Може би най-емблематичният пример на актриса, която скрива красотата си за роля, е Чарлийз Терон в “Чудовище”. Звездата качва 14 кг. и прекарва по няколко часа в гримьорната, за да постигне отблъскващия вид на серийния убиец Айлин Уорън. С неузнаваемата си промяна тя получи “Оскар”, което не ѝ попречи няколко години по-късно да бъде обявена за на-секси жената на планетата на списание Esquire.
Има защо да се смята, че грозният грим е съществен елемент от победата на наградите “Оскар”. Проработило е и за Чарлийз Терон в “Чудовище”, и за Никол Кидман в “Часовете”. Кидман влезе в ролята на Вирджиния Улф с драматично изпълнение и протеза на нос, който е трябвало да носи по 4 часа всеки ден, преди да застане пред камера.
Тилда Суинтън вероятно е преминала през най-драстичната трансформация от актрисите в този списък, тъй като за ролята си в Suspiria на Лука Гуаданино тя сменя пола - играе 82-годишен мъж с протеза на единия крак. И преди този образ се говореше, че актрисата има леко андрогинен вид, но след Suspiria показа, че безпроблемно може да изиграе мъж и никой да не забележи.
Подстригана коса, обръснати вежди, пиърсинги по лицето и боядисване на кожата с бял пигмент са само част от жертвите, които Руни Мара прави за ролята си в The Girl With Dragon Tattoo. Резултатът е, че актрисата е напълно неразпознаваема като Лисбет Саландер - социопат, наказващ мъжете, които злоупотребяват с жени.
През 1994 г. Камерън Диас изигра секси момичето в “Маската”. През 1997 г. изигра и секси момичето в “Сватбата на най-добрия ми приятел”. С тези роли Диас си спечели репутацията на една от най-красивите жени в Холивуд, но никой не разбра колко добра актриса е, докато не изигра домакинята Лоти Шварц в “Да бъдеш Джон Малкович”.
Камерън драматично се промени за филма, а след премиерата сподели, че дори отношението на снимачния екип е било различно, когато не се появявала в обичайния си образ на красавица.
Макар че през цялата си кариера на поп сензация Марая Кери винаги се е стараела да поддържа перфектен външен вид, правилото ѝ се променя за филма “Прешъс”. В независимата лента, която печели “Оскар” за поддържаща роля, поп дивата сваля грима и става брюнетка, за да изиграе социалният работник Мисис Уейс.
Макар че статусът ѝ на секс бомба изгря буквално за една вечер с премиерата на “Вълкът от Уолстрийт”, след като изигра Наоми Белфорт Марго Роби дава всичко от себе си, за да избяга от етикета на красавица. И се получава с роли като Тоня Хардинг в “Аз, Тоня”. Но черешката на тортата е превъплъщението ѝ като кралица Елизабет Тюдор в “Кралицата на Шотландия”, където няма и помен от красотата на Марго.
Хъджинс е сред звездите на Disney, които сериозно се постараха да избягат от персоната на тийн принцеса, създадена им от компанията. Но вместо скандали с алкохол, наркотици и секс, актрисата пожертва външния си вид с роля, която максимално я отдалечава от красавицата в училищни мюзикъли. Става въпрос за драмата Gimme Shelter, в която Ванеса играе бременна и бездомна тийнейджърка, непомирисвала баня от седмици.
Комедията от 2001 г., която пропагандира, че няма да намерите любовта, докато не отслабнете, остана в съзнанието на зрителите и с неразпознаваемата Гуинет Полтроу. За да постигне ефекта на висящи тлъстини, актрисата облича огромен костюм, с който бута и чупи всичко, до което се докосне.
В научната фантастика на Лана Уашовски Хали Бери доказа на кино феновете, че може да излезе от секси образа на жената-котка и момичето на Бонд. Всъщност, доказа го няколко пъти и то в рамките на един филм, изиграйки разнообразие от персонажи, които, казано тактично, не са особено привлекателни. Най-неузнаваемата ѝ трансформация обаче е, когато влезе в ролята на застаряващ кореец с развалени зъби.