Искаме или не, ще гледаме все повече "дигитални хора"

Що е то дигитален човек?

Не е такъв, който прекарва минимум 30 процента от деня си с наведена глава, вторачил поглед в смартфона си. Не е и онзи, които има акаунти във всички социални мрежи и сякаш живее не за самия живот, а за снимките, които може да си направи и сподели там.

"Дигитален човек" (digital human) е вече починала личност, която посредством визуални ефекти бива "съживена" - във филм, сериал, клип, виртуална реалност.

Пример за това е скорошният спор около новината, че образът на починалия при катастрофа през 1955 г. актьор Джеймс Дийн ще бъде използван в нов филм за войната във Виетнам. Идеята е следната: един актьор изиграва физически ролята, друг имитира гласа на покойника, а накрая по дигитален път върху изпълнението се поставят лицето и тялото на същия този покойник.

С други думи виждаме Джеймс Дийн, но това означава ли, че Джеймс Дийн е в ролята? Къде отива признанието за хората, които са изиграли физически и гласово дадения персонаж? И толкова ли няма актьори в днешно време, че тръгнахме дигитално да съживяваме старите?

Напук на подобни въпроси и притеснения, както и на недоволството от новината за Джеймс Дийн, екипът, който е работил по неговото дигитално Аз, има намерение да се захване с още такива проекти.

Дигиталните идват, дигиталните идват!

Компанията Observe Media се е сляла с специалистите за лицензиране на интелектуална собственост от CMG Worldwide. Новата, смесена компания се нарича Worldwide XR и нейна основна цел е да вкара повече "дигитални хора" в традиционните филми, както и в добавената и виртуална реалности.

"Инфлуенсърите идват и си отиват, но легендите никога не умират", казва изпълнителният директор на компанията Травис Клойд.

Worldwide XR държи правата за повече от 400 знаменитости, атлети и спортни отбори.

В допълнение към Джеймс Дийн, компанията ще позволи на екран и във виртуална реалност да се появят хора като актьорите Кристофър Рийв и Ингрид Бергман, кечистът Андре Гиганта, певицата Алия, боксьорът Джо Луис, космонавтът Нийл Армстронг и др.

Лицето на Ингрид Бергман е сред онези, които е възможно отново да се появят на екран

Компанията не иска просто да лицензира външния вид на знаменитости, но и да помага за превръщането на тези знаменитости в дигитални хора. Как ще се прави това ще зависи от отделните проекти - в някоия случаи може да се разчита на изцяло компютърно-генерирано изображение на база съществуващи снимки и видео с дадения човек, а в други случаи може да се наложи подобни архивни документи да се съчетаят с работата на актьори, които наподобяват покойника.

От Worldwide XR бранят бизнеса си с думите на някои от хората, правата над чийто облик е техен. На официалния им сайт се появява цитат от Джеймс Дийн, който гласи: "Ако човек може да запълни празнината между живота и смъртта, ако може да продължи да живее след като е починал, значи може би той е велик човек".

"Понякога хората поглеждат някой като Джеймс Дийн и си казват "Той живя само 24 години и е мъртъв от 64 години, защо семейството му трябва все още да пази името и лика му?". Нашата работа е да пазим спомените за някои от тези икони живи и точно това се опитваме да направим", казва в интервю доскорошният директор на CMG Worlwide Марк Роузлър.

"Мислете за това като за Джеймс Дийн 2.0"

Актьорът Крис Евънс беше сред онези, които публично изразиха неодобрението си за идеята за връщането на Джеймс Дийн на екран. "Може би можем да накараме компютър да нарисува [нова картина на] Пикасо. Или да напише няколко нови песни на Джон Ленън. Пълната липса на разбиране тук е срамна", коментира Евънс, а в критиките срещу дигиталното съживяване на починали знаменитости се включиха и други хора от американската киноиндустрия.

От Worldwide XR обаче не се притесняват.

"[Идеята] e пробивна. Някои хора не я харесват", признава изпълнителният директор Травис Клойд.

Той обаче застава на позицията, че появата на дигитални хора е била неизбежна. Обещава, че от компанията му ще се постараят да проучат всички свои потенциални партньори, за да е сигурно, че образът на някоя починала знаменитост няма да бъде използван по погрешен начин.

За Клой много по-вълнуващо за възможностите на дигиталните хора е не киното, а добавената и виртуална реалности, където "съживените" знаменитости ще могат директно да комуникира със зрителя. В тази насока отбелязва, че предстои да видим "още много" от Джеймс Дийн - отвъд вече спорния филм за войната във Виетнам.

"Мислете за това като за Джеймс Дийн 2.0", казва директорът на Worldwide XR.

Новините

Най-четените