Някога мислили ли сте си за кола, която се зарежда сама, без ангажимента да наливате гориво или да я включвате в електрическата мрежа?
След електромобилите беше въпрос на време някой да се сети да използва соларната енергия като вариант за захранване на автомобила и първата такава кола, предназначена за серийно производство, вече е факт.
Компанията се казва Lightyear, а прототипът на модела One беше представен тази седмица.
За момента електромобилът предизвиква по-скоро смесени чувства, но определено изглежда любопитно. Създателите му казват, че One може да измине до 725 км с едно зареждане, което е впечатляващо дълъг пробег. Именно зареждането обаче повдига много въпросителни.
Автомобилът е снабден с пет соларни панела, които покриват покрива и задния капак, но успяват плавно да се слеят с останалата част от външния дизайн. Според Lightyear тези панели са 20 процента по-ефективни от стандартните слънчеви колектори, а освен това са покрити със специално стъкло, което ги предпазва.
От компанията обясняват, че технологията е същата, която се използва при слънчевите панели по покривите на сградите, така че гарантират, че One е наистина здрава кола. Те допълват, че панелите са толкова издръжливи, че "възрастен човек може да се разхожда по тях, без да остави и драскотина". Тепърва предстои да разберем дали наистина колата е толкова здрава.
Тъй като екипът, който стои зад Lightyear, е холандски, явно членовете му са се сетили, че е възможно времето да не е слънчево и съответно - благоприятно за зареждането на One. Затова електромобилът е снабден и с плъгин зареждане. Слънчевата светлина му осигурява до 12 км допълнителен пробег на час.
За сметка на това автомобилът е със спортен външен вид, нисък е и е проектиран да бъде максимално лек, за да е възможно най-пъргав на пътя и да пести ценна енергия.
И все пак 12 километра на час не звучат впечатляващо, затова мнозина побързаха да определят колата като електромобил, който има необичайни допълнителни екстри - соларни панели. Други смятат, че за градски условия, а и не само, тези добавени километри са повече от достатъчни.
Огромните предимства на слънчевите панели обаче не са в 12-те километра. В крайна сметка паркирана някъде навън за около 8 часа, One може да се зареди и да измине допълнително 100 км. По-важното е, че на нейния шофьор не се налага задължително да паркира близо до електрическа станция за зареждане, където ще са струпани и останалите електромобили. Необходимо е само да остави колата на слънце.
Всъщност с Lightyear водачите ще са повече от доволни да оставят автомобила си на възможно най-огрятото от слънцето паркомясто. Колкото до топлината в купето - климатикът на One може да бъде включен дистанционно през смартфон или таблет, така че когато се качат вътре шофьорът и пътниците, температурата да е напълно нормална.
Зад създаването на електромобила стои холандски стартъп, основан от студенти по инженерство в Айндховен.
През 2015 г. те печелят World Solar Challenge за кола, снабдена със соларни панели. Моделът се казва Stella, но от него има само един прототип и не е замислен като кола, която да се продава масово. Сега инженерите от Lightyear са готови да изведат на пътя новото си творение.
Компанията вече приема предварителните заявки за One, но цената е вторият фактор, около който има много въпросителни. Обявената цена за резервация, или както я наричат проиводителите - "такса за резервация", е 119 хил. евро, а самата кола се очаква да е на пазара за около 149 хил. евро. С други думи е по-скъпа от луксозния Model S на Tesla, който започва от 78 хил. евро.
От Lightyear предупреждават и че отначало производството им ще бъде по-бавно и е възможно да има забавяне в изпълнението на поръчките.
Въпреки това екипът е убеден, че до 2021 г. One ще е в серийно производство.
А и вече има получени заявки за 100 бройки от модела. Това им дава допълнителна доза оптимизъм, че скоро по европейските пътища освен повече електромобили ще виждаме и коли със слънчеви панели.