Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китай прекопира магазини на Ikea и Apple

Китайците създават имитации на всичко - от Apple Store, през Disney, до Nike и Starbucks
Китайците създават имитации на всичко - от Apple Store, през Disney, до Nike и Starbucks

Разположена в скучен южен квартал на югозападния китайски град Кунминг, тази четириетажна сграда с площ от 10 000 кв. м може да обезпокои шведския мебелен гигант Ikea. Магазинът се нарича 11 Furniture и копира жълто-синьото лого на Ikea, както и нейните макети на стаи, миниатюрни моливи и дори дизайна на люлеещите се столове.

Ресторантът в магазина също напомня на Ikea заради минималистичните си дървени маси, като единствената разлика е в типичното китайско меню, което замества характерната шведската сьомга.

След фалшифицирането на популярни стоки, иде вълна на копиране на "услуги"

Фалшивият магазин на Ikea е емблематичен за новата вълна на пиратство, разпростираща се в Китай. Умелите фалшификатори вече не се ограничават до менте чанти и обувки и пиратски DVD-та, а имитират визията и услугите на цели западни търговски вериги - може дори да се каже, че пиратстват "на едро" с търговски марки и брандове.

"Това е нов феномен," коментира Адам Ксу, анализатор на продажбите в Booz&Co. "Обикновено съществуват много продукти-менте, а сега сме свидетели и на фалшиви услуги и увеличен мащаб на фалшификатите".

Марката е много повече от логото на чантата или някой полуизяден плод на компютъра. Много от най-успелите компании инвестират милиони, за да промотират и изграждат марки, които символизират идеали, ценности и стремежи - и създават лоялна връзка между продукт и потребител, която често се оприличава на членуване в секта.

Миналия месец избухна тотален медиен скандал, след като блогър публикува снимки на изпипано менте на Apple Store в Кунмин, където се продават нелицензирани iPhone, Macbook и други устройства, произвеждани от Apple.

Пиратите просто се възползват от търсенето на желани марки в малките градове

Наличието на фалшиви магазини в Кунмин е още един индикатор за неутолимия глад на китайското общество за западни марки в някои потребителски ниши, които все още не са задоволени изцяло - особено в по-малките градове, далеч от процъфтяващия източен бряг.

"Това, което ни показват тези магазини-менте, е, че има сериозно търсене на продуктите и идеите, които се продават от тези марки," разкрива Торстън Стокър - анализатор на китайския пазар, работещ в Monitor Group.

Проблемът за фалшифицираните компании е, че дори и магазините менте да продават оригинални продукти, те не могат да бъдат контролирани по отношение на третирането на клиентите си.

22-годишната Зан Юнпин, която работи в отдела по обслужване на клиенти във Furniture 11, е свикнала на въпросите за Ikea. "Ако двама души носят едни и същи дрехи, сме склонни да твърдим, че единият копира другия," казва Зан, повдигайки рамене.

"Клиентите често ми казват, че магазинът прилича на Ikea. Но това не е мой проблем. Аз просто се грижа за доброто обслужване на клиентите. Неща от рода на авторско право... с тях да се занимават големите шефове," обобщава тя.

Когато е твърде скъпо да се доставят оригиналите...

Китайското име на 11 Furniture - "Ши-ю-я-джу" звучи подобно на китайското име на Ikea "Ю-я-я-джу", но мебелите там се правят по поръчка, за разлика от шведския оригинал. Клиентите забелязват и други различия. В Китай магазините Ikea имат по девет етажа, като повечето магазини са разположени в по-богатите градове по крайбрежието и на юг.

Хау Ли - гражданка на Кунмин, която е дошла заедно със съпруга си в 11 Furniture да търси гардероб за спалнята си, споделя, че е посещавала магазини на Ikea в Пекин и Шанхай.

"Мислех си да превозя нещата, които бих си купила от Ikea, с камион - но това би ми създало прекалено много грижи. Затова дойдох тук," признава Ли. "В истинската Ikea всичко е много по-подредено и декорациите са направени правилно, просто няма място за сравнение," добавя тя.

Разликата между имитация и оригинал нерядко е незабележима за неспециалисти

Различаването на оригинал от менте невинаги е лесна задача. "Любимият ми герой е Мики Маус," казва шестгодишната Лин Хао, излизайки от магазин на Disney, разположен на пешеходната търговска улица на Кунмин. Лин Хао и майка й пазаруват в магазина Disney веднъж месечно и ходят там през последните няколко години в търсене на аксесоари и играчки, свързани с Мики Маус.

"Би трябвало да е истински - все пак е тук от много време. Предпочитам да идвам в този магазин, защото предлага наистина голям избор от играчки," казва майката на Лин, която отказа да разкрие името си.

Освен продукти на Disney, магазинът продава и не особено добре изработени плюшени играчки на тема Angry Birds - с неизвестен произход. Представител на Walt Disney заяви, че в Китай съществуват над 6000 търговски обекта на търговската марка - и че точно този магазин на Disney наистина е лицензиран.

Част от големите марки едва сега установяват огромните мащаби на проблема

Пред витрината на магазин на Nike на същата улица, 17-годишната Хан Жимей гледа замечтано надписа "Търсим персонал", залепен на входната врата на магазина. "Чувствам, че в магазините им цари духа на екипната работа, а и много харесвам марката Nike," споделя Хан, която има модерна асиметрична прическа. Тя е дошла в магазина, за да кандидатства за работа.

На въпрос дали е сигурна, че този магазин е лицензиран и стоките в него са оригинални, тя се поколебава: "Ами... нали е магазин на Nike, значи нещата в него трябва да са истински. Мисля, че хората са честни за тези неща - и трябва да има лоялност към марката," казва Хан.

Само на търговската улица "Женги" има четири магазина на Nike, всеки от който твърди, че е лицензиран. Проверка на адресите на магазините на официалния сайт на Nike показва само три от тях, което означава че поне един от тях гарантирано е менте.

Представител на Nike заяви, че въпросът с нелицензираните магазини е само част от по-мащабния проблем с масовото фалшифициране в Китай. Размиването на оригинални и фалшиви магазини в по-малките градчета на Китай затруднява упражняването на контрол над имиджа на компании като Apple, Disney, Nike и Ikea, които се идентифицират чрез магазините си.

Компании като Starbucks дълго се борят с фалшификаторите в Китай, но навлизането на нови ментета на марки като Ikea е съвсем ново предизвикателство. "Магазинът е ключов елемент от марката, така че неговата фалшификация, която не може да бъде разпозната от потребителите, уврежда имиджа на марката и репутацията на Ikea," коментира Стокър.

Кой трябва да се грижи за защитата на интелектуалната собственост?

За тези, които създават фалшиви/неоторизирани магазини или такива за имитации на известни продукти, привлекателността на подобна дейност е очевидна. "Няма нужда да се рекламираме, всички са чували за," казва Дон, 23-годишен супервайзор на магазин на Walt Disney, който е на няколко крачки от този, където пазаруват Лин Ксяо и майка й.

Марки за спортно облекло като Nike, Adidas и Li Ning, които действат в Китай от много години, са предпочитаният избор за обитателите на недотолкова богати градове като Кунмин, стана ясно от пазарно проучване през юли.

Докато втората по големина в света икономика напредва с бесни темпове, броят на заможните семейства от средната класа се очаква да достигне 130 млн. към 2020 г. (През 2010 г. те са били само 50 милиона.)

Това подхранва стремежа на марки като Nike и Adidas да отварят свои магазини и в недотам изпълнените с богаташи по-малки китайски градове. Ikea вече обявиха, че ще откриват средно по 1-2 магазина годишно в Китай.

"Много чуждестранни марки вече съзнават важността на второстепенните градове, но се опитват да намерят начини да пробият на пазара там," коментира Ксу от Booz&Co. В някои случаи те биват буквално прегазени от китайските пирати, които, след като се утвърдят в подобни пазарни ниши, много трудно могат да бъдат затворени от чуждестранните компании.

Законът се прилага избирателно - и е трудно оригиналите да предпазят от копиране

Факт е, че китайското законодателство забранява на фирмите да копират "външния вид и усещането" на магазините на други компании. За да защитят обаче правата си, чуждестранните компании трябва да регистрират търговските си марки за територията на Китай - а прилагането на законите често се оказва избирателно.

"Чуждите фирми често очакват китайското правителство да се бори вместо тях с нарушенията на търговските марки - и понякога това наистина се случва, но далеч не винаги," казва Дан Харис, юрист в "Harris & Moure" и съавтор на блога China Law.

"Проблемите често се дължат на факта, че причинените от пиратите загуби са сравнително малки, а китайските съдилища нямат достатъчно власт, за да гарантират, че техните решения се прилагат на практика," твърди той.

Междувременно в 11 Furniture личи, че копирането на идеите на Ikea не винаги е достатъчно, за да спечели всички клиенти. Разглеждайки калъфки за възглавници в 11 Furniture, около 50-годишната г-жа Джан изсумтява подигравателно. "Дизайнът тук не изглежда като традиционен китайски дизайн. Това не е нещо, което нормалните китайци биха използвали в ежедневието си," заявява Джан, посочвайки пъстра калъфка за възглавница. "Изглежда твърде лъскаво и превзето."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените