Ватиканът прокара пътя за масовата употреба на презервативи от католиците, разпалвайки пламенен теологически дебат сред милионите му последователи по света.
В опит да изясни объркването, причинено през уикенда от публикуването на различно преведени пасажи от книга с интервюта с понтифика, говорителят му използва лансирането на книгата, за да покаже, че употребата на презервативи е приемлива като по-малко зло, когато съществува риск от заразяване със СПИН.
В Африка реакцията на изявлението демонстрира разминаването на гледните точки в католическата църква. Обширните коментари на папата изглежда са създали дилема в доктрината за хардлайнерите.
Погрешно изтълкуван?
Матю Ндагоса, архиепископ на диоцеза Кадуна в Нигерия, където католицизмът процъфтява като вяра, заяви: "Всички погрешно тълкуват казаното от Ватикана. Хората са изградили собствено мнение по този въпрос и изкривяват думите, за да отговарят те на убеждението им. Посланието на Светия отец беше ясно - няма промяна в политиката. Църквата ще продължава да вярва, че безразборната употреба на презервативи насърчава промискуитета (безразборно избиране на интимни партньори) и утежнява ситуацията."
Но Бонифас Леле, архиепископ на диоцеза Момбаса в Кения, където 30% от населението са католици, заяви, че е удовлетворен: той отстоява позиции за промяна в политиката на църквата към презервативите, за голямо неудоволствие на Ватикана. "В моя диоцез казвам на двойките, че ако един от тях или и двамата са болни, би трябвало да използват презервативи. Защото превенцията е нещо добро."
Гейбриъл Долан, ирландски свещеник, който работи сред бедните в Момбаса, описва историческата позиция на църквата по употребата на презервативи като "несправедлива към изложените на опасност" в страни, които имат сериозен проблем със СПИН. "Тази новина е облекчаваща," коментира той. "Мисля, че това е само началото. След като бъде направена малка отстъпка като тази, това е като изваждане на тухла от Берлинската стена."
Изгубени в превода
Според немския оригинал и английския превод на книгата "Светлината на света" от журналиста Петер Зеевалд, понтификът е заявил, че употребата на презерватив от ХИВ-позитивна мъжка проститутка би могло да бъде нещо добро, доколкото би представлявало първа стъпка към поемане на отговорност. Но в италианската версия е била използвана думата "женска проститутка."
Няколко особено консервативни коментатори се нахвърлиха върху необичайния пример на папата, за да заявят, че той не отразява промяна в опозицията на църквата срещу изкуствената контрацепция. Чрез споменаването в оригинала на хомосексуалния секс, където презервативите не се употребяват за контрацептивни нужди, според тях той продължава да поддържа забраната за употребата им в хетеросексуалните отношения.
Но на пресконференция във Ватикана по повод появата на книгата на пазара, говорителят на папата отец Федерико Ломбарди обясни, че е обсъдил лично въпроса с папата в неделя. "Лично запитах папата дали има сериозен, важен проблем в избора на израза "мъжка" вместо "женска"," обяви Ломбарди. "Той ми отговори 'не'."
Ломбарди уточни, че основната идея е била: "Това е първата стъпка към поемането на отговорността, за да се вземе предвид рискът за живота на друг човек, с който има връзка... Това важи, ако сте жена, мъж, или транссексуален."
Може ли книгата да промени доктрината?
Както някои експерти отбелязват, книгата не може да променя доктрината. Но коментарите на Ломбарди показват, че папата одобрява употребата на презервативи като по-малко зло, когато съществува риск от заразяване с ХИВ вирус.
Забраната при католиците на употребата на презервативи или каквито и да е други контрацептиви остава в сила. Един от най-висшите представители на папата - кардинал Рино Физикела, обяви на пресконференцията, че презервативите са "по същината си зло".
Коментарите на папата не омаловажават твърдата му позиция, че въздържанието и вярността са по-важни в борбата със СПИН. В книгата на Зеевалд той повтаря, че позицията му към презервативите е, че те "не са реално начин да се справим със злото на ХИВ инфекцията". Но запитан дали църквата се противопоставя по принцип на употребата им, той дава отговор, който определено не е особено директен.
"Естествено, не го смятаме за реално или морално решение, но в един или друг случай може да бъде, с цел намаляване на риска от инфекция, първа стъпка към различен начин, по-човешки начин, да се изживява сексуалността."
Промяната в позицията изглежда е сварила неподготвени някои от най-висшите представители на католическата църква. Запитан от уебсайта на американската организация National Catholic Register дали изявлението на папата показва, че в някои случаи презервативите са разрешени, кардинал Реймънд Бърк отговаря простичко: "Не, не показва."
Какво казват католическите блогъри
Джон Смитън, католик и директор на Обществото за защита на неродените деца, отрече да има каквато и да е промяна в политиката. "Папа Бенедикт, подобно на другите католици, е обвързан с върховната власт на църквата, която той възвестява в третата си енциклика Caritas in veritate," пише той в своя блог. "Няма вероятност той да насърчава промяна в тази си доктрина в интервю с журналист година по-късно - и той със сигурност не го прави."
Популярният католически блогър отец Тим Финиган призна, че има известна промяна в позицията, но предупреди: "Трябва да изразя моя собствена реакция на коментарите на светия отец по въпроса за СПИН и презервативите. И тя би била в стила на репликата на сержант Уилсън в "Татковата армия": "Смятате ли, че това е разумно, сър?" Знаем, че масовото разпространение на презервативи за справяне с проблема с ХИВ/СПИН на практика не доведе до резултат."