Русия излиза от Бургас-Александруполис

Русия излиза от проекта за строеж на петролопровода Бургас-Александруполис. Това ще бъде заявено на утрешното заседание на надзорния съвет и акционерите на проектната компания "Транс Болкан Пайплайн" в Рим, съобщава руският вестник "Ведомости". 

Петролопроводът, заедно с АЕЦ "Белене" и газопровода "Южен поток", беше в пакета, наречен от президента Георги Първанов "Голям шлем". Договореностите за "шлема" бяха закрепени със споразумения, подписани през 2008 г. при посещението на Владимир Путин - тогава президент на Русия, в София. Още тогава критиките бяха, че проектът за нефтопровода е изгоден главно за гръцките корабособственици, а на България ще причини повече екологични вреди, отколкото да й донесе ползи. 

Изданието се позовава на три неназовани източника, близки до ръководството и акционерите на "Транс Болкан Пайплайн". Според тях руските участници в проекта - "Транснефт", "Газпромнефт" и "Роснефт", ще обявят, че спират финансирането. Представители на въпросните компании са отказали коментар, но източниците на "Ведомости" са посочили, че българското правителство все още не е "съгласувало" проекта и не е известно кога ще го стори. Освен това петролните компании не са гарантирали запълване на тръбите - проблем, който съществува откакто проектът беше включен в споразуменията за Големия шлем.

Всъщност България бави задължителната за всеки проект Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), която, както се подразбира от по-ранни изявления на управляващите, най-вероятно ще е отрицателна.

Не е обсъждан въпросът дали се отказваме или не от проекта за петролопровод Бургас-Александруполис, заяви министърът на околната среда и водите Нона Караджова в Министерския съвет.

До края на февруари се очаква преработеният доклад от инвеститора за ОВОС на тръбата. Оценката на МОСВ за качеството на доклада по оценка на въздействието на околната среда на инвеститора е, че има пропуски, припомни Караджова. Текат срокове за отстраняването им.

След внасянето на допълнения и преработен доклад, следват процедури по обществено обсъждане и свикване на Висш експертен съвет и вземане на решение. 

Трасето Бургас-Александруполис трябваше да е алтернатива на пътя на танкерите през Босфора и Дарданелите, чиято пределна пропускливост от 85 милиона тона нефт годишно вече е достигната. Сега на руските износители на суровината ще се наложи да се преориентират към по-скъпия проект "Самсун-Джейхан" (чията тръба обаче е с по-голям капацитет от тази през България и Гърция - бел.р.) или да се примирят с невъзможността да увеличат петролния експорт през Черно море, коментира "Ведомости".

Новините

Най-четените