Тайнството на светото кръщене е под прицел в Румъния заради смъртта на 6-седмично момченце непосредствено след ритуала. И докато някои духовници са склонни на компромиси, за да предотвратят риска от потапяне на новородени в свещената вода, други твърдо държат на традицията.
Вече над 60 000 души са подписали петиция, която призовава към промени във вековните традиции на православната църква с надеждата, че кръговете на румънското духовенство ще отстъпят, след като бебе стана жертва на църковните практики.
6-седмичното момченце три пъти е било потопено в свещената вода от свещеник в севернорумънския град Сучева и след ритуала здравето му се влошило. Прието е в болница, но е починало само няколко часа, след като е транспортирано от парамедиците.
В доклада се посочва, че официалната причина за смъртта е сърдечен арест, а при аутопсията в белите му дробове е открита вода, която оставила следа, водеща към кръщенето.
По случая е започнало разследване. Подготвя се и обвинение в непредумишлено убийство срещу свещеника, извършил ритуала, но за десетки хиялди румънци това е недостатъчно. Те настояват за коренни промени, чрез които да се гарантира, че инцидентът няма да се повтори.
Смъртта на бебето и желанието за сериозни реформи в християнските ритуали доведе до видимо разделение между представителите на Румънската православна църква. Докато някои са склонни на частични изменения, други са категорични, че потапянето на главата на бебето под вода трябва да се запази за пречистване от греховете и предпазване от Сатаната.
От архиепископията в Костанца са непреклонни. Те казват, че всеки детайл около светото кръщене се е запазил вече над 1000 години, а ритуалът такъв, какъвто е, е стожер на православната религия. Свещениците от Костанца не смятат, че са заплаха и че инцидентът от Сучева дългосрочно трябва да трансформира религиозните обреди.
Не на това мнение е епископ Калиник от Арджешката архиепископия - една от основните фигури, отворени за промени в християнските ритуали. Епископът казва, че в някои икони водата е до врата на Христос и той получава свето кръщене като е полят по главата, а не като се потапя изцяло.
Когато е кръщавал в Трансилвания, епископът Калиник казва, че никога не е потапял бебетата изцяло във водата, а само ги е пръскал по главата. От Румънската патриаршия също са съгласни, че ритуалът с може да се завърши само с пръскане по главата, а ако новороденото се потапя, то ушите, носа и устата му трябва да са покрити.
Румънската православна църква обаче е позната със съпротивата си срещу нововъведенията и дори трагедия като починало бебе не сигурно дали ще повлияе на установените християнски обичаи.
Обредите се спазват и на тяхното съхранение се държи, като за това влияние има не само самата църква, а също така и румънците, и държавните власти.
Близо 90% от гражданите в Румъния са православни християни, а Православната църква е сред институциите с най-голямо доверие в страната. Обичаите се спазваха и по време на пандемията от коронавируса, когато в църквите продължиха да се стичат големи групи от хора. В Клуж-Напока миряните използваха една и съща лъжица за причастия.
Картинката на пълно преклонение пред християнството е ясна и за управляващите, а за това може да се съди по разходите за строеж на нови църкви, платени със средства от държавния бюджет. Апогеят за финансирането на нови храмове бе достигнат съвсем скоро с откриването на катедралата "Спасението на народа" в Букурещ, чийто размери я превърнаха в най-големия православен храм в света
Новата постройка е висока 120 метра, основната ѝ камбана тежи малко над 25 тона и може да побере 5000 вярващи. Строежът погълна 110 милиона обществени средства и то в страна с проблеми в здравеопазването и инфраструктурата.
Подобен разход за християнски храм предизвика критиката и недоволството на по-младите румънци, които виждат далеч по-нуждаещи се сектори за държавните пари. Но като цяло православната църква продължава да е широко уважавана от хората в страната.
Затова промяна в стриктните им обреди ще е сериозно изпитание, но Владимир Димитру, стартирал петицията след смъртта на бебето в Сучева, не е изгубил надежда. Той е уверен, че кръщенетата трябва да са по-безопасни, дори и на християнското общество и църква да не им харесва. И ако смъртта на бебе не ги трогне, за да променят мнението си, няма какво друго.