"Негър" и "Манго" в учебниците

Учебниците насаждат стереотипи и погрешни представи за различни обществени, етнически и религиозни групи и по този начин възпитават в нетолерантност към различните още от най-ранна детска възраст. Това сочат данните от изследване на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) "Стереотипи и предразсъдъци в учебниците и учебните помагала за учители от предучилищно и основно образование", съобщава Mediapool.bg.

От КЗД са подготвили доклад с примери от учебниците за дискриминация по признаците етническа принадлежност, пол, религия, сексуална ориентация, възраст и увреждане. Освен това отчитат, че неразбираемият и несъобразен с възрастта и интелектуалните способности на децата стил в много от учебниците също се явява дискриминация, пише авторът на публикацията Мартина Бозукова.

Критиките, отправени към учебниците, са: голям обем текст и нови понятия, изречения, построени в обратен словоред и трудноразбираема логика. Анкетите сред учители ги потвърждават.

Даден е пример и с твърде голям по обем учебник по математика за VІІ клас. "Наличието на повече задачи от различен тип и сложност е удачно да са поместени в отделни учебни помагала със задачи и в продължение на цялата учебна година по преценка на учителите да се препоръчват задачи за домашна работа и за контролни упражнения. По този начин ще се намали стресът, който изпитва ученикът, когато отвори учебника по математика с над 200 страници и в него има изобилие на задачи", съветват експертите.

Почти няма учител, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.

От КЗД посочват множество примери от учебния материал за дискриминация по етнически признак. В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе. Децата трябва да познаят думата "негър" към изображението. Това учи децата на "неправилното обръщение "негър", официално признато като дискриминационен израз", се казва в доклада на комисията.

Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците".

По-смекчени са нагласите спрямо турския етнос: "Преди са били лоши и са рóбили България, но сега са станали добри", "Сега не крадат и не се бият." Но около една трета не са съгласни - те определят турците като "лоши".

Във ІІ-ІV клас вече се появяват формулировки като "Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли". На места, където в училище се учи повече за различните култури, етноси и религии, децата имат по-ясна представа за различните етноси и религии и проявяват по-голяма толерантност: "Хората не бива да се делят на бели и черни, а на добри и лоши", "Бог е един, само дето празниците са различни".

От КЗД дават и пример за формиране на негативна нагласа към ромската общност в учебниците. В учебник по български език за VІІ клас на едно от издателствата е поместен текст "Манго и рибарят". Според експертите текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив и че новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. Използването на собственото име Манго, нарицателно за циганин, както и думите ..."и циганчетата, и циганката...", "вместо например жена ти, децата ти" още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.

Дават се и примери от учебниците по "Човек и общество", където според експертите, процесите в Османската империя не са изчерпателно и добре обяснени. Един от примерите е от тетрадка за 4 клас по "Човек и общество" , където е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от "местните османлии" и "изгорен на клада", защото не искал да "приеме исляма". Според КЗД е нужен и текст, който обяснява, че подходът на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята.

В текст, свързан с насилствената ислямизация в Османската империя, според експертите трябва да се отбележи, че не само българите са били подложени на нея. "Редно е да се изброят и още поне два християнски народа в границите на империята, принудени да приемат исляма", посочват от комисията.

От КЗД посочват, че в учебниците липсва информация за хората с различна сексуална ориентация като в уроците за половата система и полово предаваните болести се поддържа хипотезата, че сексуалното общуване става само между мъж и жена. В същото време децата знаят думи като гей, хомосексуалист или педераст и ги използват като обида, но не всички са наясно със смисъла им.

"Тук както родителите, така и училището са абдикирали", посочват от комисията и дават примери с детските отговори в анкетата: "Мама ми каза, че ще науча тази дума като порасна", "Госпожата ще ни изгони,  ако питаме за това". Така основните източници за информация остават интернет, връстниците, по-големите деца и телевизията.

От КЗД препоръчват на просветното министерство да заложи антидискриминационни критерии, на които да отговарят учебните програми и учебниците.

#2 Meteora 07.08.2012 в 18:10:10

И я така...

#3 PinkPanther 07.08.2012 в 18:31:47

"една от задачите представя изображение на афроАМЕРИКАНЧЕ javascript:emoticon('') с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе." ами както е описано дЕтето може и да е чисто африканче...Никаква политкоректност и тука тцтцтц... ми сега като се почустват дискриминирани горките африканци, що ще чиним, а, а, а ???? И какво излезе ? Уж туй писание трябваше да ни покаже колко лоша е дискриминацията, пък и тук нещо се пооплетоха конците... а истината е, че който е некадърен все реве, че бил дискриминаран за да си търси оправдание пред света, че е търтей и/или куха лейка.

#4 MacAllister 07.08.2012 в 18:36:25

Признавам си! Аз съм негър, пардон афро-българианче! ;) ПовЕрвахте ли ми?

#8 beavis 07.08.2012 в 20:59:09

Аз ще бъда кратък, използвайки абревиатура: К.з.КЗД! Който разбрал, разбрал

#9 Дракон с кисело зеле 07.08.2012 в 21:32:54

Една котка родила шест котенца. Едно пъстро, едно кафяво, едно бяло и три афроамериканчета... Така де... Кога пък точно в българския език думата "негър" стана обидна? В САЩ е ясно - там на черните думата "negro" им навява за робство, затова предпочитат "black" или "African American"... Там тази дума е обида, принизяване... Все едно да наречеш някой циганин "печка". Но тук тази дума НИКОГА не е имала подобно значение. Какъв е проблемът? Що се отнася до "Манго"... Честно казано, наистина мисля, че е добре тази дума да бъде разкарана от учебниците, ако не става дума за плода с това название. Но да се говори, че учебникът по литература насаждал стереотипи, е просто безумие. По-скоро е обратното в случая - литературата е отражение на стереотипите. А колкото и да им е неприятно на доста хора, понякога стереотипите са просто верни. Цитат: Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците". ________ А дали децата нямат изградените "негативни стереотипи" не заради насажданото в учебниците по литература, а защото ги виждат всеки ден? А, де? Какво да си мисли едно дете за семейството цигани, които вижда да ровичкат из кофите на път към детската градина? Или за цигането, което ще отиде на детската площадка смърдящо на умрял пор и не говорещо български почти изобщо, само за да бие по-малките? Втори цитат: Според КЗД е нужен и текст, който обяснява, че подходът на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята. _________ А защо пък да се учат децата, че религията не е агресивна, при положение, че тя просто е? Поне от това, което аз съм чувал, де - че основният дълг на мюсюлманина е да убие неверника и така нататък. Ако не е вярно, поправете ме, нали... Трети цитат: "Тук както родителите, така и училището са абдикирали", посочват от комисията и дават примери с детските отговори в анкетата: "Мама ми каза, че ще науча тази дума като порасна", "Госпожата ще ни изгони, ако питаме за това". Така основните източници за информация остават интернет, връстниците, по-големите деца и телевизията. _________ С това, всъщност, съм почти съгласен. Само един проблем има - колко годишни са анкетираните деца? `щото ако са на по едноцифрена възраст, естествено, няма смисъл да бъдат запознавани с интимните взаимоотношения между половете. А ако са по-големи, сто процента вече ще знаят значението на тези думи...

#10 dedogo6 07.08.2012 в 22:02:21

@Юруков, в кой точно град живееш? Локумите по този повод вече сме ги разтягали под друга тема... И лично на мен ми е писнало да слушам обяснения от типа , който даваш. Ако живееш , където живееш , от повече години, и това не е в България, молим те, запази си мнението.Не ми е нужно. Циганин, мангал, ром, турчин, негър - това са думи от българският език. Какъв заряд носят, зависи от интонацията , и от случая, за който се прилагат.

#11 deowin 07.08.2012 в 22:28:25

>В същото време децата знаят думи като гей, хомосексуалист или педераст и ги използват като обида, но не всички са наясно със смисъла им Хахаха.. Това трябва да се цитира всеки път, когато някое дете във форума употреби дума като 'гей' или 'педал'.

#13 fALLEN 08.08.2012 в 01:23:46

предлагам на свинчо вече да не му викаме педал или свирчо, а дупедавоамериканец или дудукоамериканец. дайте по-добри идеи...

#14 Bobby_gBG 08.08.2012 в 01:51:56

13 fALLEN | 08.08.201201:23 предлагам на свинчо вече да не му викаме педал или свирчо, а дупедавоамериканец или дудукоамериканец. дайте по-добри идеи... -------------------------- Всеки ден изживяващ турболенции от анално-разпорващ характер Наведено-пози-стоящия.

#17 Шебек Хасан 08.08.2012 в 09:20:38

Значи в българските учебници все още някои неща се наричат с истинските им имена. Но няма страшно. КЗД ще се погрижи всичко да е политкоректно и в духа на "евроатлантическите ценности".

#18 lele male 08.08.2012 в 09:31:34

Определено ми писна да се търси под вола теле.... Уморих се! Няма да се учудя ако КЗД се погрижи и да въведат ново правило в шаха... Вече черните фигури да са с право на първи ход...

#19 pixie 08.08.2012 в 09:34:47

Всичко тръгва от семейството. Ако отношението на родителите към хората от малцинствата, тези с различна сексуална ориентация и цвят на кожата е негативно, децата и по цял ден да четат учебниците си, полза няма да има. И да, съгласна съм, че е определящо и това, което виждат и чуват, че ромите правят. Трудно е да се изкоренят предразсъдъци, насаждани с поколения. Опитвам се да внушавам на децата си, че не всички роми са лоши, крадат и лъжат, защото имам приятели роми, които са образовани и интелигентни. Но дори езикът ни е пълен с фрази, които казваме без да се замислим и които всъщност са дискриминиращи, дори и да не влагаме нищо в смисъла им - мърляв като циганин, лъжеш като циганин и т.н. Що се отнася до думата "негър", забележки за употребата й съм правила на децата само, когато сме били в чужбина. Чужденците трябва да проучат преди да дойдат в БГ, че не влагаме нищо обидно, когато наречем някого така. В Щатите все още имат проблем да определят коя дума е най-точна и коректна - "афро-американец" също ги засягало като определение, защото не били родени в Африка и нямали нищо общо с нея. Та дотук с политическата коректност.

#20 Мразя Пуйка 08.08.2012 в 10:03:35

А "Вагиноамериканец" ще пишат в учебниците, вместо думата "жена", да не би някой да се засегне на полова дискриминация.

#21 hipparata 08.08.2012 в 12:28:16

„Даден е пример и с твърде голям по обем учебник по математика за VІІ клас. "Наличието на повече задачи от различен тип и сложност е удачно да са поместени в отделни учебни помагала със задачи и в продължение на цялата учебна година по преценка на учителите да се препоръчват задачи за домашна работа и за контролни упражнения. По този начин ще се намали стресът, който изпитва ученикът, когато отвори учебника по математика с над 200 страници и в него има изобилие на задачи", съветват експертите.“ Над 200 страници – „твърде голям“. Lolwat.dll Съкратената версия на този текст гласи – Децата не трябва да се напрягат със знание – нека след 12ти клас да могат да събират и изваждат, пък на любознателните да се даде домашно да научат и умножение и деление. Нека станем borderline retarded както в Щатите. „Почти няма учител, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.“ Колко учители са анкетирани? От кои училища? Този коментар е еквивалентен на „почти няма журналист, който поне веднъж в живота си да не се е дегизирал като жена и да е предоставял сексуални услуги, под формата на орална любов на околовръстния път. „От КЗД посочват множество примери от учебния материал за дискриминация по етнически признак. В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе. Децата трябва да познаят думата "негър" към изображението. Това учи децата на "неправилното обръщение "негър", официално признато като дискриминационен израз", се казва в доклада на комисията.“ Афроамериканче с халки, тарамбука и боси нозе? Звучи ми като африканче. Или по-скоро ми звучи като неграмотност от страна на господата и госпожиците от комисията, според които всеки негър е „афроамериканец“, превръщайки африканците в „афроамерикански африканци“. „Негър“ не е и никога не е бил, официално или неофициоално, приет за дискриминационен израз. „Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците".“ Което, сигурен съм, е в директен контраст с това, което виждат по улиците и новините. „От КЗД дават и пример за формиране на негативна нагласа към ромската общност в учебниците. В учебник по български език за VІІ клас на едно от издателствата е поместен текст "Манго и рибарят". Според експертите текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив и че новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. Използването на собственото име Манго, нарицателно за циганин, както и думите ..."и циганчетата, и циганката...", "вместо например жена ти, децата ти" още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.“ Относно негативната нагласа – всяка история с негативен персонаж от ромски произход насажда такова настроение? В такъв случай не трябва да има лоши герой от никакъв друг произход с изключение на извънземен. Защото в противен случай все някоя общност ще отнесе негативизма. Предлагам в „Под Игото“ България да падне под „марсианско владичество“, баба Тонка да укрива Левски от „венерианците“, въпросната исторя да се преименува на „Спок и рибарят“, а Бай Ганьо да придобие нептунов произход, за да се избегне стереотипизацията на българите. Относно самия разказ „Манго и рибарят“: Георги Михалев Райчев (или Михайлов Райчев) е български писател, роден на 7 декември 1882 година в с. Топрак хисар, сега Землен. Починал е на 18 февруари 1947 година в гр. София. Наистина ли комисията намира текста на човек роден преди 130 години за политически некоректен? Ами нека да пренапишем цялата световна литература, да не би случайно някой да остане обиден! „Дават се и примери от учебниците по "Човек и общество", където според експертите, процесите в Османската империя не са изчерпателно и добре обяснени. Един от примерите е от тетрадка за 4 клас по "Човек и общество" , където е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от "местните османлии" и "изгорен на клада", защото не искал да "приеме исляма". Според КЗД е нужен и текст, който обяснява, че подходът на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята.“ Наистина ли? Тоест не религията е лоша, Турция е лошата? Въпросната комисия е толкова некадърна, че сама насажда простотията, с която уж се бори. Историята си е история. Случилото се – случило. Нека се поучим от грешките си, вместо да пренаписваме всичко, за да звучим малоумно толерантни. България е пример за съжителство между всякакви раси и религии – тук живеем атеисти, християни, мюсюлмани, евреи, хиндуисти и какво ли още не. Има църкви, католически катедрали, джамии и синагоги. И всички се разбираме безпроблемно, обединени най-вече от общата ни омраза към безобразната некадърност на управляващите ни. Мразим се чак тогава, когато някой излезе и ни го каже по телевизията...

#22 strawsPulledAtRandom 08.08.2012 в 12:43:11

"...В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче..." --------------- А откъде знаете, че е афроАМЕРИКАНЧЕ? Може да е просто африканче? Ама не е толкова просто - в Африка има и други етноси. Мамка му - как да назовеш етнос, без да използваш името му? Дебили Да ви любят афроамериканци, без да ви дискриминират по пол и сексуална ориентация дано

Новините

Най-четените