Те са навсякъде по улиците на свръхмодния квартал Хараджуку на Токио - умело гримирани, с оскубани и нарисувани вежди, боядисани коси и стилни прически, те са "безполовите" японски мъже.
Районът на Хараджуку се е превърнал в моден подиум за "джендаресу-кей" ("безполовия стил").
В Япония "джендаресу-кей" по-често се отнася за мъжете, които нито се интересуват, нито желаят да изглеждат като "костюмари". Някои от тях - като известният модел Рючел - твърдят, че не са травестити, нито непременно хомосексуални. Не са и транссексуални в смисъла на физическата промяна на половата идентичност, която се отличава от вродените биологични дадености на човека.
Рючел и подобните на него - съзнателно или не - разграничават биологичните телесни дадености от аксесоарите, дрехите и макиажа. За тях не е задължително мъжкото тяло да съответства на стереотипно мъжкия външен вид.
Съчетавайки колоритни цветни материи с "кавай" шапки и чанти, те изразяват нов, различен стил на мъжественост. Същевременно се превръщат в пример за мащабните промени в начина, по който мъжките роли се възприемат в японското общество.
Мъжете, които играят роли на жени
Япония има дълга история на "множествена" сексуалност и практики, които размиват границите между половете. Сегашната "безполовост" наподобява именно тези традиции.
От древността до ранната модерност, хората се стремят да привличат вниманието на потенциални любовни партньори, чиято красота и чар са по-привлекателни от биологичния им пол. Тези връзки - основен компонент от класическата литература - са възродени в съвременни романи и комикси. Съвременният жанр на "момчешката любов" (boys' love, BL), например, съдържа както сексуални, така и романтични връзки между герои-мъже.
Женствените мъже и мъжествените жени са чести стереотипи в японската култура, обикновено в ритуален или театрален контекст, включващ кросдресинг - стил на обличане, в който мъжете се обличат в типично женски дрехи, а жените - в типично мъжки.
Онагата (мъжете, играещи роли на жени в класическия театър кабуки) и отокояку (жени, играещи мъжки роли в театралната трупа "Такаразука Ревю") са известни и извън страната със специфичните си изпълнения, обвързани с полова идентичност.
Извън театралната сцена, Япония изобилства от кросдресинг-клубове (като прочутия токийски Elizabeth Club), ориентирани към привидно хетеросексуални мъже на средна възраст, работещи в държавната администрация и бизнеса. Членовете на тези клубове попадат в среда, която им помага да изоставят всекидневните си навици и да се отдадат на стереотипни женски образи. Основната цел на тази дейност е разтоварване от стреса.
Размиване на границите
Kросдресинг-клубовете и театралните традиции все още разчитат на масовите концепции за женственост и мъжественост.
Японската история обаче е изпълнена и с примери на първопроходци, размили това разграничение. Преди век гледката на изглеждащите по западен модел модерни момичета ("мога"), крачещи из Токио с къса коса, спортни панталони или поли-панталони, е предизвиквала неодобрение у мнозина. По това време повечето жени са носели кимона на обществени места.
Подложени на подигравки по улиците и наричани "гарсон" в пресата, момичетата-"мога" са били отхвърляни като недостатъчно женствени.
Критиките срещу тях са базирани на следния възглед: ако жените започнат да стават по-мъжествени, това означава, че и мъжете се феминизират. Въпреки това по-широко скроените градски жители, включително артистите, са приемали модерните момичета за носители на авангарда.
В наши дни "мога" вероятно биха се самоидентифицирали като безполови, в смисъла на отхвърляне на традиционните кимона и кокове.
Съвременните безполови мъже също имат исторически еквивалент в европеизираните мъже - "високи якички" (хайкара) от началото на XX век - суетни метросексуални дендита, които носят пудра и ароматизирани кърпички.
Критиците им са се възмущавали, че "високите якички" прекарват повече време в разкрасяване, отколкото жените.
Подобни оплаквания са използвани и срещу техните по-млади съвременници, "красивите младежи" ("бишонен"), възхвалявани в популярни илюстровани списания. Техният неопределен пол и сексуална ориентация са привличали както мъже, така и жени на всякаква възраст.
В последно време е измислено и понятието "тревопасни мъже" ("сошоку данши") - млади мъже, избягващи проявите на мачизъм, придирчиви към външния си вид и отнасящи се към жените като към приятели, вместо като към сексуални обекти.
Консервативни наблюдатели ги обвиняват, че са анти-мъжествени страхливци.
Промяна на очакванията
Безполовите мъже на съвременно Хараджуку вероятно не подозират за традицията на предшествениците си. Във всеки случай - не признават родствената си връзка с тях.
Както обяснява Рючел, вдъхновението за безполовия стил обхваща три форми на мода: андрогинни корейски попгрупи; глем-рок жанра от 80-те години с пищно облечените мъже-изпълнители; и американската мода от 80-те и 90-те години, съчетаваща колоритно облекло и аксесоари по необичайни, привличащи внимание начини.
Подобно на "тревопасните" и "високите якички" преди тях, безполовите японци са се превърнали в нова субкултура.
Тенденцията мъжете да се отказват от корпоративните тъмносини костюми, типични за Япония, надживява бързия цикъл на модната индустрия. Като начин на живот, признаците на безполовост са видими и сред мъже, които са далеч от средата на Хараджуку.
"Икумен" (означаващо буквално "мъже, отглеждащи деца") може и да носят костюми в офиса, но взривяват традициите, като държат да прекарват повече време у дома с децата си.
Това донякъде се дължи на дейността на неправителствената организация Fathering Japan, насърчаваща мъжете да бъдат "усмихващи се бащи" и да играят по-активна роля в отглеждането и възпитанието на децата си.
По-голямото присъствие и разрастващата се общност на такива мъже постепенно спомагат да се намали стигмата около ролята на съпруга у дома. На свой ред, критиките срещу размиващите стереотипните роли отцепници все по-рядко присъства в медиите.
Ограничаването на дискусията за безполовите мъже на Япония само до модната сцена в Хараджуку би означавало да се игнорира кадифената революция срещу "костюмираната мъжественост" и всичко, което тя въплъщава.
ЛЕВИЧАРСКИ ПОЛИТКОРЕКТНА СТАТИЯ ЗА ДЕГЕНЕРАТИТЕ и естествено - от CNN
Андрогинията /неправилно наричана трети пол/ е стара като света и има дълги традиции включително в Европа - например евнусите и аристократичните облекла от 17 и 18 век. Някои псевдопатриотари се опитват да я изкарат някакво ново извращение на съвремието и не знаят че ролята на полевете се е променяла през цялата човешка история. Още по-дразнещото е ,че се опитват да го изкарат патент на "развратния" запад, но плоските им главици сигурно не са и чували за Хиджра в Индия и Катой в Тайланд. Ами китайският оперен персонаж 旦 dàn? Въобще българинът е просто като козела същество и не му пука че живее в мизерия сред мръсни ,дебели ,прости и злобни хора, а за някаква конвенция се загрижил. Каракачанската овчарка да вземе да отслабне, вместо да кара младежите да ходят на казарма, на него ще му се отрази също много добре на лоената мутра.
ЕСТЕСТВЕНО, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОЯВИ в общества с ограничен генофонд, застинал във времето, без външен обмен на генетичен материал, като японското и скандинавските. Това са генетични дегенеративни отклонения, добре известни на науката и вече обяснени, след разчитането на Генома през 2000 г. Отделен въпрос е, че левичарите-Политкоректори искат да го пропагандират, като норма, като крайната цел е "разрушаване на буржоазния морал и държава", т.е. унищожавате на самия humani generis!?!