Името на Франсис Форд Копола е придобило легендарни мащаби в киноиндустрията. Режисьорът на "Кръстникът" и "Апокалипсис сега" вече e на прага на 80-ия си рожден ден, който ще посрещне на 7 април. А това неизбежно води със себе си и обръщане назад към кариерата му и творческия му път.
Журналистът и филмов продуцент Питър Барт си спомня за случка от миналото, от времената, в които Копола се е държал като сериозен кинотворец, но кариерата му е била пълна каша. Попитал го прямо защо все изглежда така, сякаш има неприятности. Да не би да ги търси сам?
Копола поклатил глава и казал, че просто обича да се "учи", а "ученето означава да опитваш нови неща, което понякога води до неприятности".
Барт, който работи с Копола по "Кръстникът", решава да провери къде в живота си се намира режисьора преди юбилея. Оказва се, че Копола отново се е отдал на "учене", заедно с всичките предизвикателства, които това носи.
"Ученето" е насочено не само към иновативни приключения в създаването на кино, но и в други области. Тази година той ще отвори два нови хотела. С тях ще стане собственик на общо седем в Европа и Латинска Америка. Освен това има и винарски бизнес като предстои да бъдат анонсирани нови брандове и събития, посветени на виното. Освен това има собствено списание, ресторант и т.н.
Също така обаче ги има и проблемите. Сезонът на пожарите в Калифорния унищожава покрайнините на негов имот, а наводнения нанасят щети на лозовите му масиви в Напа. "Империята" на Копола обаче преживява тези заплахи и режисьорът предприемач, изглежда повече от готов да се пробва в нови области.
Дори ако това означава да преоткрие собственото си минало.
По думите на Барт, когато срещнал за първи път Копола все още нямал 30, но "ученето" му вече коствало на Warner Bros. около 600 000 долара – много пари по това време. Рисковете го преследват и през следващите години – уволнен е по средата на работата по първия си голям филм, после студиото променя решението си и го връща на поста. Решението на Копола да започне независимо студио в Холивуд в крайна сметка завършва с банкрут. Голям филм, който снима извън Щатите, става повод за слухове, че продукцията не става за пускане по кината.
Въпреки всичко, "неприятностите" накрая се превръщат в големи триумфи, а творчеството му е познато на зрителите; дори на онази част, която не възхвалява филмите му екзалтирано.
Дори някогашното му студио - "American Zoetrope”, все още съществува, макар вече да е ситуирано в Сан Франциско. Студиото отваря врати в края на 1969 г. и е продуцирало не само филмите на Копола (сред които "Апокалипсис сега" и "Дракула"), но и първите филми на Джордж Лукас (THX 1138, "Американски графити"), както и творби на режисьори като Жан-Люк Годар, Акира Куросава и Вим Вендерс.
Самият Копола също е здрав, макар и на границата между 79 и 80. Свалил е 30 килограма през последната година и по думите на Барт кипи от енергия и от желание да продължава да се учи. И с усмивка казва, че евентуално ще успее да "открие истинския си глас".
"Не съм напуснал филмовата индустрия. Тя напусна мен. Но аз намерих начини да я посещавам отново", казва режисьора на "Кръстникът".
Тези "посещения" приемат различни форми. Преди няколко години режисьорът прави няколко малки експериментални филми. За последното десетилетие има едва три заглавия във филмографията си - "Тетро" (2009), експерименталният хорър "Между" (Twixt, 2011) и oще по-експерименталният проект "Distant Vision” (2016) – историята на три поколения италоамериканско семейство, която се излъчва на живо пред ограничена публика.
Заравянето в електронните архиви на студиото "American Zoetrope” окуражава режисьора да започне да преглежда монтажа на старите си филми и, както той го обяснява, "да се учи от старите перспективи".
Миналата година завършва нова версия на филма си от 1984 г. "Котън клуб" (The Cotton Club) – премахва някои сцени и същевременно добавя по-енергична музика и танцови номера. Новата версия е обект на интерес от няколко разпространители, които вярват, че филмът може да привлече интереса на нова публика. Решен е и проблемът с международните права за разпространение на филма.
Копола също така отново преглежда филмите от трилогията "Кръстникът" с идеята, че 50-тата годишнина на първия филм от 1972-а ще предизвика нова доза вълнение около тях (годишнината е през 2022-а). Перспективата отново е от полза: след като завършва "Кръстникът" 1 и II, Копола опитва за няколко години да се дистанцира от наследството на филмите и оставя конфликтите, които съпътстват направата им, в миналото.
"Аз бях най-големия си враг около този филм", казва той.
Барт обаче не е съгласен, бидейки свидетел на споровете около създаването на "Кръстникът". Според продуцента студийната политика е била в основата на интригите около продукцията, а не грешките на самия Копола.
Но дали 50-тата годишнина на филмите ще доведе до нов "учебен" опит? Копола, почти на 80, очевидно подготвя няколко изненади. И е готов да се справи с възможните "неприятности".