Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“Не исках да я застрелям. Това беше инцидент”

Мрачната история на вече покойния Фил Спектър, легендарният продуцент на Let It Be на Beatles Снимка: Getty Images
Мрачната история на вече покойния Фил Спектър, легендарният продуцент на Let It Be на Beatles

Легендарният рок продуцент Фил Спектър, който стои зад албума Let It Be на групата Beatles, напусна този свят на 81-годишна възраст. Според западните медии това е станало след усложнения от COVID-19, но причината за смъртта му все още не е потвърдена официално.

Сигурно е едно - Спектър е починал на 16 януари в калифорнийския затвор, където излежаваше 19-годишна присъда за убийството на актрисата Лара Кларксън през 2003 година.

Преди делото за убийство, което до голяма степен засенчи постиженията му в звукозаписното студио, Спектър се беше превърнал в музикална икона, слагайки подписа си върху дискография, на която всеки може да завижда.

Музиката е негова страст, проклятие и съдба. От малък е свирил на китара, пиано и ударни инструменти. Само на 17 години е, когато основава първата си банда - Teddy Bears, и пуска първия си хит - To Know Him is to Love Him ("Да го познаваш означaва да го обичаш"). Името на песента идва от надписа върху надгробния камък на бащата на Спектър, самоубил се, когато Фил е на 13 години.

Концертите обаче изтощавали физически младия музикант и затова той решава да се откаже и да се захване с продуциране и звукозапис. Основава своя компания в началото на 60-те години и именно в нея се създава техниката, с която става известен - "стена на звука". 

Уникалният метод се налага като "вагнеровския подход към рокенрола". При тази техника се напластяват звуците на китара, клавишни и струнни инструменти, така че да звучат в унисон. Комбинира се с многопластови вокали, които често са подложени на обработка.

В съвременния звукозапис "стена на звука" обикновено се наричат записи, в които акцентът пада върху един инструмент, но през 70-те години е представлявал аранжимент между рок и поп музиката. Най-добрият пример е "Unchained Melody" на Righteous Brothers - група, на която Фил Спектър е и продуцент.

Именно в ролята си на продуцент Спектър разгръща музикалния си потенциал. Не само, че помага за това зарязаните записи на Let It Be (1970 г.) да се превърнат в завършен албум - и феноменален успех за Beatles, но след това е работил с Джон Ленън и Джордж Харисън по техни солови проекти, Айк и Тина Търнър, вече споменатите Rightous Brothers... 

Има обаче един член на Beatles, който не е доволен от намесата на продуцента върху песните от Let It Be, и това е Пол Маккартни. Музикантът дотолкова не е щастлив от ролята на Спектър, че 40 години след излизането на плочата издава Let It Be Naked ("Голият албум"), който вкючва песните във вида, композирани от ливърпулската четворка без добавените щрихи на продуцента.

Снимка: Getty Images

Въпреки горният впечатляващ списък с успехи, Спектър е посочвал за най-голямо постижение в своята работа сингъла на Айк и Тина Търнър River Deep - Mountain High, макар че песента не успява да стигне по-напред от 88-о място в американските класации, но се представя по-добре във Великобритания.

Само за една вечер обаче всички успехи на Спектър в музиката се омаловажават и той става известен като продуцента, застрелял хладнокръвно жена в дома си.

На 3 януари 2003 г. полицията отива имението му, след като е получила спешно обаждане на телефон 911. В докладите от онзи ден се посочва, че в дома на Спектър е открито тялото на 40-годишната Лара Кларксън. Тя е била застреляна, а до тялото ѝ е открит револвер от синя стомана с двуцветна цев.

Кларксън е актриса, работила и във VIP салона на ресторанта House of Blues в Западен Холивуд, където имало и живи изпълнения на популярни за времето си групи. Именно там се запознава с 62-годишния по онова време Спектър.

Във фаталната вечер двамата се качват в лимузината му, която ги откарва в неговото мрачно имение в Лос Анджелис. Шофьорът на продуцента свидетелства, че ги е чакал навън. Час по-късно Спектър се връща до колата, от която взима едно куфарче.

След това от имението се чува изстрел. Продуцентът отново се връща при шофьора си и му казва: "Мисля, че убих някого".

След пристигането на полицията се стига до кратка борба, защото Спектър отказва да покаже ръцете си на униформените, но в крайна сметка е принуден със сила. В дома му полицията открива още 9 огнестрелни оръжия и следи от кръв.

Стенограмите на свидетелските показания по делото показват, че Спектър първо казва на полицията, че случайно е застрелял Кларксън, но след това променя показанията си и твърди, че тя се е самоубила. Когато полицаят Беатрис Родригес пристигна на мястото, Спектър ѝ казва: "Не исках да я застрелям. Това беше инцидент."

Снимка: Getty Images

Съдебният процес срещу продуцента започва през 2005 г.

През това време Спектър сменя три адвоката. Сред тях е Робърт Шапиро - един от адвокатите на обвинения в убийство актьор О'Джей Симпсън. Търси и услугите на Брус Кътлър - дългогодишен адвокат на боса на мафията в Ню Йорк Сити Джон Готи.

Все пак опитите му да бъде пуснат под гаранция и да се намери обстоятелство за по-лека присъда удрят на камък. Така през 2009 г. Фил Спектър е осъден на 19 години затвор за предумишлено убийство втора степен и за незаконно притежание на огнестрелно оръжие. Докато съдията чете присъдата му, продуцентът не показва никаква емоция.

След убийството излизат поредица от шокиращи истории за неговото ексцентрично и често агресивно поведение, включително насочване на оръжие срещу изпълнители в студиото.

Един от слуховете е, че е дължал в сутерена на замъка си стъклен ковчег и е дал клетва, че ако съпругата му Рони Бенет го напусне, ще я убие и ще положи тялото ѝ в ковчега, подобно на Снежанка от едноименната приказка.

По време на делото срещу него един от свидетелите е топлес танцьорка, която твърди, че продуцентът я принуждавал с пистолет, насочен към главата ѝ, да му прави орален секс. А един от осиновените му синове разказва, че е бил връзван с белезници и превръзка на очите за удоволствие на баща си.

Смущаващите разкрития за живота на Фил Спектър обаче не могат да изтрият големите му постижения в музиката. Отново стигаме до въпроса за линията между човешкото същество, с неговите слабости, и творецът, който е дарил нещо на света с работата си.

Все пак Спектър е човекът, който застава зад Джон Ленън и продуцира първия му самостоятелен албум Imagine. Негови песни са достигали номер 1 в класацията "Билборд топ 100" и са се превърнали в класика, а за мнозина името Фил Спектър дори след смъртта на продуцента ще остане синоним за луд гений.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените