"Апокалипсис сега" с финална версия след 40 години

„Този филм не е за Виетнам. Той е Виетнам. И ние като американската армия отидохме в джунглата с прекалено много пари, прекалено много техника и постепенно изгубихме разсъдъка си!"

Така Франсис Форд Копола описва работата по своя opus magnum „Апокалипсис сега", който излиза през 1979-а и завинаги променя културния пейзаж на Западния свят.

Сега, точно 40 години по-късно, легендарният режисьор пуска специално реставрирано издание, което нарича "Apocalypse Now: The Final Cut". „Това е най-добрата версия на филма. Тя е с по-добро качество на изображението и звука. Зрителите ще имат възможност да „почувстват" филма така, както винаги съм искал", казва Копола.

„Apocalypse Now: Final Cut" за пръв път бе представен през април на фестивала Тribeca в Ню Йорк, а през септември ще бъде прожектиран в избрани кина.

Копола, който навърши 80 години на 7 април, разказа, че съжалява за изрязването на някои сцени от версията на филма, която излиза по кината през 1979 година. През 2001-а той пусна "Apocalypse Now: Redux" с 49 минути добавен материал.

Но явно и тази по-мащабна версия не е била оптимална за големия майстор. Носителят на 5 награди „Оскар" сподели, че грандиозният Redux все пак е бил твърде дълъг със своите 202 минути и сега вече е време за Final Cut на „Апокалипсис сега", който продължава три часа и две минути.

В крайна сметка, всички версии и реставрации на филма си заслужават. В Интернет дори се разпространява пиратско копие на първия груб монтаж с времетраене от около пет часа.

„Апокалипсис сега" несъмнено е един от най-важните и влиятелни филми, правени някога. Първите критики са смесени, но журито на фестивала в Кан усеща какво събитие е акостирало на златните брегове на Френската ривиера и му присъжда престижната „Златна палма". Призът е поделен с великолепния „Тенекиеният барабан" на Фолкер Шльондорф, но истината е, че само „Апокалипсис сега" заслужава поне две златни палми наведнъж.

Много малко филми могат да се сравняват с епичното въздействие на хипнотичния, психеделичен трип до сърцето на мрака, наречен „Апокалипсис сега".

Сценарият на Джон Милиъс, режисурата на Франсис Форд Копола и операторската работа на Виторио Стораро са учебници по развитие на история, изграждане на образи и разказване с подвижни картини, думи и звуци. Мартин Шийн и Марлон Брандо достигат върховете на актьорската игра и то в среда на страхотно напрежение и импулси за импровизация.

Сюрреалистичната военна драма, вдъхновена от „Сърцето на мрака" на Джоузеф Конрад, изважда гениалните, но и тъмни страни от личността на Копола. Той сам се определя като диктатор. Режисьорът не се спира пред нищо, за да осъществи своята визия. Бюджетът скача от 12 на 30 милиона долара, а за една от най-иконичните сцени Копола и екипът му унищожават няколко десетки декара палмови дървета във Филипините, като изливат върху тях над 5 хиляди литра бензин.

Актьорът Мартин Шийн получава инфаркт по време на работата по „Апокалипсис сега", а една вечер, точно на рождения си ден, докато е мъртво пиян и троши стъкла в хотелската си стая, Копола решава да го снима и кадрите влизат във филма.

Копола обобщава травматичния и брутален производствен процес в чудесния документален филм за създаването на шедьовъра, озаглавен тематично и подобаващо „Сърцето на мрака".

„Апокалипсис сега" е пълнокръвно преживяване в състояние да промени живота на всеки с отношение към киното. Адът на създаването е родил резултат от Рая и всичко си е струвало.

„Апокалипсис сега" наистина е филм, който няма как да бъде направен днес. Произведението се гледа като извънредно ценен артефакт за една епична епоха, отплувала в историята.

Новините

Най-четените