Да чифтосаш Моцарт с Ивана

Какво ще стане, ако се сблъскат Моцарт и Ивана? Cosi fan tutte или "така правят всички"? Кое е по-привлекателно: чифт силиконови ц... или Реквием в ре минор? Явор Фингаров има отговор, който обаче хич не му харесва. (Явор е на 22 години):

Седим. Аз, две цигуларки, един тимпанист и един челист. Пием ракия. Във Виена. Българска, домашна, хубава, силна. Вече е станало 3, скоро ще има трамваи.

Седим и си говорим приятно, топло е. Сградата е построена около 50 години преди Априлското въстание. Таванът е толкова висок, че човек се чувства като Наполеон. В ъгъла мълчи белият роял. Продължаваме да пием.

Ама сме българи!

Едната цигуларка кой знае защо пуска някакви злокобни анадолски ритми и заявява, че това парче било убиец. "Убиец на Смисъла", афористично предполагам наум. Пее се за някаква марка кола и за ревност. Лично за мен връзка между двете неща няма. Да казвам ли, че не харесвам чалгата - от естетически и идейни съображения.

"Добре де, вие, прекрасни момичета, все пак сте музикантки. С ръцете си правите прекрасни неща, които са скъп и луксозен културен продукт. Би трябвало да се вълнувате, например, от Четвъртата симфония на Йоханес Брамс, която е една от малкото индулгенции на човечеството пред Създателя. А вие се занимавате с някакви ориенталски простотии!" - след тази реч потушавам с вода поредната едра глътка.

Относително здравата ми логика обаче е сразена от следното изказване: "Ние сме музикантки и уважаваме всякакви стилове музика, дори и чалгата", казва девойката и не осъзнава тъпата болка, която ми причинява, използвайки "стил" и "чалга" в едно изречение.

"Да бе, не защитавам тесногръдието, хубаво е да си отворен за какво ли не. Но все пак Томазо Албинони и Антонио Вивалди са по-интересен избор от Ивана, по дяволите!" - казвам с надеждата, че ей сега ще си пуснем сюитата за две лютни и клавесин от Йохан Себастиан Бах. И ще се възцарят мир и любов.

Цигуларката обаче ми отвръща: "Е, да! Ама сме българи и сме седнали на маса!" Черните й очи блестят алкохолно в мрачната стая. Почти се задавям с поредната глътка.

Поглеждам към челиста за помощ. Той се усмихва хитро и леко разконцентрирано. Води ме с около 4 часа, което обяснява тоталната невъзможност да се включи в комуникацията. В очите на тимпаниста са бухнали пухени завивки, тъй че ще трябва да се справя сам с безумието.

Как така ще слушате чалга?!

"Значи щом сме българи, трябва да слушаме гадна музика, така ли? Щом сме седнали на маса, трябва да увреждаме префронталния си кортекс с ритми, за които твърдим, че са български, докато те са всъщност турски? Вие, момичета, сте цигуларки! Как така ще слушате чалга?

Вас чалгата трябва да ви отвращава! Вие сте хората, които трябва да изграждат културата у слушателите, да свирят симфониите на Ян Сибелиус пред зали, претъпкани с млади и интелигентни хора! Така не става!" Адски съм ядосан и пия до дъно.

Само на две преки оттук живее големият български диригент Маестро Диан Чобанов. Става ми тъжно.

Докато си наливам ракия от пластмасовото шише (или бутилка - шише е турска дума), цигуларката изстрелва най-мощния си аргумент: "Тази музика е популярната. Тя е модерна. Нея я слушат хората. Така правят всички!"

Така правят всички, по дяволите! Сигурно така се успокояват педофилите. И депутатите, дето искаха да им подарят скъпи телефони. И Калина Илиева. И Румен Петков, Георги Първанов, Румен Овчаров и други скандални същества.

"Така правят всички", си казва полицаят, току-що взел 20 лева от мъртвопияния шофьор, дето после ще убие детето ви. "Така правят всички", са си повтаряли германските граждани по време на Кристалната нощ.

"Е, ти се оля, Фингаров! То бива патос, ама твоето е прекалено, девойките слушат скапана музика, а ти ги приравни с нацистите!" - възкликна възмутено моят вътрешен главен редактор.

Кредото на робското говедо

"Така правят всички" е най-вредното изречение на български език, отвръщам му мислено. То е морален стожер. То е оправдание за всяко едно свинство. "Така правят всички" е страховитата мутация на "Наведена главица остра сабя не я сече", кредото на робското говедо.

Така правят всички. Жените се обличат като курви, мъжете - като албански продавачи на арпаджик. Ценностите им са в хармония с външния вид. Лъскавата кола, грозните дрехи, животинските щампи, позлатените тенекии, кьочекът до малоумие. Показност за сметка на добрия вкус, липсата на възпитание като етикет. Полови органи, шопска салата, евтина ракия, свински пръжки. Тарикатщина на дребно, арогантност, наглост, надутост. А пък българите били най-умните на Млечния път, България на сто морета...

Цялата гадост на века на масовия човек намери много плодотворна почва сред моите връстници. Това ме ужасява.

Вървя. Студът завладява всяка клетка на тялото ми. На таблото не пише кога ще дойде следващият трамвай.

#1 tougherty 01.02.2011 в 15:59:56

Явка, да беше ги хванал за циците вместо да спориш с тях. Да се потрудят малко и над духовата музика, пък после да слушат каквото си щат. Трамваят пак ще дойде.

#3 Многознайковица 01.02.2011 в 16:58:08

Авторе, не чакай трамвая , тръгвай...пеша , на стоп , с такси...бягайки.

#5 tougherty 01.02.2011 в 17:12:06

Авторът пише за екзистенциален проблем, за това че дори цигуларките слушат чалга и даже не ги е срам, а г-жа Атанасова ни занимава с това какво й доставяло радост. Г-жо Атанасова, момчето има спешна нужда от превоз, трябва му пътеводна светлина и мотив да продължи да общува с филхармонията. Това Вас, къде ви сърби хич не го е грижа в този момент. П.С. Ако се бяхме запознали някъде, би могло да съществува някакъв шанс "да ви донеса радост", но като Ви чета високомерните писания - едва ли. Вие можете да накарате и тимпаните на сътрапезника на Явор да повяхнат.

#7 Бял Облак Синя Планина 01.02.2011 в 19:32:25

Cosi fan tutte... tutti ... Точно!, хубаво, тъжно, но поне диагнозата на разяденото звучи светло... (:

#11 boris 02.02.2011 в 09:01:34

Едно време имах един колега, дето също знаеше всички фолкпевачки и всичките им произведения. Типичен българин. Също така неговото отношение към музиката Куин, беше такова, че понякога си мислех, че ако някоя нощ му се присъни чичо Фреди и му каже да се хвърли през прозореца, той сигурно щеше да го направи без да се замисли. Хубавата музика е хубава за всички! От което смятам, че имам право да си направя извода, че "борбата" с чалгата, не може,а и не бива, да се води с обиди, заклеймявания и вой на умряло. Лошото, колкото и да е лошо, не може да се замени с празнина.

#12 Оня Дето Го Трият 02.02.2011 в 09:27:31

Както си му е реда, такива коментари се започват с - Не слушам чалга, но: Колкото и да са ни неприятни някои текстове или ориенталски мелодии, не може да отречем, че в последните години хората на Пайнера показват и зачатъци на качество в клиповете, визията, турнетата си, телевизиите и т.н. Просто няма как паричните натрупвания да не доведат и до качество все някога. И преди някой интелектуалец да се е засегнал, моля само сравнете тях с измъчените творения на поп и рок величията - Графа, БТР, та и Лили И. ако щете.....ми изглеждат си като едни упорити аматьори бълващи демозаписи. Страшно ми се иска рок-сцената да е силна, но горчивата истина показва - у на модерната БГ музика е фолка, останалите изпълнители са ретро, междинно положение за съжаление няма. Така че няма драма дето разни цигуларки слушат чалги, то просто на БГ сцената няма друго какво ...

#14 boris 02.02.2011 в 10:26:39

mind ----------------------------------------------------------------- Съгласен с това,но не е то проблема, според мен, просто защото не мисля, че България е някак си "по-просташка" от която и да е друга страна по света. Проблемът на България е в липсата на социални класи, а на общото ниво на култура! Тост, както един от ректорите на СУ беше казал, преди време, в една интервю по телевизията - "И в най-културните страни има простаци, дари повече от тук, но разликата е, че там простака си знае мястото!" Рап "културата" в САЩ, с нищо не е по-малко безкултурна от нашата чалга, но там е недопустимо, та да е "културата" на някой член на Сената, индустриалец или общественик. Е по прищявка на съдбата ние нямаме класи - няма да се впускам в историята, всички знаят защо е така., Но това не означава, че не бива да се стремим да ги създаваме. А този път на "създаване" на човешка "класа" е много труден и никак няма да е успешен, ако още в началото започва с оплаквания, мрънкане и вайкане. Просто бъдете "благородници" и не се сърдете на другите. Старайте се и дерзайте да възпитавате сами себе си. И просто - както казва автора не се успокоявайте, че така правят всички, на на другите давайте пример - не ги обиждайте! Обидата не е направила никой по-добър.

#15 Оня Дето Го Трият 02.02.2011 в 10:32:12

@ mind Съгласен съм с това, което казваш и по никой начин не икам да защитавам чалгата и "чалгаризацията". Идеята ми е, че колкото лъскавата чалгаризацията води до простотия и упадък, толкова и останалата измъчена естрада (сори, почти всички останали са тоя кюп) води до болезнена посредственост. Повсеместна! Това поне е доказано в последните 50-ина години..... Така че аз за себе си незнам кое от двете е по-вредно.....

#17 Оня Дето Го Трият 02.02.2011 в 11:11:58

@ mind Ако е само Веско МАринов, с мед да го намжеш..... под посредственост разбирам "модерната" Бг музика и звезди - Любо, М.Илиева, Невена, Графа и незнам си кой още..... Е честна дума приятелю, ако дилемата е децата да растат в чалга среда или в тая мъка, то избора ще ми е много труден...

#25 No name 02.02.2011 в 13:37:23

Четейки статията, та се сетих за една мисъл, наскоро набила мми се на очи: "Масовото приемане на една идея не е доказателство за нейната вярност". Та така и с чалгата.

#28 Оня Дето Го Трият 02.02.2011 в 14:40:18

@ Ateista Поста ми е насочен точно към такива като тебе, виден интелектуалецо Тези, които ме познават трудно биха ме упрекнали в любов към чалгата. Но двете ръце се подписвам, че мъките на Графа от последното десетилетие или на Л.Иванова от последните 5 десетилетия са не по-малко вредни от чалгата, в която всички толкова се концентрират....тоест не знам кое е по-вредно - простотията или ПОСРЕДСТВЕНОСТТА!

#29 No name 02.02.2011 в 14:42:34

Атеист, не скачай срещу Оня, все пак има верност в твърдението му. Хайде посочи някоя БГ песен /било то поп, рок, рап/, излязла през последните две години, която да слушаш с удоволствие! Аз поне не се сещам за такава. Ако слушам БГ музика, то са парчета от преди десетина години и повече. А как бълва Пайнера?

#30 Voin 02.02.2011 в 14:46:42

Пф чета коментарите ви и виждам как няколко от вас завършват с "Така или иначе, друго българско за слушане НЯМА. " Един от вас споделя, също така, че "...хубав, увлекателен стил, но разсъжденията не принадлежат на 21 век..." Само че и вашите разсъжения не принадлежат на същият век. Хора отдавна не живеем в нашата затворена отвсякъде страна, отдавна не ни ограничават границите, забраните да слушате това или онова. Следователно, какво оправдание е "друго българско за слушане НЯМА."? Къде е проблема по- точно? Няма нищо свястно българско за слушане? Ок, няма проблем, по света съществуват милиони другоезични изпълнители със страхотни песни. Баси, писна ми от такива лигавщини, само си търсите оправдание да друснете задника. Косовар според мненията на познати, които прекарват ваканциите си така, както го описваш, то го правят заради лесните бройки, не заради прекрасната музика. Няма какво да се лъжем, чалгарките чисто и просто са си лесни. Говоря като груша, не започвайте да ме заливате с помия, как някои не били. Всяко правило си има потвърждаващо изключение. Безименен-

#32 boris 02.02.2011 в 16:31:35

В цъфтежа е целта. Когато със своя разум слаб и смътен цветенце някое съгледаш и бегло го разгледаш пътем – ти ролята не подозираш на тази мъничка подробност в това сияйно сложно дело – на пеперудата подобно. Да израстеш полека, да напъпиш навреме и да не измръзнеш – със червея и зноя да се бориш – от вятъра да се изплъзнеш – да не измамиш мъдрата природа, като се трудиш неуморно: да бъдеш цвете е дълбока отговорност. --------------------------------------- Емили Дикинсън

#37 edin slep 02.02.2011 в 18:30:41

Заклеймяващите чалгата на всяка цена ми приличат на майка ми, която твърди, че слушането на джаз е израз на моя снобизъм. За рока и симфоничната музика не съм чул да казва нещо, но може и да го мисли. Знаете предполагам, че някога комунистите са опитвали да цакат рока със соц тъпотии и налагане на италианския тип шлагерна музика у нас под името естрада. До къде е стигнала естрадата знаете. Та нека си се развива чалгата, нея си я има повече от сто години по полуострова и няма да си тръгне, колкото и някой де си прави упражнения вербални по таз изтъркана тема.

Новините

Най-четените