Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ГЕРБ - Дизел срещу какво...

Колко ще ни струва... Снимка: Getty Images
Колко ще ни струва...

БСП има своя "Петрол срещу храни". Като партия, много от чиито водещи фигури са произлезли от бившата БКП, ГЕРБ не успя устои на изкушението да последва столетницата и се впусна в свой петролен флирт.

Независимо дали правителството на г-н Борисов тръгна с добри намерения или просто ни сервира поредната си доза управленска некадърност, настоящата петролна мини-афера на ГЕРБ е на път да се превърне в поредния скандал.

Защо?

Първата и очевидна причина е, че освен голяма и сериозна международна компания, "ЛУКойл" е и монополист на българския пазар на горива. Затова по дефиниция всякакви директни преговори между затъналото в скандали правителство на ГЕРБ и една частна компания водят автоматично до подозрения, че управляващата партия действа в полза на специфичен частен интерес.

Такива подозрения са повече от оправдани, след като ГЕРБ един път прие рестриктивен режим по отношение на вноса на горива в България.

Най-неправилният начин правителството да спира разстежа на цените на дизеловото гориво е премиерът и финансовият министър да "преговарят" с "ЛУКойл" за фиксирането на цената на дизела на дребно.

Фиксираните цени са мечтата на всеки производител и търговец. Те дават гарантирана печалба, елиминират пазарните механизми и конкуренцията.

Обратно, същите са бич за потребителя, защото означават липса на алтернатива, на качество и обикновенно са по-високи от пазарните.

Ако кабинетът на г-н Борисов иска да помогне на икономиката и да потърси възможности за по-ниски цени на дизеловото гориво и изобщо на горивата, то би трябвало да либерализира режима за внос и да потърси временни или постоянни механизми за намаляване на акцизите.

Правителството прави точно обратното. То се опитва да "договори" с един монополист фиксирани цени -  макар и под предлог, че те са такива само за месец.

Ефектът от подобни мерки за икономиката е много съмнителен. Но дори и да даде позитивен резултат за кратко, ГЕРБ-ерското разбиране за регулиране на пазарите е сбъркано и прилича повече на това, което можем да видим в икономиката на Беларус, отколкото в която и да е европейска пазарна икономика.

Флиртовете на правителството на ГЕРБ с монополиста на българския пазар на горива са лош знак за всеки и са вредни за икономиката. Те обаче са вредни и за имиджа на една голяма и сериозна частна компания като "ЛУКойл".

Много е лесно нарастващото недоверие и недоволство към правителството на ГЕРБ и г-н Борисов да се прехвърли към една частна фирма, ако потребителите решат, че правителството цели да я облагодетелства.

Много е лесно крайният клиент да намали печалбата на въпросната компания, поне при продажбите на горива на дребно, като просто подминава нейните бензиностанции.

Разбира се, това, като всяко друго изкривяване на пазара е нежелано, но пък за сметка на това е напълно реалистично да се случи.

Всяко от последните правителства получи корупционен печат, който си имаше собствено име. Имахме "Орион", имахме и "Олимп".

Сегашното правителство също е на път да стане кръстник на собствен олигархичен кръг. А дори и да не е така, г-н Борисов и кабинетът му правят всичко възможно да ни убедят в противното.

P.S. Производствените разходи за горивата - "черна кутия"

Решението дизелът да не се смесва с биодобавка до края на годината е под въпрос, макар и обявено като една от мерките за поевтиняване на горивата, стана ясно вчера. Според финансовия министър Симеон Дянков това ще свали дизела с 6-7 ст.

Икономическият министър Трайчко Трайков обаче обясни, че сметките на експертите показват друго - "биокомпонентата е отговорна за максимум половин-една стотинка от цената на крайните продукти". Въпросът, който все още нямал отговор, бил защо бензиностанциите продават смесеното гориво по-скъпо.

"Отпадането на необходимите 4%, означава, че ще има с 4 на сто повече разходи за внос на суров петрол", уточни Трайков. Освен това страната ни е поела ангажимент пред ЕС. От 2007 г. има план за развитие на производството на биогорива и на тази основа бизнесът вложил средства.

Според Трайков производствените разходи за горивата са "черната кутия", до която държавата поискала достъп. Това станало вчера на заседание на надзора на "Лукойл Нефтохим". "Добре е да се види какви са резервите, нуждаем се от функциониращ пазар, който ще коригира евентуално високите разходи за преработка. Ако "Лукойл" откаже да ни допусне до разходите, всички ще знаят, че това е така", каза министърът...

 

Най-четените