Да споделяш какво си чул, видял или преживял не е чуждо никому. Подобно на странстващите разказвачи в приказките, днес има хора, които са превърнали това в професионално занимание. В бизнес, който се разраства с все по-големи темпове. И докато за някои е нормално да платят, за да чуят няколко вдъхновящи лични истории на едно място, други са успешни сторителъри.
Изглежда лесно да влезеш в каталога на публичните разказвачи със смешни, нелепи или поучителни истории - жена, която без да иска се регистрирала в обяви за проститутки; мъж, преживял срамно посещение при доктор, бивш дилър на дрога, детски прокурор, изобретател, духовен учител... Личното удоволствие вече е неизменна част от корпоративния живот и всяка добра рекламна стратегия.
Чуй това
В САЩ движението на сторителърите може да се похвали с шеметни темпове на развитие - от малокалибрени сбирки в нечий хол или кварталния бар до популярни и бързо разпродавани събития в целия англоезичен свят. Един от „виновниците" за успеха е организацията The Moth, основана през 1997-ма година и към момента разполагаща с представителство в 25 града.
Те са известни с това, че не подбират говорителите - хората, които посещават събитията, могат да слушат, но могат и да разкажат своя случка, която смятат за интересна. Понякога прозвучават смущаващи истории - за мозъчни операции, расизъм, тормоз в училище, а и не всички говорители имат нужните умения да застанат зад микрофона.
Творческият директор на компанията Картин Бърнс твърди, че разказването на истории ще става все повече и повече популярно. Други играчи в бранша имат предварителен кастинг и програма за всяко събитие. „Ние не сме терапевти", коментира Ейми Сайдман, ръководител на вашингноската StoryDistrict.
"Ние прилагаме контрол на качеството и искаме публиката да се убеди, че парите, които е изхарчила си струват, а не да съжали, че е слушала някой, който се оплаква от проблемите си", изтъква тя. Интернет и новите технологии значително благоприятстваха този процес - вече има тематични онлайн радиа, социални платформи и форуми за разказвачи.
Отвъд удоволствието стои бизнесът
Споделянето на опит и преживявания постепенно измести скучните презентации на PowerPoint, защото са много пряка и сигурна линия до публиката.
Най-популярните и утвърдени сторителъри отвъд океана работят с търговски марки и прокарват изцяло нови канали за реклама с добавена стойност. Ако е увлекателна, историята няма да бъде прекъсната от аудиторията с дистанционното на телевизора, инсталиране на адблокър или затваряне на страницата, какво често се случва със стандартните реклами на продукти и услуги.
Пример е 3-минутната реклама на търсачката на Google, в която стар индиец разказва на своята внучка за Юсуф, неговия най-добър приятел от детинството, с когото се разделили, след като Пакистан получава независимост през 1947-ма година. Може да се досетите как завършва историята.
Анализаторите са категорични - сторителингът е едно от най-важните неща, които бизнесът трябва да има в днешната икономиката на преживяването и на споделянето. Това не означава рекламното послание да бъде опаковано в нова форма и предадено, а нещо съвсем друго - компанията да се постави в обувките на клиентите и да погледне през тяхната гледна точка.
2-минутната реклама на Dodge "God Made A Farmer" е емблематична в това отношение. Зад кадър звучи мъжки глас, който започва с препратка към Библията и разказва колко тежък всъщност е животът на фермерите, докато накрая не се появява и слоганът на кампанията. Със сигурност не заради него милиони хора гледаха отново и отново видеото.
Добрите истории могат да ни накарат да се замислим, да ни разчустват, да ни повлияят повече от всякакви аргументи и статистически данни. Това обяснява и популярността на платформи за финансиране като KickStarter, в които авторите на нововъведения и нестандартни проекти имат възможност лично да обясняват на хора какво искат да направят и защо.
В рекламата все повече навлизат кратки видеоклипове, в които създателите обясняват как им е хрумнала идеята и мотивират зрителите по съвсем човешки начин. Интервюта, кратки документални филми от типа „как се произвежда".. жанрът все повече се развива. Дори да не харесват продукта, хората могат да харесат историята.