Да си медиен любимец е от огромно значение за политическите фигури. Доктрината "властта в медиите" е сериозно следвана не само от премиера на държавата. Напоследък обаче традиционните медии не са достатъчен канал, необходимо е и сериозно присъствие в социалните мрежи.
Но дали да имаш Facebook страница и Twitter акаунт е достатъчно, за да бъдеш разпознат в интернет средата?
Може би, за да се достигне медиен пик в социалните мрежи, все пак е необходимо да има и кой да пише за теб в интернет форумите.
Колко струва интернет известността на Програма за развитие на селските райони, провери екипът на "Отворен парламент - граждански гласове".
През 2011 г. министърът на земеделието и храните одобрява Списък на дейностите по линия на техническа помощ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., по който ползвател ще бъде Министерство на земеделието и храните през 2011.
Министерството оценява високо въздействието на Facebook и Twitter, които са "сред най-глобално развиващите се мрежи, както в България, така и в цял свят". Оттам осъзнават факта, че "редица световни институции използват съвременните социални мрежи като информационни портали за своите продукти" и може би това е причината МЗХ, търсейки начини да популяризира Програмата за развитие на селските райони, да включи обявяването на поръчка, чиято цел е разработването на интернет акаунти на Програмата във Facebook и Twitter, "за популяризирането й сред широката общественост и в частност сред по-младото поколение".
МЗХ продължава с анализа на влиянието на социалните мрежи, като вписва, че изпълнението на тази обществената поръчка ще включва "разработването и поддържането на подобен тип страница ... за бърз и пряк достъп до информационни материали на Програмата. Този тип общуване дава и възможност за коментари, както и за обратна връзка с потребителите".
Видимо е колко много цени подобен тип комуникация МЗХ, след като предвидената стойност за дейността за срок от една година е 50 000 лв. без ДДС.
За блога "Отворен парламент-граждански гласове" МЗХ заявиха, че поръчка е възложена чрез процедура по събиране на оферти от лица, до които са отправени покани. Не можахме да установим кой точно е привнесъл така полезното за популяризирането на Програмата, специфично ноу-хау за създаване и поддържане на Facebook страница и Twitter акаунт. Оттам ни посочиха и конкретните адреси, на които да ги открием, тъй като стана ясно, че Програмата има два Facebook и един Twitter акаунт.
Определено обаче, успяхме да установим влиянието на създадените интернет инструменти за популяризиране на Програмата, след като се запознахме с тях.
На посочената от МЗХ страница на Програмата във Фейсбук, информация се качва от 4-ти март 2012 г. Съдържанието, което генерира страницата е чрез споделяне на материали основно от няколко външни източника - Агро.БГ, Fermer.BG, информационна агенция "Фокус", агенция "КРОСС".
Изключително рядко управляващите страницата създават свои собствени новини - една от които е съобщението, че Програмата за развитие на селските райони от 4 май 2012г., вече има и Twitter акаунт.
За разлика от Facebook страницата, която към датата на тази публикация все пак е харесана 24 пъти, Twitter акаунтът на Програмата е следван от 3 души. Има 63 съобщения, които изцяло припокриват информацията от Facebook страницата, което може би обяснява липсата на интерес към това да прочетеш един и същи текст 2 пъти.
Налице е много щедро разгърната кампания в социалните медии - 50 000 лв. за трима последователи в Twitter и 24 харесвания във Facebook. Едва ли има по-ниска степен на ефективност в друга интернет инициатива - в световен мащаб.
Освен всичко друго, двата сайта на Програмата за развитие на селските райони не са интегрирани към социалните медии - нямат бутони за препращане към Тwitter и Facebook - определено забележителен подход за влияние в мрежата.
Предвидена е и атака във форумите
Експертите в МЗХ разбират, че "онлайн комуникацията придобива все по-голяма популярност и значение в публичното пространство". За да не остане непокрита от информация ниша, от МЗХ включват в популяризирането на Програмата интернет форумите, защото те "заемат водещо място, като средство за общуване".
Министерството организира поръчка за "Публикуване на информация за ПРСР в интернет форуми" за срок от една година. Дейността е оценена пак на 50 000 лв. (без ДДС), като поръчката отново е била реализирана чрез събиране на оферти, от поканени за участие организации. Въпреки нашето настояване, не ни беше съобщен избраният изпълнител. Що се отнася до присъствието на информация за ПРСР в интернет форумите, тъй като те не са посочени, не успяхме да ги идентифицираме, за да проследим интензитета на споделяне на информация в тях.
За да проверим ще продължи ли комуникацията в мрежата и обратната връзка с потребителите и през 2012 г., се свързахме с МЗХ. Оттам потвърдиха, че през 2012 г. за присъствието на програмата в социалните медии са одобрени нови 50 000 лв.
Обяснение, защо в описанието на дейността е включено освен поддържането и изграждане на вече създадените страници на ПРСР във Facebook и Twitter - нямаше. От Министерството обясниха, че този път процедурата по възлагане на обществената поръчка ще бъде обявена публично, през септември.
От новия документ не става ясно дали публикуването на информация за Програмата в интернет форуми ще продължи и какъв ресурс е заделен за целта.
Приложение 1 Списък на дейностите по линия на техническа помощ 2012 г.
Приложение 2 Списък на дейностите по линия на техническа помощ 2011 г.
*Оригиналното заглавие е "100 000 лв. (без ДДС), похарчени за популяризиране на Програмата за развитие на селските райони в интернет".