На всеки български шофьор, търкал гуми по някоя от магистралите у нас, му се е случвало да бъде задминат като пътен знак от двукрако млекопитаещо с мощен автомобил, което няма достатъчен умствен капацитет, за да схване що е то "максимално допустима скорост" и защо такава е необходима.
Когато те отвее някой, който спазва ограничението от 140 км/ч, ама без да си брои първите 100, напълно нормална и адекватна реакция е да псуваш и кълнеш. За съжаление, подобни клетви рядко хващат, иначе щяхме да шофираме в много по-спокойна среда.
Другото, което ти остава, е злобничко да си пожелаваш няколко километра по-надолу патрул да издебне "бързия и яростен" и поне да му плясне една глоба. Не че тя ще му направи впечатление, но жестът е важен.
МВР обаче мисли за нашето спокойствие на пътя. Спокойствие, което по последния изчисления ще струва 4,8 милиона лева. В замяна на тази сума вътрешното министерство ще се запаси с 15 (словом: петнадесет) немаркирани автомобила, които да догонват любителите на високите скорости.
За тези пари трябва да ги ловят във въздуха направо – като снегорин снежинки.
И въпреки добрите намерения остава въпросът дали тези автомобили наистина ще допринесат толкова за контрола на това как у нас понякога се "лети" по пътищата.
Че в България вече сме зле с математиката е ясно, но все пак неизбежни са озадачените погледи от цифрата 4,8 милиона. Масивната сума (320 хил. лв. за парче) идва след като предварително подадените оферти за автомобилите са били в порядъка от 3,8 млн. до 4,817 млн. лв. - далеч над първоначално предвидените за нов скоростен автопарк 2,55 млн. лева.
С едно гласуване на Държавно-обществената комисия за безопасност на пътя (ДОККПБДП) на 11 ноември това разминаване лесно е поправено. Въпреки някои изразени съмнения от членове на комисията във връзка с високата очаквана цена, предложението още 2,25 млн. лв. да бъдат отпуснати за бързите патрулки под прикритие е прието. При това след скромен дебат и почти като след търкане на лотариен билет.
Обяснението за цената на автомобилите е, че техниката вътре ще е скъпа. Сега да не си представите някой батмобил, който изстрелва куки през решетката отпред и от чийто преден капак излизат картечници.
В случая под техника се разбирaт предна камера за следене на скоростта, видеорегистратор в задната част на колата, микрофони, индустриален компютър (за записаното видео), таблети и още други последни технологични писъци, от които на нарушителите на пътя трябва да им се дореве. И каквато техника според ДОККПБДП ще струва колкото самата кола.
Изисквания на МВР към самите автомобили също не са скромни – модел след 2017 г., максимална скорост над 250 км/ч, производство след 1 януари 2019 г., 4x4 и с четири врати, вероятно за да не се налага пияните шофьори да се возят в багажника.
Оставяме въпроса с цената и се връщаме на идеята новите бързи патрулки да са "тайни". Колко да са тайни – още около обществената поръчка ще стане ясно какви са марките и моделите, а нищо чудно и - както е ставало с други покупки - МВР дори да се похвалят на сайта си.
После шофьорите ще знаят за какви автомобили над 100 бона да се оглеждат и край кои да намаляват скорост, а Facebook групите "I see you КАТ" ще се напълнят с техни фотосесии от забелязали ги късметлии. Дотук с "тайното".
Дайте да гледаме малко по-модерно и творчески на нещата. Така и така пари ще бъдат дадени, а новите патрулки – бързо разкрити, няма смисъл да си играем на "скрито-покрито".
Като ще всяват респект, да го правят явно и дори с външния си вид! Да вземем на МВР няколко Tesla Cybertruck и безцеремонно да ги облепим с украса на родната полиция.
Последното творение на Илон Мъск и компания е така впечатляващо грозно и очукано, че ще се впише чудесно в дистопичния пейзаж на българската пътна система.
Шофьорите ще забавят скоростта само за да огледат тези творения на някой гениален, 5-годишен дизайнерски ум. А при гонитба нарушителите ще имат чувството, че ги гони някой от "Блейд Рънър" (или Динко с бронетранспортьора, което, както мигрантските легенди разказват, си е травмиращо изживяване).
Все пак при обсъждането в ДОККПБДП става ясно, че "оборудването на обикновените автомобили няма достатъчен акумулаторен капацитет, който да захранва с електричество техническите средства за контрол". Ето защо конфискувани в полза на държавата превозни средства не стават, без значение колко скъпи и мощни са.
Ами че то Tesla-та е само една гигантска батерия, бе! Ток да искаш.
Проблемът, разбира се, ще дойде, ако някой инатливец реши да бяга от властите от София до Бургас. В един момент Cybertruck-ът просто ще остане без ток, ще каже "Довиждане" и ще остави гонката на добрите стари патрулки. Но, замислете се, от култовите бели астри ще излязат страхотни барикади, които да спрат насилствено беглеца.
Има само два проблема. Първо, няма да сме пионери. Кметът на мексиканския град Суидад Вайес, Сан Луис Потоси, вече обяви намерението си да поръча 15 Tesla Cybertruck и да ги превърне в полицейски автомобили. Полицията в Дубай миналият месец също намекна, че подобна идея не е невъзможна, като в Twitter публикува снимка нa Cybertruck, на която колата е с цветовете на местните полицейски сили.
شرطة دبي - 2020 - Dubai Police #CyberTruck pic.twitter.com/V9rMPLgjS4
— Dubai Policeشرطة دبي (@DubaiPoliceHQ) 26 ноември 2019 г.
Но като ще взимаме пример, то поне да е от тези, които знаят как се бори престъпност и онези, които са наясно как се харчат пари (не е нужно да посочваме в коя държава кои са).
Другият проблем обаче ще са самите изисквания на МВР. 2019-а е, а те държат на бензин или дизел и това си е. Бъдещето е електрическо, дами и господа! Втори АЕЦ строим все пак, тази енергия няма да ходи зян. За съжаление, дори с три мотора, Cybertruck-a няма да може да вдигне повече от 210 км/ч. Ама то по "Тракия" след тази зима ще се отворят достатъчно дупки, че с повече и да е невъзможно да се кара.
Иначе и в ценовия диапазон влиза - най-скъпият Cybertruck е нищо и никакви си 123 хил. лева и малко отгоре. Пари за техника ще има бол, а и след като е на ток, шофиращите полицаи поне няма да се притесняват за бензина...
В крайна сметка обаче е ясно, че няма да са "Тесли". Тези 4,8 млн. лева обаче все пак ще бъдат похарчени, а както се увеличиха веднъж, може да се увеличат отново. Кое не е ясно? С какви точно автомобили ще се сдобие полицията и какъв ще е ефектът от цялото начинание.