Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новата политкоректна идея на Холивуд

Що е то допълнителна клауза за „включване“, която Франсис Макдорманд спомена на "Оскари"-ите Снимка: Getty
Що е то допълнителна клауза за „включване“, която Франсис Макдорманд спомена на "Оскари"-ите

Развълнуваната от наградата си "Оскар" за най-добра женска роля Франсис Макдорманд изненада присъстващите в "Долби Тиътър" в Лос Анджелис, когато по време на своята реч призова всички жени, номинирани в някоя от категориите, да се изправят.

"Огледайте се, дами и господа, защото всички ние имаме истории за разказване и проекти, които се нуждаят от финансиране. Не ги обсъждайте с нас на партитата тази вечер, а ни поканете в офисите си след няколко дни или елате в нашите - което е по-удобно за вас. И тогава ще говорим за тях", обърна се актрисата към присъстващите в залата.

С оглед на скандалите със сексуален тормоз през миналата година и кампаниите #MeToo и Time's Up, това действие на Макдорманд в подкрепа на жените в индустрията не беше чак толкова странно. Но следващите й думи накараха не само хората в залата, но и тези пред телевизорите да се чешат по главите.

"Имам две думи за вас тази вечер, дами и господа - inclusion rider", каза актрисата и слезе от сцената.

Обърканата публика реагира с малко закъснение преди да разбере, че речта е приключила, но все пак изпрати Макдорманд с аплодисменти. А хиляди зрители масово започнаха да търсят в Google и да коментират в Twitter какво всъщност означава "inclusion rider" - двете думи, за които може би в Холивуд ще се чува доста по-често след като бяха споменати на най-бляскавата церемония в бранша.

"Inclusion rider" е името на допълнителна клауза към договора на актьор, която е замислена като начин да се засили представителството на определени обществени групи в съвременното американско кино.

Когато актьор подписва договора си за участие във филм, той има възможност да преговаря за допълнителни клаузи към него. Идеята е повече актьори да добавят клаузата за "включване", с което те заявяват на продуцентите, че биха искали филма да отразява "реалната демографска картина" в САЩ.

Т.е. във филма да има по-голям брой жени, представители на малцинства, членове на ЛГБТ общността и хора с увреждания.

Големите звезди на Холивуд има по-голяма възможност за указване на натиск, когато преговарят с тях за дадена роля. Поставяйки подобна клауза в договора си те ще притиснат създателите на филма. Представете си, например, че машината за приходи Дуейн "Скалата" Джонсън или Дженифър Лорънс предавят такова изискване, за да се съгласят да участват в даден филм. Продуцентите ще се замислят доста сериозно преди да им откажат...

Такава допълнителна клауза могат да поискат дори и режисьори, сценаристи и продуценти, с което рязко може да се промени актьорския състав на даден филмов проект.

Идеята за допълнителната клауза "включване" е разработена още през 2014-а от Стейси Смит, основател и директор на Инициативата за включване "Annanberg" в Южнокалифорнийския университет. Текстът на допълнителната клауза е написан с помощта на адвоката Калпана Котъгал и актьора Феншън Кокс ДиДжиовани. Смит представя идеята през 2016-а и от тогава насам тя продължава да трупа популярност.

Това, което направи концепцията за допълнителната клауза за "включване" наистина популярна, е именно репликата на Франсис Макдорман по време на наградите "Оскар".


Стейси Смит - създателят на идеята за допълнителната клауза за "включване". Снимка: Getty

Самата Смит е изненадана да чуе споменаването на собствената й идея по време на церемонията. "Съобщението към индустрията беше предадено ясно и силно – че това има значение, че е важно и че има стъпки, които трябва да се вземат по-бързо", коментира тя пред The Washington Post.

Естествено, когато една идея изведнъж придобие популярност, веднага се появяват и критици. Според някои клаузата всъщност цели налагането на квоти в актьорския състав – толкова цветнокожи актьори, толкова жени, толкова представители на ЛГБТ общността и пр. Смит обаче твърди, че не става дума за това.

"В нея (клаузата, бел.авт.) не пише, че трябва да наемеш някого, който е представител на дадена група дори когато не смяташ, че е квалифициран за работата. А и мисля, че думата "квота" е много опасна в нашето общество – някак човек да предполага, че неквалифицирани хора ще получат неговата работа", обяснява тя.

От създателите на филма не се иска да наемат определен брой жени или представители на малцинствата, а да се постараят да извикат на кастинг и интервюират потенциални кандидати от тези групи. Идеята е, ако това не бъде направено, продукцията да бъде глобена, а парите да отидат във фонд за подпомагане на "не достатъчно представени" кинотворци.

Според Смит целта на допълнителната клауза е да е противовес на "предразсъдъците при подбора на актьори, прослушванията, интервютата и целия процес по наемането на екипа на филм". Според хората зад идеята за клаузата ролите, които са поддържащи и дори минимални, трябва да "отразяват света, в който живеем".

Смит пояснява, че за една американска драма това би означавало приблизително 50 процента жени, 50 процента представители на малцинствата, 20 процента хора с увреждания и 5 процента представители на ЛГБТ общността.

Изключение биха били историческите драми, където подобно разпределение няма да има логика.

Адвокатката Котъгал, която е работила по идеята, обяснява, че клаузата важи не само за хората на екран, но и тези, които работят по филма извън кадър.

"Идеята е да се помолят тези, които имат власт в индустрията, които са най-вече хетеросексуални бели мъже, да използват своето предимство при преговорите с филмовите студиа. Искаме те да използват влиянието си", обяснява тя.

От появата на концепцията за допълнителната клауза за "включване" досега няма кой знае каква промяна. Изследване на USC показва, че жени, азиатци, афроамериканци, представителите на латино общността и други малцинствени групи почти не намират място във филмите, що се отнася както до роли с реплики, така и за главни такива.

През 2017-а само 24 процента от главните герои в 100-те филма с най-големи приходи са били жени, показват данни от Центъра за изследване на жените в телевизията и киното към Университета в Сан Диего. Това е спад с пет процента в сравнение с 2016-а, въпреки успеха на филми като "Жената чудо".

"Искаше ми се да оставя индустрията да се саморегулира, но е очевидно, че тя не може да го направи. Хората кимат и се съгласяват, че имаме нужда от повече многообразие, но това не води до някаква значима промяна", коментира Смит.

До момента идеята й е срещнала подкрепа сред малцина, сред които самата Франсис Макдорманд и актрисата Бри Ларсън. Популяризирането на допълнителната клауза за "включване" по време на "Оскар"-ите може да промени това. В крайна сметка обаче всичко остава в ръцете на студиата и на актьорите, които преговарят с тях.

Но остават и обвиненията, че се цели създаването на квоти във филмите, както и че подобни клаузи в договорите могат да доведат до обратна дискриминация.

"Интересна идея е и то за благородна кауза, но първоначалната ми реакция беше, че това е мързелив и потенциално незаконен начин за постигане на многообразие", коментира адвокатът Адам Левин пред Variety.

Според него всеки продуцент, който се съгласи на подобна клауза ще е застрашен от съдебен иск, заведен от бял актьор, който не е бил нает.

 

Най-четените