Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Като Тимбаленд

Невена – приказката, която се счупи Снимка: Стоян Георгиев
Невена – приказката, която се счупи

Тя е точно толкова чаровна и естествена, колкото си я спомняте от първия „Мюзик Айдъл". После обаче издаде албум и изглеждаше... друга. Едновременно щастлива, като момиче, което внезапно е попаднало в сбъдналия се наяве филм на най-красивите му сънища. И някак с това - не-себе си, сякаш играе чужда роля в него.

А после... нещо стана и тя изчезна от публичното внимание. Решихме да я поканим, за да ни разкаже какво се случи с нейната приказка - за която преди 3 години отчаяно кандидатстваха 18 000 души.

Когато влезе в офиса ни и седна срещу нас, открихме, че магията й си е същата, но Невена Цонева вече наистина е друга. Не защото сега е блондинка и малко по-пораснала. На екрана тя изглеждаше доста уравновесена. И сега е. Но освен това вече е обидена, ядосана и решена да се бори. В началото на нов етап от живота и кариерата си - благодарение и на житейската и професионална помощ на нейния партньор Венко (Венелин Венков, барабанист в „Ку-Ку Бенд").

Всеки изпълнител има спадове и възход. Невена обаче смята, че при нея и двете са се случили принудително. „Просто попаднах в неподходящи ръце", казва тя с горчивина. „Хората, с които работих, вървяха на гърба на моята слава две години. Всъщност това бяха две години инерция от „Мюзик Айдъл", защото от там имах много сериозен старт. Бях готов продукт, който попадна в ръцете на хора, които за първи път се занимаваха с продуциране".

Аз бях опитно зайче

Де факто аз бях опитно зайче, казва първата победителка в българския „Мюзик Айдъл". Прави това, прави онова, не прави това, не прави онова, най-накрая - пей така, не пей така... от хора, които даже нямат музикално образование и са научили някакви фрази от рода на „пей на фалцет".

Добре, но аз искам да пея както аз реша и както аз го чувствам, а не защото някой е решил, че разбира и трябва да го слушам. На мен ми омръзна едни хора, които не разбират от това, от което аз разбирам, да ми казват какво да правя. Колкото и човек да иска да е професионалист, няма как да е при положение, че хората, които са му шапка, не са такива.

Да, но някои могат да те упрекнат: ти каква професионалистка си - довчера изобщо не си била певица, подхвърляме й. Не е вярно, усмихва се Невена. Пяла съм от 8- до 20-годишна - едно 12 години стаж, макар и по кръчми. Но съм имала работа. И то с баща ми, директен контакт с публиката - това е такава школа, не е като да правиш записи в студио...

Нейната голяма награда - албумът

Албумът й „Без страх" го направи Миро Гечев - продуциране, музика, смесване, запис - включва се в разговора ни Венко. - Много добър, изключителен музикант! Тя просто имаше късмет, че й се падна да работи с него. Той сам всичко направи. Но „Вирджиния рекърдс" се скараха с него в един момент. Заради една песен, която той й написа за Евровизия - „Не изчезвай".

Мнението на продуцентите й от „Вирджиния рекърдс" обаче е друго. Очевидно си разбираме от работата, след като сме избрали такъв „добър и изключителен музикант" като Миро Гечев да направи албума й, казват те. Това не е въпрос на късмет и на случайност за Невена, а наш съзнателен избор.

Задоволството от работата с него ни накара да поканим Гечев да напише парчето на Невена, с което тя да се състезава за Евровизия, добавят продуцентите. Искахме Невена да успее и считахме, че песента, която ни предложи е добра, но няма да й донесе желаната победа точно на „Евровизия". Все още сме убедени в това и гласуването на публиката го показа, въпреки ефектния клип и всички други усилия, които положихме.

Това бяха единствените ми две авторски песни - „Не изчезвай" на Миро Гечев и Карла Рахал и „Zoom" с Моранди, казва днес със съжаление Невена. Всичко друго - кавъри...

Жестока - действителност

Невена: Те взеха едни ужасни дема от банки - песни, които никой не ги иска и затова са стигнали до нас в България - и Миро Гечев направи чудеса с тях.

Венко: Композиторите по света пишат песни и ги дават на такива банки. Това са хиляди песни. Големите компании си избират по-добрите песни и ги купуват - за изпълнителите, които след това слушаме. И това, което остане, остава за по-малки компании и страни като нашата. В случая „Вирджиния" бяха предствители на „Юнивърсъл" и това е банката на „Юнивърсъл". Те избират някакви неща от нея, но - повярвайте ни, слушали сме много такива дема - това са невероятни боклуци, не стават за нищо. Направеното с тях от Миро за този албум е чудо направо.

„Вирджиния Рекърдс": Няма банки за песни, а има световни музикални издатели. Когато Леона Люис или Адам Ламбърт излязат от X Factor или American Idol и в случай, че самите те не пишат музика, продуцентите им започват да търсят подходящите песни из целия свят. Направихме профил на Невена, изпратихме презентацията на някои от най-добрите творчески директори в световни издателски компании и получихме техните предложения за това какво би било най-подходящо за нея. Стартирахме с общ проект със Слави, тъй като това беше както мечта на Невена, така и верен ход за нейната кариера докато текат останалите записи за албума.

Webcafe.bg: Не можеше ли за албума ти да се направят и някои авторски песни?

Невена: Можеше, ама и това струва пари, а и някой трябва да каже „съгласен съм".

„Вирджиния рекърдс": Изобщо не е било въпрос на пари, а на време, защото и избраните песни ни струват пари. Победителите в музикални формати трябва много бързо да излязат с готов албум, за да използат инерцията на телевизионната слава. За месец трябваше да сме готови с поне 10 песни за победителя, който не ни беше известен до деня на финала. Никой от българските автори, до които се допитахме нямаше предварително готов репртоар, който да е подходящ за Невена, а създаването тепърва на 10 песни би отнело много време, с което ние не разполагахме.

Сблъсък

Скараха се с Миро и нямаше вече с кого да работят, вдига рамене Венко. И тогава двамата - Невена и Венко, записват песента „Името ми" - „за да имаме някакъв нов сингъл".

Това не отговаря на истината, възразяват отново продуцентите й. След края на втория „Мюзик Айдъл" беше подготвена нова селекция от песни, за да може Невена да си избере нов сингъл и в контекста на повишения интерес към новия победител да задържим статуса й. Изслушахме заедно с нея доста предложения и дружно се спряхме на композицията на един от най-успешните авторски екипи в Европа - Dsign Music, която по-късно се превърна в „Името ми".

Тъй като вече знаехме за връзката й с Венко, ние го поканихме само да организира записа и да го миксира, дори не е правил промени в аранжимента, който е на норвежките автори. Включването на Я-я - един уникален артист и Скилър, който е явление, е също наша идея, добавят „Вирджиния рекърдс".

И тогава се сблъсках лично с това какво е да работиш с някакви така наречени продуценти, които си нямат никаква идея от нищо, въздъхва Венко.

Кого имаш предвид, питаме го. Отговарят двамата в хор: „Вирджиния рекърдс"!

Като Тимбаленд...

Те са едни добри продавачи на музика и дискове, разказва Венко. Но вътре в самата фирма няма и един човек с музикално образование. Нито един! Едни лелки се събрали там и се изживяват като нещо си... Не може една женица да дойде и да ми каже: „Ами тука сега резонансът в ниските честоти..." И аз какво - пуля се и й казах: „Довиждане! Бегай оттука!".

Миро Гечев приключи работата си с тях именно защото те се месят по същия начин, по който и при него (кима Невена към Венко) стана - идват и спорят. Казват: „Не е добре!"- „Ами как искаш?" - „Ми... не е така и не е така! Искаме като Тимбаленд, не щем така!" И на човек му писва.

Money, Money, Money

По договор сме фифти-фифти - уж, разказва Невена. Защото наполовина се разпределя след консумативите по участието и разходите. Примерно, ако една сума е 1000 лв., те решават, че разходите са 300 лв. и оттам нататък се дели наполовина. Удържат ми за път, за спирачна течност, за чистачки, за какво ли не... И не знам колко всъщност трябва да получа.

За по-малко от 2 години сме изплатили на Невена Цонева над 100 000 лева, уточняват продуцентите й. Съмненията й, че сме били некоректни бяха отхвърлени както от счетоводната експертиза по заведеното от нея дело, така и от съда. Без да е наше задължение по договор, винаги сме осигурявали на артистите си както пътуващ мениджър или асистент, така и транспорт, за чиято поддръжка никога не сме правили каквито и да било удръжки. За всеки приход Невена е получавала съответните документи и ако е имала съмнения, по договор е можела във всеки момент да се възползва от правото си на одит.

Има предварителен договор за „Мюзик Айдъл", обяснява Невена. Но той се подписва някъде към края, а накрая за победителя има отделен допълнителен договор, който е ексклузивен.

Ти как го прие, когато го подписваше, питаме я.

Невена (с недоумение): Как съм го приела?! Аз идвам от Севлиево - 30 хиляди души население, там всеки знае всеки и хората са някакви такива - добри, доверчиви, като във всички малки градове. И в един момент идваш тука при хищниците, които искат да ограбят всичко от тебе и ти казват мили думи - както беше случаят при „Вирджиния". И оттам нататък получавам един договор, който е 10 листа с дребен шрифт като ситно брашно... и чета и (безпомощно) всичко ми изглежда редно. Аз нищо не разбрам и дадох на една адвокатка от Казанлък, тя промени някои неща, които и с поросто око да ги видиш, няма да се съгласиш. После, след години чак наех специалист по авторско право.

Всички телевизионни формати имат строги правила и договорни изисквания. Те са стандартни навсякъде по света, обясниха обаче продуцентите. Ако не се чувстваш комфортно с условията на договора, не ги приемаш, но и не участваш в „Мюзик Айдъл", а продължаваш своята кариера в кръчмите, добавиха те.

На война като на война

Войната помежду ни започна пред година и половина, разказва Невена. Вече имаме четири дела едни срещу други. Аз две срещу тях и те две срещу мен. Едното от техните дори още не е стартирало. А моето аз вече го спечелих.

Заведох дело за едни отчети по дейността ми. Те са се задължили сами по договор да ми предоставят на всяко тримесечие отчет от приходите. Аз нямам такъв отчет - нито един. Те напълно са изключили и са забравили за това, но аз заведох дело за това и го спечелих. Де факто отчети няма - аз не знам те какви пари са взели от мен.

Всяко тримесечие на артистите ни се отчитат всички приходи, възразиха обаче „Вирджиния рекърдс". По молба на самата Невена, вместо на тримесечие, както е по договор, парите от публичните й изпълнения са й били отчитани и изплащани с документи текущо, в момента, в който постъпят във фирмата. Както установи и съдебно-счетоводната експертиза, всички суми, които са изплатени на Невена отговарят точно на процента, който й се дължи.

Краят на приказката

Миро изчезна и „Вирджиния" спряха да работят по мен, връща обратно разказа за патилата си Невена. Изведнъж приказката от мечтите й се превърнала в абсурдна безизходица като от роман на Кафка. Тя започва да споделя с Венко колко е зле, как се измъчва, че няма нови песни и как иска да й се случва нещо. По негов съвет говори с шефката на „Вирджиния рекърдс" Саня Армутлиева и тя се съгласява да запишат песента „Името ми" с Венко.

Ние направихме музиката (иначе е кавър), текста, записа, всичко сами, разказва Невена. Те нямат никакво отношение към тази песен. Дойдоха накрая и аз им казах: „Айде бе, няма ли най-накрая да ме пише на обложката в дейността по парчето като музикален продуцент". И една от дамите там ми каза: „Не, Невена, ти ще си останеш един прост изпълнител!". И на мен от този момент ми падна пердето и си казах „ще ви кажа аз на вас!" и реших за себе си, че ще приключа цялата тази история. И след тази песен - от тях нищо...

Как нищо, реагират от „Вирджиния". Започнахме да подготвяме първия й проект с международно участие, с надеждата, че колаборацията с някои от най-известните музиканти и артисти на Балканите, ще й дадат шанс да прескочи границите на България. Проектът „Zoom" с Мариус Мога от Моранди и гръцкият рапър Ниво беше записан през март 2009.

С Невена влязохме в период на изработка на втори албум заради успеха на дебюта й. С втория вече се целехме в пазари извън България. Ако Невена не е искала да влезе във втория период на договора и да започне нови записи и ни беше уведомила за това, ние най-малкото нямаше да вкараме толкова сериозни суми в продукцията на песни, които да влязат във втория й албум.

Малко пряка реч

Webcafe.bg: Отстрани може и да е изглеждала като възход кариерата ти, поне в личен план сигурно е било така...

Невена (категорично): ... не, в никакъв случай! Не е нагоре. Аз ако беше нагоре, щях да съм там! (разсмива се) Ама не е вярно.

Webcafe.bg: Ти изгуби много време, защото искаше да си изчистиш правно нещата с тях...

Невена: ... не, и това не е вярно! Не че аз съм искала - те ми изгубиха времето и продължават да ми губят времето. Ще почна отначало, за да ме разберете за какво става дума. Аз по договор имам право едностранно да го прекратя с едномесечно предизвестие, ако имам причина. Моята причина бяха тези отчети. Реших да се махна и да си изпълня задълженията по договор, които ми оставаха.

Връчих им го предизвестието и се започна борбата. Изпълних си всичко, което имах там за този месец. Гледахме се на кръв колкото време ни оставаше заедно. И оттам нататък се започна: „Това не е официална причина Невена да си развали договора!". И го разтръбиха по всички медии това нещо. Аз нямах изобщо намерение да вдигам шум. Не исках да се разправяме, просто да се разделим по един цивилизован начин. Не! Уви!

До четвъртия месец не давах никакви интервюта - умишлено. Но накрая взеха да говорят глупости по мой адрес. И после се започна едно звънене на хора - навсякъде където имам участие: „Невена не може да участва при вас, тя е наш артист, ще ви съдим, ще ви направим луди и искаме 50% от нейния хонорар!".

Webcafe.bg: (слисано): Това, което твърдиш, нали знаеш, че ако нямаш доказателства, е много тежко обвинение?

Венко: Заповядай вкъщи да ти покажа нотариалните покани!

Невена: Имаме колкото искаш! Те пращат нотариални покани, че ще съдят хората! Кани ме някой някъде и съответно си прави реклама. Във „Вирджиния" си имат човек, който постоянно слухти в интернет и като научи, те изпращат до организатора нотариална покана с текст, че ще го съдят и не може аз да пея. И хората ни ги пращат на нас тези покани, свързваме ги с адвокатката, декларации подписваме, обяснения пишем... Само на едно място не се обадиха - на благотворителното ми участие на „Българската Коледа"! (усмихва се) Сигурно защото там не вземам пари!

Венко (с ирония): На президента не се обадиха, че ще го съдят, странно защо...

„Вирджиния рекърдс": Не е вярно. Уведомихме прес аташето на президента, че не възразяваме срещу участието на Невена в „Българската Коледа".

Невена: Затова и не участвах в „Денсинг Старс" - те изпрати нотариални покани и до БТВ и „7/8", защото договорът е тристранен. Аз всъщност щях да участвам, но там в последния момент всичко приключи - заради тях. И затова е второто ни дело.

Венко: Важното е обаче, че нещата си вървят. Излезе на 14-ти съдебното решение и съдът реши, че за тези седем тримесечия й дължат 7000 лв. - по 1000 за всяко.

„Вирджиния рекърдс": Делото все още не е приключило с влязло в сила съдебно решение. На първа инстанция съдът има чисто формални препоръка към формата на отчетите, които сме пращали, което обаче не е довело до финансово ощетяване на артиста. Тъй като сме убедени в правотата си, ние ще обжалваме.

Невена: Те най-вероятно ще обжалват, но какво от това. То това да беше всичко - ооо, роман мога да напиша за интриги и за глупости. Последния месец бях наказана. Бяха инструктирали целия офис да не ми говори, за да се чувствам зле. И бяха инструктирани да си правят акаунт във всеки сайт, в който има публикувано нещо за мен и да пишат лоши неща за мен от рода на „селянка", „да си ходи на село". Казвам го, защото ми го казват хора, които сега са се махнали от тях и те ми го признаха. Но аз и сама го знаех... (гневно) Пълен абсурд, как да стоиш там?! Цитирам: „Селска пръчка"...

А сега накъде

Днес Невена не е наивното момиче от малко градче. Опитва се да направи нещо като втори старт на кариерата си. Чертае планове за бъдещето и работи по тях, но е предпазлива - не споделя много за предстоящето.

Невена: Ходя по участия, макар и с нотариални покани тук-там, но ходя. Направих си собствена музикална компания, която се казва „Севънтийн". Направих едно съвсем ново парче, но го пуснах ей така в пространството, без много PR, просто да видим реакциите на хората.

Webcafe.bg: Ако трябва сама да позиционираш себе си, ти къде би отишла - към кой стил и към каква музика?

Невена: Аз винаги съм обичала да пея всякаква музика. Просто тук в един момент ме ограничиха в някакъв поп, който не е ясно какъв е. Искам да е комерсиално. В крайна сметка ние от това се изхранваме, от участия, не от продажби. Комерсиална музика - дали ще е поп, дали ще е етно или... Нямам никакви притеснения! Сигурно ще има „тая стана поп фолк", „тая стана чалгарка". Малко да кривнеш, дори да не е точно така, и веднага ставаш такъв...

Webcafe.bg: Би ли могла да завиеш към поп фолка? Не се ли намери някой директно да ти го предложи?

Невена: Докато съществуваше този фактор „Саня с телефона" - „аз тука, тя е мой артист" - нямаше как да стане каквото и да е. Всеки се дърпа, никой не иска да си навлича неприятности. Но вече мога. И ето, направихме тази песен „Бяла зима", която е с етно мотиви и я пуснахме.

Говорим с Невена за нови парчета, за това, че пробва сама да пише музика. „Не можеш да отидеш ей така и да пробиеш във Франция например", твърди убедено тя. „Ако сега бях на 21, може би бих опитала, но съм вече на 24". След лек натиск от наша страна, обаче признава: „Е, преговарям и с европейски компании".

Онова, което твърди най-убедено, обаче е: „Аз искам да пея на български и за българска публика. Искам да живея и да се реализирам тук! Важното е да имам хубави песни. Сега работим върху тях. Ако въпросът е дали ще са етно - 100%!".

Онзи, който пише приказката на живота на Невена Цонева, вече е самата тя. Бъдещето е в ръцете й - или в краката й. От нея зависи. И тя го разбира. Може би няма да е като на филм. Но вече ще си е само нейно.

 

Най-четените