България подписа договорите за доставки на руски природен газ и финалното инвестиционно споразумение за "Южен поток" в уречения срок - преди 15 ноември. Наред с това получихме уверение, че "Газпром" може да инвестира във ФК "Левски".
Ако съвместното сътрудничеството между България и Русия върви толкова добре, "Газпром" може да обмисли да финансира ФК "Левски", каза шефът на "Газпром" Алексей Милер. Защо синьо - защото е корпоративният цвят на "Газпром", до момента компанията финансира още три други футболни отбора, единият от които е в Германия.
Така първата копка на газопровода, насрочена за 7 декември, вече може да се направи, тъй като България единствена не беше финализирала преговорите с "Газпром".
Цените на доставките и проектът "Южен поток" се договаряха в пакет. България е първата страна, през която излиза тръбата, и бавеше отговора си до последно.
От 1 януари 2013 г. ще купуваме руския газ с 20% по-евтино, договорът е за 10 г. с възможност на шестата да намалим купуваните от Русия количества за сметка на собствения добив, съобщи премиерът Бойко Борисов. Според bTV цената от 1 януари ще е 405 долара за 1000 куб.м. Според шефа на "Овергаз" Сашо Дончев - ще е по-висока от 409 долара за 1000 куб.м.
Конкретни цени за 1000 куб. м не бяха назовани поради съображения за "търговска тайна". До момента е известно, че България плаща най-високата цена за руско синьо гориво в Европа - над 500 долара за 1000 куб.м. Отстъпката е спрямо цената по стария договор, подписан от министъра на икономиката в тройната коалиция Румен Овчаров, а не спрямо сегашната, която е с 11.1% по-ниска от 1 април до 31 декември т.г.
Клаузата "купувай или плащай" по договора за доставка е променена. Количеството, което страната ни е длъжна да купува, е намалено от 90 на 80 процента от договореното количеството за доставка, фиксирано на 2.9 млрд. куб. метра газ.
След преговори, продължили до сутринта - по думите на премиера, шефът на "Газпром" Алексей Милер се е съгласил да отпаднат посредниците при доставките, които били "не един, не два, а цели три". "Благодаря на г-н Милер, че се съгласи с нас. Преговорите бяха тежки", каза Борисов.
Цената на доставките на газ от януари 2013 г. е най-ниската за страни от категорията на България, заяви Милер. Той посочи, че намалението е заради бъдещото стратегическото партньорство между България и Русия в газовата сфера. Милер каза, че в бъдеще "Газпром" ще може да построи парогазови централи у нас.
Не е ясно дали Русия е склонила на изискването на ЕС достъп до тръбите на "Южен поток" да имат и трети страни или през нея ще тече само руско синьо гориво.
Конфигурацията на газопровода е с дължина на основната тръба приблизително 540 км и с отклонение към Провадия от 59 км, три компресорни станции - във Варна, Лозен и Расово, със съответни "лупинги" към основния газопровод, с технически капацитет общо 63 млрд. куб. м газ годишно.
Общата индикативна строителна стойност на проекта е 3308.65 млн. евро, която ще подлежи на прецизиране и актуализиране с напредването на дейностите по по-нататъшното проектиране и ОВОС.
Газопроводът ще струва 10 милиарда евро
Акционерите в компанията "South Stream Transport" приеха окончателното инвестиционно решение за строителството на морската част от газопровода "Южен поток". По предварителни разчети инвестицията ще възлезе на 10 милиарда евро.
С решение на акционерите беше създадена проектна компания, която ще се базира в Амстердам. Нейната задача е да осигури проектирането, строителството и експлоатацията на морския участък от "Южен поток".
Въз основа на приетите решения компанията ще продължи реализацията на проекта по утвърдения вече график, като целта е доставките на газ чрез акваторията на Черно море да започнат в края на 2015-а, се казва в съобщение на компанията.
Морският участък от газопровода ще бъде с дължина около 900 км и пропускателна възможност от 63 милиарда куб. метра годишно, като срокът на експлоатация е минимум 50 години. Тръбите ще свържат градчето Анапа на руското крайбрежие с района на Варна, като ще преминават през изключителната икономическа зона на Турция.
Строителството ще се финансира от акционерите в проектната компания, в която дяловото участие на "Газпром" е 50 %, 20% принадлежат на италианския концерн "Eni", а френската EDF и германската "Wintershall" си поделят по 15%. Официалните тържества, с които ще се отбележи началото на строителството, са насрочени за 7-и декември.