Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Борбата за "Оскар"-ите става битка на блокбъстърите

По-малките филми тази година сякаш ще останат на заден план, а това ще им попречи да се възползват от традиционното повишение в интереса (и приходите) около номинациите за голямата награда на Академията.
По-малките филми тази година сякаш ще останат на заден план, а това ще им попречи да се възползват от традиционното повишение в интереса (и приходите) около номинациите за голямата награда на Академията.

Когато в началото на 2010 г. филмът "Войната е опиат" взе награда "Оскар" за най-добър филм вместо "Аватар", зад кулисите на залата за журналисти се чува ясно доловимо ахване. Причината е очевидна – независима продукция, която е спечелила "едва" 49 милиона долара в световен мащаб, надвива най-печелившия филм на всички времена, събрал 2,8 милиарда долара (без корекции за инфлацията).

Това не е първият път, в който един такъв тяснопрофилиран филм побеждава студиен мастодонт. От началото на инди-киновълната преди почти две десетилетия, филми за ограничена аудитория - като "Бърдмен" и "Артистът" - често са изтласквали големи студийни филми в периферията на наградите.

Наравно с това се сриваха и рейтингите на телевизионните излъчвания на "Оскар"-ите. Зрителите достигнаха най-малкия си брой този февруари, когато артхаус фантазията на Гилермо дел Торо "Формата на водата" взе най-голямата награда.

Тази година обаче се очертава като много различна. Серия от комерсиални хитове на най-големите холивудски студиа заема стабилни позиции в дискусиите за наградите, номинациите за които ще бъдат обявени на 22 януари.

Същевременно цялостният боксофис за 2018-а достига рекордни нива. Досега през тази година студиата са отчели 10,2% ръст на приходите си - от 9,7 милиарда долара на 10,7 милиарда, както и над 7% повече зрители в сравнение с 2017 г.

В началото на август от американската киноакадемия стигнаха дотам да оповестят планове за категория на "Оскар"-ите за "Най-добър популярен филм". Въпреки че бързо се отказаха от идеята и дадоха заден ход (след шумното публично негодувание), идеята за популярен "Оскар" изглежда ще се реализира по естествен път.

Боксофис анализаторът Пол Дергарабедян посочва, че много хора търсят вината за ниските телевизионни рейтинги на наградите на Академията в това, че по-голямата част от номинираните за най-добър филм продукции са "или твърде екзотични, или недостатъчно достъпни за масовата аудитория". По негови наблюдения обаче тази година преобладават филми, които се радват на успех сред критиците, и същевременно трупат пари в боксофиса заради популярността си сред масовата публика.

Последният филм с над един милиард долара приходи, който спечели голяма награда на Академията, беше "Властелинът на пръстените: Завръщането на краля" през 2004 г. А единственото наистина голямо холивудско студио, спечелило "Оскар" за най-добър филм през последното десетилетие, бяха Warner Bros - за "Арго" на Бен Афлек през 2013 г.

За известно време изглеждаше, че студиата нямат проблем да оставят независимите кинопродуценти и техните проекти да преследват "Оскар"-ите, докато те се стремят към високобюджетни блокбъстъри.

Но сега големите играчи все повече жадуват за награди, тъй като се опитват да оправдаят за себе си финансирането на филми от среден клас, да задоволят елитните кинорежисьори и да ги спрат от това да "избягат" при Netflix или други стрийминг компании.

Мениджърите на студиа и ветерани от бранша казват, че новите, по-млади членове на киноакадемията са по-отворени за комерсиално кино. И повечето от тях държат да спасят "Оскар"-ите от забрава.

Списъкът с филми на холивудски гиганти, които са сред потенциалните кандидати за най-добър филм, включва дори "Черната пантера" на Disney. Филмът на режисьора Райън Куглър за тъмнокож супергерой спечели 1,34 милиарда долара след премиерата си в началото на февруари. Освен това се превърна в едва третия филм в историята, надминал 700 милиона долара в САЩ.

Музикалната сага на Warner Bros с Брадли Купър и Лейди Гага "Роди се звезда" до този момент е спечелил изключителните 356,8 милиона долара в световен мащаб. Това се случи след дебюта на филма на кинофестивала в Торонто, считан за инкубатор за претенденти за най-добър филм.

"Роди се звезда" с Брадли Купър и Лейди Гага.

"Мери Попинс се завръща" на Disney, чиято премиера по кината е на 19 декември, също е спряган от гледалите го анализатори като потенциален кандидат за наградата. Същото важи за хоръра "Нито звук" (A Quiet Place) на Paramount с Джон Кразински в главната роля, който спечели 340,7 милиона долара тази година.

Президентът по глобален маркетинг на Warner Bros. Блеър Рич коментира, че филмите не бива да се изключват от надпреварата само заради популярността им, въпреки че предложената идея за категория за "популярен Оскар" масово беше осмивана тази година.

Рич дава пример с "Роди се звезда", който е гледан от много хора, които се "асоциират с филма на емоционално ниво". Според него това трябва да е част от дискусиите около наградите.

Но ако големи студийни филми като "Роди се звезда" продължават да привличат основния медиен шум около наградите "Оскар", по-малките филми ще имат затруднения да се възползват от печалбите, които вървят с това да си в активната надпревара за големите отличия.

Примери за такива филми тази година са историческата драма-комедия на Fox Searchlight "Фаворитката", "Ако улица Бийл можеше да говори" на Annapurna (чиято премиера е на 14 декември) и "Вице" с Крисчън Бейл (25 декември).

Ема Стоун във "Фаворитката".

И все пак много вътрешни хора от бранша казват, че гласуващите за "Оскари" може все пак да предпочетат по-малък филм като "Улица Бийл". Същевременно има и студийни филми, които изостават в боксофиса, но все пак са спрягани за награди. Такива са "Първият човек" с Райън Гослинг и "Зелената книга" (продуцирани от Universal), както и "Вдовици" на режисьора Стив Маккуин (Fox). И все пак промяната се усеща във въздуха.

Джеф Бок работи в компанията за следене на тенденциите в развлекателната индустрия Exhibitor Research. Той коментира, че по това време миналата година няколко претенденти за награди - като "Лейди Бърд", "Призови ме с твоето име" и "Три билборда край града" - вече са били по кината, а шумът около независимите студиа е бил "оглушителен". Според него тази година нещата не стоят така и само "Фаворитката" (The Favourite) изглежда оправдава шума около наградите.

Единият от шефовете на Fox Searchlight — Стив Джилула, който възнамерява да налага постепенно творбата на режисьора Йоргос Лантимос на пазара, твърди, че този сезон се развива по различен начин заради отражението от филмите на големите студиа.

Според него на този етап от дискусиите за наградите изглежда, че основните холивудски студиа са по-значими играчи в надпреварата. Джилула обаче определя това като "махало, което се залюлява в двете крайности". Посочва, че от гледна точка на отзиви от критиката и приходи, "големите" са имали много добра година.

Това обаче "не е непременно трайна тенденция, а просто цикъл".

 

Най-четените