Десет космически одисеи, които можем да гледаме отново и отново

"Интерстелар"

"Интерстелар" е поредната мащабна и изпипана до последния детайл главоблъсканица, която Кристофър Нолан дава на публиката. След "Мементо" и "Генезис" този път нещата излизат и извън земната орбита, а екип от астронавти потегля към Космоса в търсене на нов шанс за човечеството.

През това време зрителят преговаря познанията си по физика и астрономия, докато в типичния си стил Нолан смесва времевите (и пространствени) линии. Брилянтната режисура е допълнена от каст, в който почти няма слабо звено. В главната роля е Матю Макконъхи, а освен него на екран са Ан Хатауей, Мат Деймън, Макензи Фой, Тимъти Шаламе, Уес Бентли и Майкъл Кейн и други. Снимка: IMDB
"Интерстелар"

"Контакт"

Тук науката като че ли отстъпва пред фантастиката, но "Контакт" си остава зрелищен филм за пътуване в Космоса, който поставя и доста философски въпроси след финалните надписи. Сюжетът е по едноименния роман на астронома и астробиолог Карл Сейгън.

Освен това Сейгън взима активно участие и помага на режисьора Робърт Земекис в адаптацията на историята за голям екран. Джоди Фостър е в главната роля, а филмът смесва разсъжденията на тема извънземен разум, откриване на непознати светове, религия и агностизъм. Снимка: IMDB
"Контакт"

"Гравитация"

Алфонсо Куарон прави един от малкото филми, които действително си заслужава да гледате в 3D формат. Ако обаче сте го пропуснали на кино, не се колебайте да наваксате сега. Тук няма нови галактики и светове, извънземни и техните цивилизации.

"Гравитация" е стряскащо реалистичен и държи в напрежение до самия си край, докато ви показва всичко, което може да се обърка, ако сте астронавт в отрития Космос. Филмът печели седем награди "Оскар", включително за режисура и ефекти. Сандра Бълок в ролята на д-р Райън Стоун също заслужаваше отличието. Снимка: Warner Bros
"Гравитация"

"Марсианецът"

И тук под режисурата на Ридли Скот, както и при Куарон, за много кратко време всичко се свежда до едно – оцеляването в неприветливия Космос и по-точно – на Марс. Жаждата за живот, комбинирана с интелект и изобретателност, бързо се оказва успешна стратегия дори и на Червената планета.

От НАСА се заемат със задачата да консултират екипа по техническата част, което прави "Марсианецът" сравнително достоверен. Скот залага на Мат Деймън в главната роля. Партнират му Джесика Частейн, Кристен Уиг, Майкъл Пеня и Шон Бийн. Снимка: IMDB
"Марсианецът"

"2001: Една Одисея в Космоса"

Една класика на Стенли Кубрик по класика на Артър Кларк. Въпреки че филмът е от 1968 г., специалните му ефекти, сюжет и посланията със сигурност ще ви се сторят актуални. Кубрик провежда толкова мащабно проучване преди снимките на филма, че може да конкурира работата по реална мисия до Луната например.

В техническо отношение филмът предсказва появата на много неща, които вече са част от ежедневието ни – плоските екрани, изкуствения интелект и други. Останалото просто трябва да се види, защото суперлативите за "2001: Космическа одисея" са неуместни.
 "Соларис"

"Соларис" е екранизация на Стивън Содърбърг по едноименния роман на Станислав Лем. Филмът точно пресъздава лутането кое в Космоса е истина, кое – халюцинация и къде са границите между реалното и въображаемото, както и доколко е уместно човек да се меси в други светове.

Содърбърг дълго време се колебае на кого да възложи главната роля като основният му избор е Даниел Дей Луис. Накрая обаче се спира на Джордж Клуни, което работи изцяло в полза на филма и сюжета. В "Соларис" ще видите и Наташа Макелоун, Вайола Дейвис, Джеръми Дейвис и други. Снимка: IMDB
"Соларис"

"Аполо 13"

Рон Хауърд се заема да филмира събитията, случили се през 1970 г. на борда на "Аполо" и описани в романа "Аполо 13/ Изгубена Луна" на Джим Ловел. За екипажа на космическия кораб това би трябвало да е рутинен полет до Луната, докато контролната кула не чува легендарното "Хюстън, имаме проблем...".

Следва битка за оцеляване, пресъздадена на екрана от актьорите Том Ханкс, Кевин Бейкън, Бил Пакстън и Ед Харис. Снимка: IMDB
"Аполо 13"

"Проектът Съншайн"

Сюжетът на "Проектът Съншайн" ще ви се стори познат и леко напомня за "Армагедон" – група астронавти са изпратени в Космоса, за да спасят Земята. В конкретния случай Слънцето постепенно започва да загива, а с него - и животът на нашата планета, затова спешно трябва да се направи нещо.

Режисьор е Дани Бойл, а в каста впечатление правят най-много Килиън Мърфи, Крис Евънс и Клиф Къртис. Филмът не е толкова известен, колкото други предложения в този списък, но си заслужава да му дадете шанс. Снимка: IMDB
"Проектът Съншайн"

High Life

Още едно сравнително ново предложение в списъка - High Life е от 2018 година. Действието се развива някъде отвъд Слънчевата система, а сюжетът се върти около група престъпници, с които би трябвало да се проведат серия от медицински експерименти. След една соларна буря обаче нещата се объркват, както често става в Космоса.

Филмът е на режисьорката Клер Денис с Робърт Патисън в главната роля. High Life получи противоречиви отзиви и от критиците, и от публиката, но ако си падате по космически приключения – не е лошо да му отделите време. Снимка: Youtube
High Life

"Луна"

На Сам Бел (в ролята – Сам Рокуел) му остават само няколко дни на лунарната станция, когато попада на обезпокояващо откритие, за което обаче не е сигурен дали е истина или халюцинация. Следват поредица от странни, на места крайно объркващи за зрителя събития, които се разплитат чак накрая.

Ако харесвате по-заплетени сюжети с елементи на антиутопия, "Луна" неминуемо ще ви хареса. Любопитен факт е, че филмът е заснет само за 33 дни и с едва 5 млн. долара бюджет, което го прави доста различен от обичайните космически блокбастъри.

Да живееш в интересни времена невинаги е проклятие, особено щом става въпрос за космически открития.

Човечеството гледа към Космоса все по-често и благодарение на това станахме свидетели на невероятни постижения.

Тази седмица видяхме първата снимка на черна дупка - един от най-енигматичните космически обекти.

Илон Мъск вече успя да изпрати Falcon Heavy и една от своите Tesla извън земната орбита, а Китай упорито се опитва да проучи по-подробно обратната страна на Луната. САЩ също гледат към естествения спътник на Земята и си поставиха краен срок за завръщането си там - до 2024 г.

Всичко това ни кара да гледаме не само с любопитство към новините, но и да си припомним някои от най-любимите филми за пътешествия в Космоса.

Влечението към непознатото отвъд земната орбита е толкова силно, колкото и страстта към "космическото" кино.

И в двата случая става въпрос за любопитство, подклаждано от немалка доза въображение и фантазии. Тази комбинация даде на киноманите не един и два шедьовъра, които с удоволствие гледаме отново и отново, без да омръзват.

В галерията ще видите 10 филма с космически приключения, а в коментарите можете да допълните и своите фаворити.