Европа въвежда изненадващо нов план за борба с глобалното затопляне, като поставя пред Европейския съюз най-амбициозните цели в света. Планът предлага голямо увеличение на целите за орязване на емисиите на парникови газове през десетилетието до 2020 г.
Европейската комисия е решена да го наложи, въпреки финансовия хаос, обхващащ общността. И въпреки сметката, която ще струва на индустрията на общността, тъй като ще изисква от Великобритания и други европейски страни да наложат доста по-сериозни финансови санкции върху бизнеса си от тези, които предвиждат други големи икономики.
Новата сметка за бизнеса - 81 млрд. паунда за 10 години
Планът за намаляване на емисиите с 30% от нивата на 1990 до 2020 г., би струвал на Европа допълнителни 33 млрд. лири годишно до 2020 г., според проект на Европейската комисия, до който са се добрали от британския The Times.
Досегашната цел от 20% намаление ще струва на ЕС 48 млрд. лири. Комисията се аргументира, че тя е вече по-лесна за постигане заради рецесията, която доведе до спад на емисиите в ЕС с повече от 10% м.г., тъй като хиляда фабрики затвориха или намалиха производството си. Емисиите през миналата година вече бяха с 14% под нивата от 1990 г.
Бизнесът се опасява, че хиляди работни места ще бъдат изгубени, а сметките за отопление и осветление биха могли да се увеличат. Възможно е да се въведе "въглероден данък" върху горивата за движение по пътищата, отоплението и други източници на емисии, като приходите от него се реинвестират във възобновяеми енергийни продукти.
Политиката на ЕС в момента е да изчака други страни да поемат подобни ангажименти за техните нива на емисии, преди да се вдигне границата до 30% "като част от истински глобален стремеж". Но след провала на световния форум за климатичните промени в Копенхаген, глобално споразумение за намаляване на емисиите вече няма шанс да бъде договорено по-рано от края на 2011-а.
Еврокомисарят по климатичните въпроси Кони Хедегард ще предложи ЕС едностранно да се ангажира с 30-процентно намаление, за да вдъхнови други страни да последват европейския пример.
Проектът, до който са се добрали от британското издание, гласи: "Допълнителните икономически усилия, необходими за достигане на нивото от 30% са спаднали. Анализът показва, че ЕС е прав да продължи да се подготвя за преход към 30-процентно намаление. Доколкото нивото от 20% е достижимо с по-малко усилия, а цената на емисиите е ниска, това също така ще бъде и много по-слаб стимул за промяна и иновации."
В новия план също така се казва, че по-високата цел ще намали замърсяването на въздуха от изкопаеми горива и ще подобри здравето на милиони европейци, генерирайки до 8 млрд. лири годишно като икономически ползи от по-здравите граждани на общността.
Заобиколен удар по китайския внос?
Планът би могъл да предизвика напрежение във Великобритания, тъй като либералните демократи - коалиционен партньор на консерваторите, обещаха в своя манифест да възприемат 30-процентното намаление "едностранно и незабавно". Консерваторите на премиера Дейвид Камерън обаче обявиха, че ще се противопоставят на такъв ход.
Проектодокументът на Еврокомисията повишава вероятността за търговски войни. Причината е, че индустриите от ЕС могат да бъдат защитени чрез налагане на гранични тарифи за вносни стоки от страни извън ЕС с по-малко стриктен контрол върху емисиите. (Това ще засегне китайският внос например, тъй като Китай е най-големият вносител на стоки в ЕС, наред с Русия, която осигурява една четвърт от природния газ - бел.р.) Тарифите биха могли да се въведат с изискване за вносителите да купуват разрешителни за емисии.
Британският департамент по енергетика и климатични промени, ръководен от държавния секретар от либерал-демократите Крис Хюн, обяви, че правителството още няма консенс дали ЕС би трябвало едностранно да възприеме по-високата цел. "Партиите още не са достигнали по-далеч от самото коалиционно споразумение, така че в момента позицията е неясна," е отговорът от "Даунинг стрийт" 10.
Джеръми Никълсън, директор на Energy Intensive Users Group, коментира: "Едностранен преход към 30% би навредил на европейската икономика във време, когато трудно можем да си го позволим."
Според Нийл Бентли, мениджър в CBI "разговорите за преход към 30% намаление на вредните емисии до 2020 г. са преждевременни, тъй като изглежда невероятно да постигнем глобално споразумение още тази година."