Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Контрапромиване на глави

Не се доверявайте на някаква организация, само защото тя е в опозиция на нещо, което видимо не функционира добре. Мислете със собствените си глави
Не се доверявайте на някаква организация, само защото тя е в опозиция на нещо, което видимо не функционира добре. Мислете със собствените си глави

Напоследък в социалните мрежи придобиха особена популярност различни групи, които се въртят около идеята, че всичко е една огромна конспирация и целият свят (барабар с политиците и бизнеса) е създаден само за да мачка и прецаква обикновения човек. Доста ляв възглед, не мислите ли?

Нямам намерение да критикувам и да съдя тези групи, просто искам да кажа, че с поведението си те заблуждават хората точно толкова, колкото организациите, на които се противопоставят. Няма как да е другояче, защото така става винаги, когато се представя само едната страна на монетата.

Ще ви дам един простичък пример с това послание:

Средна работна заплата в България

1989 г. 274 лева = 1055 кг хляб

2010 г. 578 лева = 578 кг хляб

РЕАЛНО ОБЕДНЯВАНЕ НАЙ-МАЛКО ПЕТ ПЪТИ!

ВРЕМЕ Е ДА РАЗБЕРЕМ:

НЕ ГОЛЕМИНАТА НА РАБОТНАТА ЗАПЛАТА Е ВАЖНА,

А ПОКУПАТЕЛНАТА Й СПОСОБНОСТ!

Макар само по себе си то да е вярно, си остава едностранчиво и не може да се смята за общовалидно, защото визира само един (тип) продукт.

По същата логика мога да ви докажа точно обратното твърдение - че покупателната способност на парите всъщност се е увеличила, в сравнение с 89-та:

Да речем например, че искате да си купите автомобил тогава и сега. Сега една от най-евтините коли е Dacia Logan, която струва 13 000 лева. Ако взимаш заплата в размер от 1000 лева и не я харчиш за нищо друго, освен за разноските по колата, ще успееш да я изплатиш за година и нещо (моля ви, не се заяждайте с изчисленията, осъзнавам че всичко е релативно и има известни условия, които трябва да се отчетат, но при примера с хляба също е така, така че нека приемем, че става въпрос за положение "при равни други условия"). В соца при заплата средно 300 лева, което е минавало за много, трабантът е на цена 8000 лева, което значи към 2-3 години пестене, без да харчиш нищо от това, което изкараш.

Значи излиза, че сега е много по-лесно да си купиш кола.

Още един пример: преди 10 години за 500 лева можеше да си купиш компютър с мижава RAM, бавен процесор и малко storage място. Сега за същите пари можеш да си купиш лаптоп с мижава RAM, бавен процесор и малко storage място, който обаче е в пъти по-мощен от въпросния компютър.

Трети пример: преди 5 години си взех сапунерка за 350 лева, която в момента се продава за 100.

Доказах ли го? Доказах го.

Обаче и моето доказателство е точно толкова грешно и едностранчиво, колкото това за хляба, защото технологичните стоки и автомобилите се ценообразуват и ценоизменят по различен начин.

Ето затова си има потребителска кошница, която се одобрява от НСИ и се включват продукти и услуги от всякакъв тип, за да бъдат по-акуратни изследванията на (прираста) на ценовия индекс и оттам - на инфлацията.

Каква е поуката от всичко казано дотук? Не се доверявайте на някаква организация, само защото тя е в опозиция на нещо, което видимо не функционира добре. Мислете със собствените си глави и не се оставяйте да ви заблуждават.

Групите, които ви предупреждават, че някой някъде там ви промива мозъка, правят същото това нещо с вас. Прекаленият фанатизъм и едностранчивото манипулиране на информацията го има и от двете страни. Ако избереш да вярваш на едното значи "мразиш да мислиш", а ако избереш да вярваш на другото, само защото ти харесва и звучи по-правдоподобно, нима отново не мразиш да мислиш?

Аз казвам - зае...те ги тия лозунги и конспирации. Ако не ви кефи тук - махайте се. Ако не искате да се махнете, променете се. Защото промяната на цялото започва от промяната на единицата. Спрете да мрънкате, започнете да мислите. И чак след това да действате.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените