Желязната завеса води до разлики в много аспекти на живота, дори в изкуството. Политическата идеология може да повлияе не само върху съдържанието на определен филм, например, но и върху това как той бива представен на аудиторията.
А в края на 70-те и началото на 80-те години трейлърите не са били така масово явление, просто защото не е имало подходящ информационен канал като интернет за тяхното разпространение.
Публиката е разбирала за новите заглавия в кината от уста на уста или чрез постери.
Когато към това добавите и социалистическата традиция в изкуството на плаката/корицата, можете да си представите как биха изглеждали постерите на филм с името „Междузвездни войни“ (1977) в страните в Източна Европа. Същото важи и за неговите продължения - „Империята отвръща на удара“ (1980) и „Завръщането на джедаите“ (1983).
Абстрактни фигури, измислени от художниците извънземни, които не присъстват във филма; рисувани сякаш по спомен персонажи и моменти – всичко това може да бъде видяно в плакатите на оригиналната трилогия от Полша, Унгария и Русия. Можете да ги разгледате в нашата галерия.
Филмите от трилогията „Междузвездни войни“ не се излъчват масово в кината в Съветския съюз чак до септември 1990 г., макар че много хора са успели да изгледат филмите, благодарение на пиратски видео касети (помните добрия стар VHS, нали така?). Художниците Юри Боксер и Александър Чанцев създават няколко постера, за да почетат пристигането на Люк Скайуокър и компания в Русия, пише BBC.
Заради определенията на някои критици, че „Star Wars”е космически уестърн, двамата творци се опитват да впишат това в своите постери. Проблемът е, че тяхната визия, макар и с някои интересни идеи, почти не съдържа елементи от филмите на Лукас и можеше да бъде "прикрепена" към всеки случаен фантастичен филм. Руските постери приличат на нещо, родено от фантазията на човек, който просто е чул името на филма, и е нарисувал първите няколко неща, които са му хрумнали.
Безспорно най-абсурдният е този, който наподобява нещо средно между Дарт Вейдър с муцуна на пантера, върху чиято глава като свещички греят малки светлинни мечове.
Руснаците могат да се похвалят с частично попадение едва с постера си за „Завръщането на джедаите“, където нещо като главата на Джаба е разположено под нещо като Звездата на смъртта.
В Унгария първият „Междузвездни войни“ излиза през август 1979 г. - две години след американската си премиера. Филмът се сдобива с два постера от различни художници. Единият залага на своите спомени за това как изглежда Дарт Вейдър, като добавя и други елементи – летящ X-Wing, Звезда на смъртта и R2-D2. Незнайно защо се промъква и гущероподобно извънземно с нещо като ятаган в ръката си. Сякаш лявата половина на постера се е сторила твърде празна на Тибор Хелени и той е решил да я допълни с извънземно „собствено производство“.
Другият художник се е обърнал за вдъхновение към планетата Татуин и някои от най-странните (за онова време) неща в първия филм – дроидите, пясъчните хора и техните банти, малките джаваси и, разбира се, Чубака. На постер той незнайно защо засенчен от миниатюрен кораб, който няма нищо общо със Star Wars. Унгарските постери обаче като цяло са доста по-сполучливи и за разлика от руските съдържат неща, които наистина могат да бъдат видени във филмите.
Полските постери от онова време са много по-близки до съдържанието на филма. Особено тези на художника Витолд Дъбовски, който прави два различни за „Завръщането на джедаите“.
Единият съдържа доста очевиден спойлер – разбитите на парчета шлем и маска на Дарт Вейдър. Но имайки предвид заглавието на филма, може би и самите зрители тогава са очаквали големият лош Вейдър да види своя край.
Така и стана. Десетилетия по-късно ние следим съдбите на неговите син, дъщеря и внук в новите филми от поредицата, чиито постери са напълно в духа на времето. Но дали след 40 години и на тях няма да се гледа само с умиление?
има някои попадания, но за повечето - авторите са гледали друг филм..
Малко неадекватна ми се вижда статията, не помня тези филми да са били ограничавани. Първият филм, който някога съм гледал на кино е завръщането на джедаите - беше селско кино на майната си, щом там са го давали, значи е даван масово в България и то малко след премиерата му
Подобни свободни съчинения съвсем не са рядкост, ако разгледате кориците на научнофантастични романи от това време. Попадали са ми и западни издания, които са доста в джаза, без да идват от "соца". Разликата между "соц" и западните постери за филми разбира се е по-очевидна, и според мен лесно обяснима. Ако Лукас Артс ти плащат да рисуваш постер, едва ли ще тръгнеш да си измисляш нови извънземни и да слагаш свещички на каската на Дарт Вейдър. Целта е всеки идиот да разбере, че ей тва са Междузвездни войни, ей тва е Вейдър, тва е Скайуокър, бият се, има екшън, иди и ги гледай. Максимална популярност за едно масово зрелище. В соца не знам кой точно е плащал на художниците за постерите, обаче едва ли го е било много еня за маркетингови ефекти и подобни. Изглежда са наблягали основно на изкуството.