"Нула захар, нула предразсъдъци" - това обещава една от новите реклами на Coca-Cola на територията на Унгария и призовава за толерантност към хората с различна сексуалност.
Оказва се обаче, че предразсъдъци все пак има, защото рекламата среща лавина от критики и много унгарци призовават за бойкот на марката.
За такъв настояват и немалко членове на управляващата партия с консервативни възгледи Фидес.
Противоречивата кампания се казва "Love is Love", а билбордовете й могат да бъдат видени на много автобусни спирки из Будапеща, както и на гарите в столицата. Времето, в което се появяват рекламните материали не е случайно - в момента тече музикалният фестивал "Зигет", тази година под надслов "Love Revolution".
Самите постери са предвидени да носят положително послание и показват влюбени, усмихнати еднополови двойки, които се наслаждават на своята бутилка освежаващо безалкохолно. "Coca-Cola застава зад разнообразието и равноправието и подкрепя тези права и в обществото", се казва в позицията на фирмата.
В нея се допълва, че компанията от дълги години се бори за правата на LGBT общността и вярва, че всеки има правото да обича човекът, когото е избрал да обича. Така че кампанията в Унгария се явява като отражение на тези разбирания.
И въпреки че социологическите проучвания показват, че унгарците стават все по-толерантни към правата на хората с различна сексуалност, промените в нагласите се случват бавно.
Ищван Болог, политик и един от лидерите на Фидес, иска в Унгария да спрат да се купуват продуктите на Coca-Cola, докато провокативните реклами не бъдат премахнати.
В пост на своята страница във Facebook той беше категоричен, че няма да консумира нищо с тази марка, докато исканията му не бъдат удовлетворени. Възможно е обаче Болог несъзнателно да нарушава обещанието си, тъй като компанията е собственик на редица дъщерни фирми, сред които Nestle, Cappy и веригите Costa Coffee.
Крайнодесни организации подеха неговия призив, а водачите им смятат, че хомосексуалното лоби превзема унгарската столица и няма намерение скоро да я напусне. Фидес не застана зад призивите за бойкот, но онлайн петиция също настоява за такъв, както и за пълна забрана на подобни реклами. Тя вече е събрала около 25 хил. подписа.
До момента големите компании в Унгария не смееха да рекламират с открити гей-послания, твърди петицията и допълва, че това всъщност е тест за унгарското общество. Авторите казват, че ако сега то позволи подобни реклами, в бъдеще нещата ще се влошат и ще бъде невероятно трудно да бъдат спрени.
В страната съюзите между еднополови двойки са припознати от закона, но еднополовите бракове все още не са възможни. Управляващата Фидес се опитва да затрудни още повече съжителствата между хомосексуални партньори, а сред основните противници на легализацията на еднополовите бракове е премиерът Виктор Орбан.
Откакто е на този пост, той, заедно с още няколко лидери на европейски държави, сред които и Полша, упорито игнорира критиките на Европейския съюз, че не работи достатъчно в насока равноправие при сключването на брак.
LGBTQ активисти от своя страна се притесняват, че управлението на Орбан просто си търси нов враг и го е намерила в лицето на хомосексуалните.
Преди тях за виновни за всички проблеми на Унгария бяха сочени Евросъюзът, неправителствените организации, Сорос, мигрантите и дори бездомните. Сега може би е дошъл редът на хората с различна сексуална ориентация.
В подобна среда е трудно да се прецени дали става въпрос за консерватизъм и вкоренена в нравите на страната хомофобия, или за поредния пресметлив ход на правителството.
Възможно е точно рекламата на Coca-Cola да послужи като лакмус за това кое от двете твърдения за унгарците ще се окаже по-вярно.