Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да отвърнем на токовия удар

Борбата с ЕРП-тата стъпка по стъпка Снимка: БГНЕС
Борбата с ЕРП-тата стъпка по стъпка

В серия публикации юристите от Pravatami.bg ще разяснят как да се справим с монополистите по законния начин. Тази статия е посветена на договорите с електроразпределителните дружества. Същите тези ЕРП-ата, чиито сметки ни вдигнаха на крак през февруари...

Получих сметка за ток за периода, в който бях на меден месец. Как хладилникът ми успя да натрупа 160 лв ток? Не съм съгласен със сметката си, но какво да правя?

На територията на България електроразпределителните фирми са три на брой:

  • ЧЕЗ,

  • ЕВН,

  • Енерго-Про (EON) .

Следователно, в зависимост от дружеството, чийто услуги ползвам, за мен важат различни Общи условия (ОУ) към сключения договор за доставка на електроенергия.

Какво има вътре?

Енергийните предприятия (ЕРП) предоставят на своите потребители информация, свързана с:

1. Начините на плащане, цени за спиране или възстановяване на снабдяването, цени за услуги по извършване на поддръжка и други цени на услуги, свързани с лицензионната дейност;

2. Процедурата за смяна на доставчик и информация, че потребители на енергийни услуги не дължат допълнителни плащания при смяна на доставчика си;

3. Реално потребените количества и извършените разходи без задължение за допълнително плащане за тази услуга;

4. изготвяне на окончателна изравнителна сметка при всяка смяна на доставчика;

5. информация относно средствата за уреждане на спорове. (чл.38б от Закона за енергетиката )

Горепосочената информация, включваща и реда и сроковете за получаване, разглеждане, проверка и отговор на подадените жалби, сигнали и предложения се представя на интернет страницата на съответното дружество и влизат в сила след публикуването им. (Чл. 38б ал.2 от Закона за енергетиката )

Как действаме?

В момента, в който получа сметката си за ток и не съм съгласен с нея, то следва да отворя интернет страницата на съответното дружество, чийто абонат съм, и да открия начина, по който мога да я оспоря. Тази информация се крие в ОУ на съответното дружество, качени в интернет, а за мое улеснение, някои от дружествата са създали специални секция за често задавани въпроси:

1. ЕнергоПро

2. ЧЕЗ

3. EVN

Ако имам възможността на визуален достъп до електромера си, то следва да сравня стойностите, посочени във фактурата ми с тези на самия електромер.

Важно! Нямам правото при никакви обстоятелства да отварям електромера, нарушавам неговата цялост и чупя пломбите на уреда, поставени от електроразпределителното дружество.

Има разлика... и?

Оттук насетне при наличието на разминаване в отчитането на консумираната енергия, се обръщам към самото дружество. В зависимост от неговите услуги, това може да стане посредством денонощен телефон за обслужване на клиенти, както и онлайн (ЧЕЗ), като същото улеснява потребителите, като осигурява готови бланки и заявления в зависимост от услугата или искането, което предявяват.

1. EVN:

  • Тел. 070017777, 070010007

2. Енерго про:

  • Тел. 0700 161 61

3. ЧЕЗ:

Съгласно описаното в ОУ, следва да проследя и спазя реда, сроковете и начините за оспорване на сметката. Това най-често става посредством жалба в свободен текст до електроразпределителното дружество, но понякога дружеството осигурява готови заявления (виж по-горе).

В жалбата, съответно заявлението описвам обстоятелствата, които считам за неверни и отправям своите искания : повторна проверка на електромера, молба за преизчисляване на сметката и други.

Важно! Жалбата/Заявление подавам в деловодството на съответното дружеството като изисквам да получа входящ номер като доказателство, че съм представил и входирал съответното си писмено искане.

Като доказателство за основателността на жалбата/завлението ми, мога и е препоръчително да прикача копие от оспорваните от мен фактури или протоколи, ако такива са издадени съгласно ОУ за определени действия, направени от служителите на дружеството. Оригиналите на съответните документи винаги трябва да остават при мен!

Какво следва?

Становище по съответните искания получавам от дружеството в сроковете, описани в съответните Общи Условия.

Ако смятам, че отговорът не ме задоволява и констатациите, направени от дръжеството не са верни, то аз мога:

1. Да се обърна към Комисията за защита на потребителите като в жалбата си до тях прикрепя копие на вече отправената жалба/заявление до електроразпределителното дружество ведно с доказателствата, които съм прикрепил към нея и оттам да получа защита на правата си като потребител.

2. Да заведа дело пред съд.

Общите условия могат да бъдат променени едностранно от дружеството. Законът задължава електроразпределителните дружества да публикуват новите си ОУ поне в един ежедневник и местен вестник, както и на интернет страницата си.

За да бъда сигурен, че действията са ми правилни, следва преди да предриема каквито и да е мерки за оспорване на сметка или иницирам допълнителни проверки на електромера си, да прочета ОУ на дружеството, чиито услуги ползвам. Още повече, приложими са именно Общите Условия, публикувани в интернет сайта на дружеството към момента на спора - към датата, когато надчислената ми фактура е издадена.

***

Настоящата статия има за цел да очертае някои основни Ваши права, като няма претенции да бъде юридически съветник. Ако имате затруднения с упражняването на тези основни права или случаят е по-сложен - съветваме Ви да се консултирате с юридически експерт.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените