Естествено, няма сигурен начин да се предскаже какво ще се случи на прочутите с абсурдността си "Златни глобуси" - церемония, която смята "Марсианецът" за комедия, а "Абатството Даунтън" за минисериал.
Това обаче няма да спре експертите по награди да направят прогнозите си какво да очакваме, когато церемонията бъде излъчена на 7 януари.
Четете нататък, за да научите кой смятаме, че ще триумфира в най-важните категории — макар че всичко е възможно в нощта на "Глобусите".
КИНО
Най-добър филм - драма
"Дюнкерк"
The Post
"Формата на водата"
"Призови ме с твоето име"
"Три билборда извън града"
Тук традиционното мислене би било, че "Дюнкерк" - мащабна, технически величествена британска продукция, която увековечава един от най-мрачните, но също така и героични моменти във Втората Световна война - би допаднала най-много на Асоциацията на чуждестранните журналисти в Холивуд (HFPA). Може би и така ще стане наистина.
HFPA обаче е прочута със странността и специфичността на решенията си, така че може би традиционното мислене в случая няма да проработи. Затова залагаме на "Формата на водата" на Гилермо дел Торо. Той е пищен и романтичен, точно като "Изкупление", когато той победи "Няма място за старите кучета" и "Ще се лее кръв" на "Глобусите" преди 10 години. Шанс за победа има и The Post, в който участват Мерил Стрийп и Том Ханкс, а Стивън Спилбърг стои зад проекта, но все пак засега даваме леко предимство на Сали Хокинс и нейното морско чудовище.
Най-добра актриса в кинофилм - драма
Джесика Частейн, "Играта на Моли"
Сали Хокинс, "Формата на водата"
Франсис Макдорманд, "Три билборда извън града"
Мерил Стрийп, The Post
Мишел Уилямс, "Всички пари на света"
Годината е с изключително силна конкуренция между актрисите в главни роли и няма някоя, която да изглежда като иязвен фаворит, особено когато четири от номинираните актриси в някой момент от този непостоянен сезон са били смятани за водещи претендентки за "Оскар" тази година. Сали Хокинс и Франсис Макдорманд имат отлични шансове, като Хокинс беше предишен изненадващ победител за "Напълно безгрижна", а Макдорманд е номинирана многократно и играта ѝ в този филм е толкова въздействаща, че е трудно да бъде игнорирана.
От друга страна, те имат лошия късмет да се състезават с Мерил Стрийп, която има девет "Златни глобуса", включително и една от миналата година, при получаването на която актрисата произнесе бурна политическа реч срещу новоизбрания президент. Кой не би искал ситуацията да се повтори и Мерил, която освен другото е изключителна в The Post, отново се качи на сцената за още една ораторска изява срещу Вашингтон.
Най-добър актьор в кинофилм - драма
Тимъти Шаламет, "Призови ме с твоето име"
Даниъл Дей-Люис, Phantom Thread
Том Ханкс, The Post
Гари Олдман, "Най-мрачният час"
Дензъл Уошингтън, Roman J. Israel, Esq.
Да си говорим пак за сблъсък на титани... Четири от най-добрите и уважавани актьори на поколението си (това единствено число е умишлено - всички те са родени между 1954 и 1958) в пряко съперничество в тази категория. И едно 22-годишно момче, за което никой не беше чувал до тази година. Представете си какво е да бъдеш Тимъти Шаламет, който би могъл да победи всички тези мъже с първата реална главна роля в кариерата си. Това би било невероятно приятно зрелище... но въпреки всичкото оправдано въодушевление около неговото блестящо изпълнение в "Призови ме с твоето име", това все пак това би било голяма изненада.
Истината е, че Гари Олдман има предимство в това състезание - не само защото изцяло се преобразява в образа на Уинстън Чърчил през войната, но и защото въплъщава всичко, което водещите фигури в Холивуд (и европейските журналисти на свободна практика) търсят сега: лидер, който макар да е крайно ексцентричен, има интелект, смелост и морал, който го кара да търси начин да спаси цивилизацията от разрухата.
Най-добър кинофилм - комедия или мюзикъл
The Disaster Artist
"Бягай!"
"Най-великият шоумен"
"Аз, Тоня"
"Лейди Бърд"
Ако слушате експертите, това е надпревара между двама сигурни претенденти за най-добър филм на "Оскарите" - "Лейди Бърд" и "Бягай!". Но нека все пак си зададем няколко важни и трудни въпроса, преди да правим каквито и да е предвиждания.
1) Дали коментарите за "измама в категориите" вредят на шансовете на "Бягай!"?
2) Има ли дори достатъчно неща, които да предизвикат смях, за да мине "Лейди Бърд" за комедия?
3) Дали HFPA ще са доволни да оставят The Disaster Artist, който превзе киносалоните и повечето анализатори възхваляват, само с номинацията, или тя е израз на едно далеч по-пламенно одобрение?
4) Колко точно време са прекарали прочутите с податливостта си членове на HFPA с австралийската красавица Марго Роби и "Аз, Тоня"?
5) Дали тази разнородна група от чуждестранни журналисти наистина е достатъчно ексцентрична, за да връчи наградата на "Най-великият шоумен" на Хю Джакман?
С всичко това предвид, и като се има предвид общото движение #MeToo, ние залагаме на единствения филм в тази група, режисиран от жена: "Лейди Бърд" на Грета Гъруиг.
Най-добра актриса в кинофилм - комедия или мюзикъл
Джуди Денч, "Виктория и Абдул"
Марго Роби, "Аз, Тоня"
Сърша Ронан, "Лейди Бърд"
Ема Стоун, "Битката на половете”
Хелън Мирън, The Leisure Seeker
Въпреки присъствието на светила като Денч и Мирън, тази категория най-често е поле за борбата на по-младите претендентки. Любимката на критиката Сирша Ронан (на 23 години и вече три пъти номинирана за "Златен глобус" на 23-годишна възраст) и Марго Роби, чието пламенно изпълнение в "Аз, Тоня" я издигна до претендентка за всякакви филмови награди. Въпреки победата си от миналата година Ема Стоун почти гарантирано ще е само зрител на тази надпревара.
"Лейди Бърд" на Ронан е по-общ фаворит на сезона на наградите, но има само една номинация за "Златен глобус" повече от "Аз, Тоня", което показва относителен паритет в одобрението сред гласуващите. Тази категория, често странна смесица от мюзикъли, драми-комедии и романтични комедии, е мястото, където "Глобусите" често демонстрират странността си - например с победата на Дженифър Лорънс за "Джой" през 2016. Ронан може все още да има предимството на медийния шум, но не се изненадвайте, ако в крайна сметка статуетката отнесе Роби.
Най-добър актьор в кинофилм - комедия или мюзикъл
Стив Карел, "Битката на половете"
Ансел Елгорт, "Зад волана"/Baby Driver
Джеймс Франко, The Disaster Artist
Хю Джакман, "Най-великият шоумен"
Даниел Калуя, "Бягай!"
Ако се вярва на гневните реакции на филмовите маниаци в Twitter, най-вероятният носител на наградата ще е Ансел Елгорт заради наподобяващото му сфинкс изпълнение в Baby Driver. Но ако трябва сериозно да се заложи за победител в тази категория, вашият човек е Джеймс Франко, който се вживява на 1000% в ролята си на лишения от всякакъв талант актьор и режисьор Томи Уисо в The Disaster Artist. В тази роля Франко успява да ви накара да обикнете (или поне предпазливо да опознаете) мистериозния Уисо, без да бяга от плашещата страна на неговата странност. Франко, който неведнъж се е провалял през годините, получава бонус точки не само за актьорска игра, но и за режисурата на този смел, нетипичен масов филм.
Най-добра поддържаща роля на актьор в кинофилм
Уилям Дефо, The Florida Project
Арми Хамър, "Призови ме с твоето име"
Ричард Дженкинс, "Формата на водата"
Сам Рокуел, "Три билборда извън града"
Кристофър Плъмър, "Всички пари на света"
В сезон на награди, където всичко изглежда непредвидимо, само едно е сигурно: Уилям Дефо ще спечели "Оскар" за своето емоционално, състрадателно изпълнение на мениджър на стар мотел в The Florida Project. Той е печелил почти всяка награда на критиците, вещаеща "Оскар" до този момент, и е ветеран в бранша. Няма причини да смятаме, че спечелената с десетилетия благосклонност ще спре точно сега.
Неговият най-силен конкурент тук е може би най-неочакваният: Кристофър Плъмър, избран в последния момент да замени Кевин Спейси във "Всички пари на света". Палмър получи забележително добри отзиви, и то не само заради изненадата за критиците да го видят толкова умело да се вписва в ролята на Джон Пол Гети. Дали обаче цялата тази ситуация може да го извде до победа. Едва ли. Но 2017 неведнъж е доказвала, че могат да се случват и по-странни неща.
Най-добра поддържаща актриса в кинофилм
Мери Джей Блайдж, Mudbound
Хонг Чау, Downsizing
Алисън Джани, "Аз, Тоня"
Лори Меткалф, "Лейди Бърд"
Октавия Спенсър, "Формата на водата"
Има удобен паралел между тази категория и категорията за комедийни актриси, като конкуренцията реално се свежда до два филма и две двойки от дърлящи се на екрана майки и дъщери. Лори Меткалф и Алисън Джани имат дори още повече общо помежду си; и двете са ветерани от телевизията, които едва наскоро започнаха да получават подобно признание за ролите си в киното. Не искаме да игнорираме Мери Джей Блайдж и звездния ѝ имидж, но Джани и Меткалф изглеждат ясни основни претенденти като критиците залагат поравно на двете. Лекото предимство обаче е на страната на Алисън Джани, която има по-атрактивна роля в "Аз, Тоня" и повече номинации за "Златен глобус" (шест срещу трите на Меткалф).
Най-добър режисьор
Гилермо дел Торо, "Формата на водата"
Мартин Макдона, "Три билборда извън града"
Кристофър Нолан, "Дюнкерк"
Стивън Спилбърг, The Post
Ридли Скот, "Всички пари на света"
Немалко бяха критиките към журито, което определи тази категория да е съставена изцяло от мъже точно в годината на #MeToo. И все пак това не намалява достиженията на всеки от номинираните. И петимата предават ясни послания, някои по-изрично, отколкото другите. The Post на Стивън Спилбърг е на практика реклама за смелата преса, докато "Три билборда извън града" на Мартин Макдона изглежда повече като мизантропски графичен роман, насочен срещу статуквото, сексизма и органите на реда.
И двата, наравно с "Всички пари на света" на Ридли Скот, е вероятно да изгубят заради по-деликатните послания на Торо във "Формата на водата" или "Дюнкерк" на Нолан. Изключително умело изпипано отдаване на почит към любовта между маргинализираните, приказката на Дел Торо за ерата на Студената война изглежда е по-харесвана на Западния бряг, отколкото на източния този сезон. Междувременно епосът на Нолан, сбито пресъздаващ отчаяното противопоставяне на британците срещу напредващите нацисти при Дюнкерк, има по-очевидна привлекателност. Кой от двата филма ще надделее при евроцентричната HFPA? Нещата са на кантар, но усетът ни подсказва, че топлотата на дел Торо все пак ще спечели.
Най-добър сценарий
"Формата на водата"
"Лейди Бърд"
"Три билборда извън града"
"The Post"
"Играта на Моли"
Мнозина биха се радвали да видят как Грета Гъруиг печели в тази категория с нейния "Лейди Бърд", предвид това колко харесван беше нейният сценарий през 2017 г. И тя наистина може да успее! И все пак нещо ни подсказва, че Мартин Макдона има по-голям шанс с "Три билборда извън града", сценарий, който се опитва да се занимава с различни американски проблеми по начин, който едновременно е рязък, но и тайно остава преглъщаем за Холивуд. HFPA са връчвали наградата си за сценарий на Арън Соркин вече два пъти през последните осем години, така че не би трябвало да изключваме и "Играта на Моли".
ТЕЛЕВИЗИЯ
Най-добър ТВ сериал - драма
"Историята на прислужницата"
"Това сме ние"
"Короната"
"Игра на тронове"
"Странни неща"
Надпреварата за "Еми" за кратко си отдъхна от "Игра на тронове" тази година, когато гигантският проект на HBO пропусна сроковете за участие. Но само защото скъсеният седми сезон може да се състезава за "Златните глобуси", това не означава да очаквате той да доминира на церемонията. "Троновете" досега са получавали само една награда от HFPA: за най-добра поддържаща роля в първия сезон на шоуто за Питър Динклидж и ролята му на Тирион Ланистър. Наградата в първата година и игнорирането на сериала после, когато стане по-популярен, е точно в духа на "Глобусите", които имат доста стабилен интерес към лъскави първи сезони. Така миналата година HFPA награди новия сериал "Короната". Следователно съвсем нормално е да се очаква най-актуалната ТВ драма на тази година - "Историята на прислужницата" - да отнесе най-голямата награда през 2018 г.
Най-добра актриса в ТВ сериал - драма
Елизабет Мос, "Историята на прислужницата"
Клеър Фой, "Короната"
Катрин Лангфорд, "13 причини защо"
Маги Гиленхал, “Нюйоркска комбина”
Катрина Балфи, "Друговремец"
Ако "Историята на прислужницата" изглежда като най-вероятният претендент да привлече вниманието на HFPA, то от това следва, че и носителката на "Еми" Елизабет Мос би могла да добави и “Глобус” в колекцията си; HFPA преди я номинираха за "Момчетата от Медисън Авеню" и я наградиха за Top of the Lake. Но HFPA същевременно изглеждат особено податливи на по-скоро излезли проекти. С много от тях, гледащи поред всички епизоди на втория сезон на "Короната" през празниците, те може да са оценили по-високо стегнатата кралска поза на Клеър Фой, когато гласуват в края на декември и първите дни на януари. Ако това се случи, Фой ще е втората актриса, спечелила в поредни години "Глобуси" в тази категория, след Клеър Дейнс във "Вътрешна сигурност". Но от друга страна, "Нюйоркска комбина" и Маги Гиленхал, която отнесе изненадващ "Глобус" през 2015 за "Благородна жена", също може да измъкне изпод носа на двете претендентки статуетката.
Най-добър актьор в ТВ сериал - драма
Фреди Хаймор, "Добрият доктор"
Стърлинг К. Браун, "Това сме ние"
Боб Оденкърк, "Обадете се на Сол"
Джейсън Бейтман, "Озарк"
Лив Шрайбър, "Рей Донован"
Не е изненадващо, че виждаме петкратно номинирания Лив Шрайбър в този списък. Но този еквивалент на Сюзън Лучи (или Джон Хам, ако предпочитате) на драматичната ТВ категория също така изглежда слабо вероятно да победи. Вместо това по-скоро тази година категорията изглежда като тройна надпревара между звездите на нови сериали Джейсън Бейтман и Фреди Хаймор, и фаворита за втора година Стърлинг К. Браун. Но освен ако симпатиите на HFPA към не-американци (Хаймор е британец) или антигерои (героят на Бейтман е максимално суров) не провали надпреварата тук, статуетката вероятно ще отиде при миналогодишния носител на "Еми" и носител на "Златен глобус" за "Американска криминална история": Стърлинг К. Браун. Не само че той е любимец на критиката и публиката, но и изнася невероятни речи.
Най-добър ТВ сериал - комедия
Black-ish
The Marvelous Mrs. Maisel
Master of None
SMILF
"Уил и Грейс"
Дали Mrs. Maisel - сериал, дебютирал по-малко от седмица преди разкриването на номинациите за "Златните глобуси" - наистина ще стигне до върха? Възможно е; конкуренцията не е особено ожесточена тази година, а и по-важно е, че “Глобусите” обичат най-вече да награждават горещи нови телевизионни комедии. В последните седем години "Момичета", "Клуб Веселие", "Бруклин 9-9”, Transparent и "Атланта" спечелиха "Златни глобуси" за първите си сезони, някои от които още продължаваха към момента на излъчване на церемонията. Така че очаквайте Mrs. Maisel, който е не само лъскав и нов, но и невероятно вписващ се в концепцията на "Златните глобуси" (Костюмите, музиката, Рейчъл Броснахан), да получи статуетката.
Най-добра актриса в ТВ сериал - комедия
Памела Адлън, Better Things
Алисън Бри, GLOW
Рейчъл Броснахан, The Marvelous Mrs. Maisel
Иса Рей, "Несигурни"
Франки Шоу, SMILF
На фона на GLOW, "Катастрофалният артист" и The Post, не може да се отрече, че Алисън Бри имаше изключителна година, която е добре представена в номинациите за "Златните глобуси". Симпатиите на HFPA към блестящи млади жени в нови роли си личат тук и в GLOW, и в SMILF на Франки Шоу. Но въпреки това няма нова ТВ комедийна актриса, която да е била по-харесвана сред зрителска аудитория през 2017 колкото Рейчъл Броснахан, която успешно изнася почти всеки кадър от The Marvelous Mrs. Maisel на безупречно облечените си рамене.
Най-добър актьор в ТВ сериал - комедия
Антъни Андерсън, Black-ish
Азис Ансари, Master of None
Кевин Бейкън, I Love Dick
Уилям Х. Мейси, "Безсрамници"
Ерик Маккормак, "Уил и Грейс"
"Уил и Грейс" спечелиха цели 27 номинации за "Златен глобус" досега, но към момента така и не успяха пожънат успех на самата церемония. Но възроденият сериал се радва на достатъчно добър прием, за да си представим, че на "Глобусите" тази година ще приключи тази серия от загуби — ако не в категорията за най-добър телевизионен сериал, то поне тук, в категория без друг силен претендент. Ролите на Антъни Андерсън и Уилям Х. Мейси не изглеждат достатъчно отговарящи на момента, за да ги изведат до финалната права, а Кевин Бейкън и I Love Dick не се радват на кой знае каква гледаемост. Азис Ансари лесно би могъл да промени уравнението, ако "Глобусите" се окажат толкова влюбени във втория сезон на Master of None, колкото бяха наградите "Еми" - но все пак очакваме в крайна сметка вълна от благосклонност и носталгия да качи Ерик Маккормак на подиума.
Най-добър минисериал или ТВ филм
"Големи малки лъжи"
"Бет и Джоан"
"Фарго"
Top of the Lake: China Girl
The Sinner
"Златните глобуси" често бягат от консенсуса, но в тази категория ще е шокиращо, ако HFPA не оследва примера на "Еми" и не връчи тази награда на "Големи малки лъжи". Хитовият сериал се превърна в любим както на публиката, така и на критиците. Актьорският състав тук успява да издигне сериала до нивото на голямото кино, което дава сериозни предпоставки за награда тук. "Бет и Джоан" също се представи изключително добре, но реално бе засенчен доста от "Големи малки лъжи" миналата пролет. Няма спор, ще ни хареса, ако HFPA прояви безумие и направи някоя крайност, като да даде наградата на The Sinner на Джесика Бийл, но фактът е, че не просто "Големи малки лъжи" е абсолютен фаворит за наградата, но също така я и заслужава напълно.
Най-добър актьор в минисериал или ТВ филм
Робърт де Ниро, "Магьосникът на лъжите"
Кайл Маклоклан, "Туин Пийкс"
Джъд Лоу, "Младият папа"
Юън Макгрегър, "Фарго"
Джефри Ръш, "Геният"
За странното си, триумфално завръщане в "Туин Пийкс" на Дейвид Линч, смятаме, че отдавнашният "товарен кон" на актьорското съсловие Кайл Маклоклан заслужено ще получи "Глобус", 27 години след като за първи път спечели същата статуетка за (приблизително) същата роля. Това вероятно би било някакъв вид рекорд, и би изглеждало като прекрасен завършек на дълга и заплетена история. Можем да си представим как HFPA да избере Джъд Лоу в разкошния и категорично европейски "Младият папа", но ще е жалко Маклоклан да изгуби.
Най-добра актриса в минисериал или ТВ филм
Никол Кидман, "Големи малки лъжи"
Рийз Уидърспун, "Големи малки лъжи"
Джесика Ланг, "Бет и Джоан"
Сюзън Сарандън, "Бет и Джоан"
Джесика Бийл, The Sinner
Никол Кидман имаше страхотна 2017 година, основният елемент от която беше поразителното й, вероятно най-добро в цялата й кариера изпълнение в "Големи малки лъжи". Тя почти гарантирано ще бъде наградена за него на "Глобусите" - нещо, което ще й даде прекрасен старт на 2018 г., в която има и обещаващи нови филми от Карин Кусама и Джоел Еджъртън - и... "Аквамен".
Най-добра актриса в поддържаща роля в ТВ сериал
Лора Дърн, "Големи малки лъжи"
Ан Дауд, "Историята на прислужницата"
Криси Мец, "Това сме ние"
Мишел Пфайфър, "Магьосникът на лъжите"
Шейлийн Удли, "Големи малки лъжи"
Носителките на "Еми" Ан Дауд и Лора Дърн са почти наравно, и статуетката би могла с лекота да се окаже и в двете. В крайна сметка обаче смятаме, че Дърн е с предимство. Най-малкото защото е кинозвезда, а "Глобусите" обичат кинозвездите. Плюс това, връчването на наградата на нея би било черешката на тортата в мащабната за Дърн 2017 г., в която тя имаше звездни участия в "Туин Пийкс" и "Междузвездни войни: Последният джедай", наравно с хитовия сериал на HBO.
Най-добър актьор в поддържаща роля в ТВ сериал
Крисчън Слейтър, Mr. Robot
Дейвид Харбър, "Странни неща"
Алфред Молина, "Бет и Джоан"
Александър Скарсгард, "Големи малки лъжи"
Дейвид Тюлис, "Фарго"
"Големи малки лъжи" почти гарантирано ще доминира на "Глобусите", и тази категория надали ще е изключение. С изключение на евентуален пик на подкрепа в последния момент за Дейвид Харбър - от феновете на "Странни неща", или от феновете на неговата пламенна реч на церемонията по връчване на наградите на 2016 на актьорската гилдия. Ако това не се случи обаче логичното ще е Александър Скарсгард да отнесе поредна награда за изпълнението си на ролята на най-ужасния съпруг на света, която отново да пасне на тази за неговата екранна съпруга, Никол Кидман.