Чудесни новини за бъдещия Боб Дилън! Текстовете на песни започват да се превръщат в най-ефективния начин за отправяне на социални послания към младите хора и се радват на общо над милиард интернет търсения всеки месец.
Е, вярно, че днешните поп класации не съдържат протестните песни от 60-те. Но изпълнителите, които се задоволяват само с банални и безсмислени рими върху своите бийтове, пропускат страхотна възможност да добавят стойност към своята музика, която феновете ще оценят - и от която и двете страни ще се почувстват обогатени.
Може би някои още си мислят, че мнозинството слушатели не обръщат голямо внимание на текстовете на песните. Но думата "lyrics" се оказва една от най-търсените в Google. Изследване на сайта за лирики Musixmatch показва, че 51% от потребителите на възраст 15-27 години търсят текстове, за да разберат за какво става въпрос в песента.
От 6-те хил. души в изследването 27% признават, че търсят текста, защото обичат да пеят, 11% защото учат езици и 9% - за да се почувстват „по-близо до изпълнителя". В Musixmatch най-търсеният текст през 2014 г. не е изненадващ - Happy на Фарел Уилямс, песен с ободряващо позитивно послание.
Това също може би изглежда логично, но класираният на трето място например далеч не е толкова ведър - Royals на Лорд представлява отхвърляне на материализма, който новозеландската певица вижда в младите навсякъде около себе си. Мечтателният Ед Шийрън и неизменно веселият Джордж Езра също присъстват в топ 10.
Най-предпочитаните текстове
Силата на смислените и съдържателни фрази в една песен не бива да се подценява, казва Макс Сиосиола, основател и изпълнителен директор на Musixmatch. "Днес текстовете на песните често се пренебрегват, но способността им да отправят послание към аудиторията играе по-важна роля от всякога", настоява той. „В текстовете всичко е чувства, спомени и емоции. Те ни напомнят важните моменти, ние свързваме специални песни със своя живот. Проучването ни показва значимостта на добрия текст".
Musixmatch вече създаде и мобилно приложение, което сканира музикалната ви библиотека и стриймваните от вас плейлисти, за да свали автоматично съответните текстове. А Deezer стана първата световна стрийминг услуга, която интегрира синхронизирани лирики, позволяващи на феновете в реално време да виждат любимите си текстове докато слушат парчетата.
Що се отнася до най-предпочитаните текстове, които така и не омръзват, през 2006 г. Великобритания постави на първо място One на U2 (One life, with each other, sisters, brothers) в класацията на VH1. След нея останаха How Soon Is Now на The Smiths (So you go, and you stand on your own, and you leave on your own, and you go home, and you cry, and you want to die), Smells Like Teen Spirit на Nirvana, Redemption Song на Боб Марли и Yellow на Coldplay.
Песните с по-сериозни и тежки лирики няма как да спрат да се харесват, но в сайтовете за музикални текстове, съвсем очаквано, най-търсени са сезонните хитове на поп дивите и рапърите.
Ценителите може да се връщат към 80-те, когато класациите бяха пълни с песни с политически послания, но модерните хит машини отдавна действат по друг начин и са на мнение, че развлечението си е развлечение и по-добре да не се примесва със сериозни теми. Или както казваше филмовият продуцент Самуел Голдуин: „Ако искате да изпратите послание, използвайте Western Union".