Последната седмица на октомври 2012 г. бе най-изпълненото със събития време в компютърните технологии от години насам. Като начало, на 23 октомври, Apple представи първия си малък таблет iPad Mini, както и четвъртото поколение iPad, с нов, по-мощен процесор и HD камера за видеочат.
Три дни след това Microsoft се включи във "войната на таблетите" директно, със своя Surface RT, както и чрез библейския потоп от Windows 8 и Windows RT (таблетната версия на Windows 8) устройства на различни производители, който ще залее планетата през следващите месеци. На събитието бе представена и Windows Phone 8 - новото поколение операционна система за мобилни телефони.
Не на последно място, седмица след събитието на Apple от Google направиха троен удар, като обявиха едновременно нов 10-инчов таблет (Nexus 10), смартфон (Nexus 4), както и нова версия на своя успешен малък таблет Nexus 7, всичките оборудвани с новата операционна система Android 4.2.
Това обаче не бе поредната вълна от бляскави нови джаджи. Очевидна част от мотивацията на Apple и Google за "тайминга" на техните събития е опитът да отнемат попътния вятър от старта на Windows 8. Накратко, войната за мобилния пазар, и преди всичко за пазара за таблети, навлиза в нов кървав етап.
Преходът е от позиционна война с размяна на залпове и неприлични жестове, към фронтален сблъсък на живот и смърт. Залозите просто не могат да бъдат по-големи - оцеляване и пазарна доминация. Apple са готови на всичко, за да запазят своя доминиращ пазарен дял от 68% (по данни на IDC) при таблетите.
Освен това "ябълката" има сериозен проблем с факта, че в момента разполага с едва 14.9% дял от пазара за смартфони - най-масовият пазар за компютърни устройства. Google защитават своята доминация при "умните телефони" (75%, отново според IDC) и в същото време разглеждат успеха при таблетите с ябълково лого (над 100 млн. продадени броя) като аномалия, която трябва да бъде отстранена.
Microsoft от своя страна няма никакво намерение да се примирява с нишовото си участие на пазара за смартфони (2%), нито с прогнозата на Gartner, че към 2016 г. Android ще измести Windows като най-масова операционна система.
Фактът, че играчите свалят ръкавиците си и изваждат големите сопи става още по-ясен когато се вгледаме в детайлите на самите продукти. Красноречив за ситуацията е стартът на 7,9-инчовия iPad Mini. Популярността на 7-инчовите "плочки" на Amazon, Google и Samsung очевидно са направили неотразимо впечатление на мениджърите в Купертино.
Факт е, че мини таблетите са предпочитани от мнозина, защото предлагат цялата таблетна функционалност в по-компактна форма. Със сигурност този "форм-фактор" се очертава като масовия сегмент от пазара за таблети и, съответно е решаващ за пазарния дял в него.
Качествата на iPad Mini говорят, че Apple правят силна заявка за лидерство. Без да влизаме в технически подробности, ще кажем, че инженерите на компанията са взели възможностите на чудесния iPad 2, добавили са двойно по-мощния процесор на iPad 3 и са поставили всичко това в кутия, по-тънка от тази на iPhone 5.
iPad Mini не разполага с прословутия Retina дисплей на по-големите си братя (третото и четвъртото поколение iPad). За сметка на това обаче екранът му е по-голям от този на другите мини таблети на пазара. Избраната от Apple стартова цена на устройството от $330 го превръща в най-евтиния iPad.
Всичко това, в комбинация с достъпа до над 275 хил. приложения в App Store вероятно са добри предпоставки за пазарен успех. Според мнозина аналитици iPad Mini с почти пълна сигурност ще се превърне в най-продавания iPad модел.
Не по малко красноречив е и безпрецедентният ход на Apple да обяви нов iPad само 7 месеца след старта на предното поколение iPad 3. До момента компанията на Стив Джобс обявяваше новите си таблети веднъж в годината. Най-вероятната причина за тази припряност е, че в Купертино са очаквали сериозен конкурентен удар в областта на големите таблети.
Основателните причини за притесненията на Тим Кук и компания станаха очевидни няколко дни след старта на iPad 4, когато Google представи своя нов 10-инчов таблет Nexus 10. От пръв поглед е ясно, че създадената вя партньорство със Samsung "плочка" съществува с една основна мисия - да отнеме лидерството на iPad и да направи за смях новия таблет Surface на Microsoft.
За тази цел, Nexus 10 е оборудван с най-добрия дисплей, интегриран някога в мобилно устройство. Екранът с резолюция 2560 x 1600 засрамва Retina дисплеите на iPad и прави излишни сравненията с останалите таблети. Google са допълнили своето заплашително послание с най-мощния мобилен процесор на пазара - Samsung Exynos 5250. Всичко това идва с изключително агресивната базова цена на Nexus 10, която е с 25% по-ниска от тази на преките конкуренти Surface RT и iPad 4.
Ще го кажем в прав текст - новият таблет на Google означава, че Apple за пръв път бяха надиграни в собствената си игра на технологично надцакване. Факт е, че от старта на първия iPad през 2010 г. до момента Apple успяваше да остане с една обиколка пред конкуренцията.
Ако си позволим да бъдем погълнати от зрелищния конфликт между Apple и Google, бихме могли да пропуснем намесата на 200-килограмовата горила, която до този момент стоеше тихо в ъгъла и наблюдаваше схватката с привидна незаинтересованост. Това би било сериозна грешка.
Най-малкото защото могъщият звяр току-що обяви цялата джунгла за своя, с мощен рев и биене по гърдите, като начало. Става дума, разбира се, за Microsoft. Както подобава на компания с такава история и опит, нейната намеса придава нов мащаб на нашата история.
Новият таблет Surface RT без съмнение е чудесно иновативно устройство, което в най-лошия случай е убедителен конкурент на айпадите и нексусите. Основната отличителна характеристика на този таблет е, че той може да се трансформира в напълно функционален „ултрабук" с помощта на вградената си стойка и опционална клавиатура-калъф. Surface обаче е само върхът на копието. Новите Windows 8/RT компютри са вход към цялата екосистема на Microsoft, включваща новия Windows Store, популярни услуги като Xbox LIVE, SkyDrive, Hotmail и Office 365 както и като цяло отличен пакет от облачни предложения за бизнеса. Използвайки ресурсите си, компанията от Редмънт може да предложи на потребителите си възможности, които вероятно предизвикват неприятни емоции в Купертино и в Googleplex (седалището на Google).
Ще дадем един пример в това отношение. Всяко Windows 8/RT устройство ще стига до потребителя с предварително инсталиран Skype, както и с включена в цената функционална версия на MS Office.
Критиците твърдят, че новаторският характер на новата операционна среда ще обърка потребителите. Има обаче признаци, че софтуерният гигант е свършил добра работа, ако съдим по добрите стартови продажби на Windows 8, както и на позитивните реакции от страна на технологичните мениджъри на големи компании. Със сигурност преходът към Windows 8 ще бъде труден и ще отнеме години. Съществува обаче аргументът, че една компания, която има зад гърба си 67 млрд. долара в кеш няма нужда да бърза за никъде.
В крайна сметка, ключът към стратегията на Microsoft, която би могла да постави Apple и Google в глуха отбрана се крие в двойнствеността на операционните системи Windows 8 и Windows RT. Те включват както новия полиран multi touch таблетен интерфейс Metro, така и класическата десктоп среда, с познатите папки, иконите и прозорците.
По този начин, порасналото дете на Бил Гейтс предлага на всичките над 1 млрд. Windows потребители на света плавен преход от отиващият си стар свят на PC-тата, към светлото бъдеще на мобилните multi touch устройствата.
Сега всеки притежател на Windows персонален компютър ще може да направи въпросния преход, без да се разделя рязко с любимите си настолни приложения. Ще добавим и факта, че Surface е единственият таблет, който може да разпознае всяко Windows-съвместимо външно устройство - принтери, мишки, клавиатури, камери и т.н.
Какво обаче значи всичко това в голямата схема на нещата? Без съмнение Windows 8 символизира толкова коментирания през последните години „край на PC-ерата". Това не означава, че настолните компютри ще изчезнат. Със сигурност обаче означава, че цялата огромна екосистема изградена около Windows PC-тата е в предсмъртна агония. Това се случва с активната намеса на компанията, която създаде софтуерната част от тази екосистема.
Ето как ветеранът от индустрията и бивш мениджър от IBM, Джошуа Шапиро обяснява ситуацията: "С Metro и Windows 8, Microsoft всъщност изоставят персоналния компютър и го оставят да умре". "Всеки, който разчита на традиционния PC модел, е прецакан", допълва той.