратен ефект, който - без да съм екстрасенс, е на път да се случи през месец юни.

Ако допреди 5-6 години реалните фенове на световна топ-група в България, готови да си купят билет за концерт, варираха между 4000 и 6000 души, то сега тази бройка е сведена на 1500-2000 до 3000 в най-добрия случай, ако няма друга звездна дата в рамките на месеца.

Истината е, че заради кризата и пиратството някои по-стари звезди без актуални албуми или кариера свалиха драстично хонорарите си. Другите пък ги надуха до небесата. Но и едните, и другите вече са готови да идат и накрай света, та камо ли в България, стига да им платиш.

Съблазнени от ниски цени и измамливата достъпност на артистите, десетки родни "организатори" изплезиха езици и се впуснаха в дебрите на лесното милиардерство. Мръсни номера, дублирани или долепени дати на концерти и рекламен хаос доведоха до пълното прецакване на феновете. Само в София концертите на чужди звезди са вече едва ли не ежедневни, да не говорим, че има случаи, когато се реализират по няколко топ-участия в един ден.

После се отчита концерт с 38 продадени билета за супер успешен и бегом към следващия гост! Е аз толкова хора ще събера, ако рецитирам "Аз съм Българче" на Витошка! Ама ако съм изпълнител с клипове по MTV, ще тегля една майна на целия Булгаристан и няма да стъпя в Бойколандия никога повече!

Е как да стане? Ами ако съм меломан и това е последният ми шанс в живота да видя на живо всички тези звезди от онова време, независимо от стила, в който музицират? Хайде да сметнем каква сума ще излезе приблизително ходенето на всички концерти от края на май до началото на юли. Става дума за по-малко от 6 седмици време и единствено за топ звезди в случая:

28 май 2011 - Джо Кокър
29 май 2011 - Roxette
7 юни 2011 - Стинг
15 юни 2011 - Cinderella и Mr.Big
21 юни 2011 - Iron Maiden + Slipknot, Mastodon, Apocalyptica и Алис Купър
22 юни 2011 - Шънейд О'Конър
24-25 юни 2011 - фестивала Elevation в Разлог с поне 10 топ имена
8 юли 2011 - фестивала Sofia Rocks: Judas Priest, White Snake, Saxon, Slade и Mike & The Mechanics

Тук не слагам концертите на родните изпълнители, клубни участия и гостувания на световни DJ-и в този период с билети, вариращи между 20-30 лева. Говорим единствено за големите лайфове!

Грубата сметка излиза при около 700 лева само за билети. Ако се добави път, храна, бира, хотел (за Разлог), по някой фен-сувенир, отсъствия от работа и, не дай си боже, компания за концерт, сумата минава 1000-1200 лева от раз.

В тази луда листа имаме и двойно прецакване. Концертите на Джо Кокър и Roxette, както и тези на Iron Maiden и Шънейд са залепени в рамките на по-малко от 24 часа. Колкото и да са различни стилово тези изпълнители, те са от графата "задължителни", а присъствието в два поредни дни на концерти от такъв ранг размива адреналина и скапва процент от удоволствието.

Да не говорим, че организаторите губят поне 1000-2000 фена, които биха покрили и двете дати, ако бяха им дали възможност да си поемат глътка въздух. Финансово и емоционално.

Да не говорим, че трябва да бягаш от работа, да се пишеш болен, да вземеш отпуск или направо да те уволнят, ако си работещ човек и фен дори и с възможности.

Ама кой ти гледа? Нали въпросът е промоутърите да се покажат един на друг колко са велики. Концертното лято на 2011-а заприлича на мол. Луташ се в лабиринта от щандове и стоки, стискаш две банкноти в ръка и се чудиш на кой да ги дадеш и да ги даваш ли изобщо.

Няма да е далече денят, в който U2 (примерно казано), които по света разпродават стадиони за минути, ще забият пред 2000 души на националния ни стадион и ще разкажат на целия свят, че са открили нова Галактика и са свирили пред странни извънземни, които не се интересуват от тяхната музика. Без да знаят горките, че няколко часа по-рано същото ще е сполетяло и Bon Jovi, Еминем и Лейди Гага в същата тази нова Галактика. Нататък вървят нещата...

Утехата е, че по това време поне няколко родни "промоутъри" ще са фалирали доживотно от глупост и лакомия...

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените