Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китарата на Кърт Кобейн от Smells Like Teen Spirit се продаде за 4,5 млн. долара

Търгът предизвика война на колекционери Снимка: Getty Images
Търгът предизвика война на колекционери

Култовата китара на Кърт Кобейн от видеото на Smells Like Teen Spirit има нов собственик и това е... човек с излишни 4,5 милиона долара за китара.

Музикалният инструмент, с който виждаме вокалиста на Nirvana във видеото от 1991 г., бе пуснат на търг от аукционната къща Julien's Auctions с първоначална цена от 600 000 долара и само за няколко часа предизвика война на банкови карти между колекционери от цял свят.

Наддаваше се онлайн и по телефона, а на финала собственик на китарата стана Джим Ирси от Индианаполис, предложил най-високата сума от 4,5 милиона долара.

За покойния фронтмен на гръндж бандата електрическата китара Fender Mustang от 1969 г. бе сред любимите му музикални притежания.

"Аз съм левичар и не ми е лесно да си намирам висококачествени китари на разумни цени. Но от всички китари по целия свят Fender Mustang ми е най-любимата. Притежавам две от тях", казва Кобейн в едно от интервютата си за Guitar World.

Продадената на търг китара от Julien's Auctions е използвана при записите на албумите Nevermind и In Utero, както и в много от живите изпълнения на Nirvana.

Семейството на Кърт Кобейн ще дари част от приходите от продажбата на вещите му за инициативите на фондация Irsays, насочени към информираността относно психичното здраве и психичните разстройства.

"Този търг, който се прави веднъж в живота, беше сред най-големите привилегии в кариерата ми и съм доволен, че част от приходите ще отидат за повишаване на осведомеността за психическото здраве", казва Дарън Джулиан, президент на аукционната къща Julien's Auctions. По думите му е голяма чeст за който и да е да притежава "една от най-забележителните в културно и в историческо отношение китари за Кърт Кобейн и за историята на рок музика".

Когато Nirvana пускат видеото към песента Smells Like Teen Spirit, те нямат представа каква музикална революция ще предизвикат, нито че текстовете им ще се превърнат в химн за Поколението X.

Видеото дебютира на 29 септември 1992 г. в предаването "120 минути" на MTV и за нула време достига върховете на класациите. Същият успех постига и впоследствие пуснатият албум Nevermind, който става "златен" само пет седмици след излизането си на пазара, с което превръща триото от Сиатъл в сензации.

 

Най-четените