Велосипедизъм

Велосипедизмът не е просто някой да кара колело. Де да беше! Вярно, има хиляди хора, които използват велосипед, за да си свършат някоя работа, да отидат по-удобно и по-евтино от едно място на друго. Ние обаче не говорим за тях.

Има също така хиляди хора, които спортуват с велосипеди, както биха спортували и с всичко останало – тренират, състезават се и прочие. Ние обаче и за тях не говорим. Най-сетне, има хиляди деца, които карат малки и големи велосипедчета, за да си играят и да се забавляват – разбира се, ние не говорим и за тях.

Говорим за велосипедизма като търсене на личностна реализация и социална идентичност. Оттук нататък и до края на текста, като кажем "велосипедисти", ще разбираме точно такива и единствено такива велосипедисти.

Повод за тези приказки ни дава една новина от миналата седмица. От нея научаваме, че велосипедистите се бунтуват задето се предвиждат изменения в Закона за движение по пътищата, според които ще трябва да се явяват сред другите участници в движението с каски и светлоотразителни жилетки.

Това, изглежда, по някакъв начин ги обижда, унизява ги, прекършва крилата на волния им полет, пречи им да търсят и да изразяват себе си. Но нека видим (както би казал Теофраст) какъв човек е велосипедистът.

Той е борец за граждански права и свободи, воюва за строги правила за всички. Когато обаче на него някой се опита да наложи правила, реве като ранен лос, защото са накърнени свободите му. Именно тези свободи го тласкат да се държи ту като пешеходец, ту като автомобил според това как му е угодно – кара по тротоара, по пешеходните зони и пътеки, но в следващия момент е на улицата сред автомобилите, очаквайки да му оказват нужното зачитане.

Преминава кръстовищата на червено и през цялото време гледа другите участници в движението свъсено, предизвикателно, с чувство на недооценено достойнство и трагизъм от погазени права.

Често съм го виждал из малките еднопосочни улички в квартала. Ако не кара по тротоарите, то върти педали срещу движението, мятайки гневни погледи на автомобилите.

Вечер често няма светлини на велосипеда си. На кръстовище изскача от обратната страна (защото се движи в нарушение) и без да намали или да се огледа, профучава пред отчаяно набиващите спирачки автомобили. Държи се като приказен елф в гора пълна с кални глигани.

Може да бъде видян с ярка и причудлива каска (но само по желание, без никой да го задължава), върху която мигат диоди или пък кой знае защо има камера. На устата си е сложил хирургическа маска, за да не диша отровите на автомобилите (калните глигани), а понякога отзад на багажника има и столче с бебе в него, като бебето няма нито каска, нито маска.

Кой е този велосипедист? Той е сравнително млад, модерен човек, тъкмо усетил сладостта от кариерата. В повечето случаи е служител в офис, където му плащат повече, отколкото е очаквал.

Създал е семейство и е родил деца. Може би ги е родил не в болница, а вкъщи, защото така е по-природосъобразно. Когато пораснат, може би няма да ги прати на училище, а ще ги обучава сам, за да не се повредят от порочната система в клас, където ходят децата на шофьорите на автомобили и където от малки ги учат, че на червено не се пресича.

Дошъл да покори големия град и да се осъществи в него, велосипедистът е започнал да гледа на себе си като на следващо (и вероятно последно) еволюционно стъпало. Живее здравословно, храни се с био продукти, дори може да е веган, сигурно ходи и на йога – с две думи: готви се да живее вечно.

И не просто вечно, но вечно, качествено и екологично. Политическата му енергия е фокусирана върху това да се възмущава от нови хотели по морето, нови лифтове в планините и от потискането на възможностите за себеизява на най-различни неформални групи и малцинства.

Велосипедистът не е просто човек, който си върши работата или се забавлява с колело. Той е специална порода човек от бъдещето. Ето защо е възмутително, когато някой се опитва да го ограничава, да го вкарва в рамки и клишета като го кара да си слага каска и жилетка и да се съобразява с правилата за движение по пътищата. То е все едно да назначиш на Икар РВД (ръководство на въздушното движение)!

Но нека бъдем благодарни, защото това, че въпросният човек от бъдещето се придвижва с велосипед, е просто една щастлива случайност. Можеше да изрази себе си, като се придвижва с кану или с каяк и тогава щеше да иска от нас да му изкопаем канали по улиците.

Велосипедистите не са принудени да карат велосипеди от някаква нужда. Правят го от каприз, който ние трябва да търпим и го търпим, защото сме по-толерантни от велосипедистите (ето тук ще е най-големият плач и скърцане със зъби от тяхна страна – как може някой да е по-толерантен, по-цивилизован и по-коректен от тях!).

Искаме просто да се държат като отговорни участници в уличното движение. Да спазват светофарите, да спазват знаците, включително и онези, които им забраняват да се появяват на една или друга улица, в една или друга пешеходна зона, както правят, да речем, мотористите.

Ако (не дай, Боже!) се появи каруца на централна улица, където е забранено това, надига се вой и смрад до небесата. Когато обаче се появи велосипедист, трябва да затаим дъх и да го аплодираме.

Да си регистрират велосипедите и както ние слагаме предпазни колани, и те да слагат каквото там им е предписано. Нали уж са най, ама най-цивилизованите и отговорни членове на обществото!

Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

#4 Tara Tor 01.05.2018 в 19:41:45

Прочетох внимателно и разбрах, че велосипедистите, наред с тези,които ходят на йога и/или ядат здравословно и/или предпочитат веган храна, са най-долните отрепки в това общество, които автомобилистите все още от немай къде изтърпяват, но с прискърцване. Вижда му се краят тоест. Май забравяме, че градовете, преди да станат гигантски паркинг-писти, са били места, където живеят хора.

#6 dedo adji 01.05.2018 в 21:55:59

Уважавам Стамболов, но и аз смятам, че този път наистина е нагазил в батака. Но и оплювателите му леко пропускат, че материалът не е против колоездачите, а прротив ония дупита, (пардон, юпита) които протестират срещу задължителните каски и светло отразителни жилетки. Последните, между другото, са задължителен аксесоар и за всеки автомобил. Иначе и Сула и коментиращите са прави, велосипедизъм по нашите градски улици е самоубийство. Изпитал съм го лично, преди 12г купих едно балканче на старо и цяла година въртях педали. Отказах се, не на последно място, поради десетките прединфарктни състояния. в които изпадах. Подарих го и купих кола след 24г без.

#7 Виктория Пенелопова 07 01.05.2018 в 22:47:34

И защо оплюхте човека? Велосипедистите са извадка от бг-обществото. Те са същите като бг-мамите, като веганите, като..... Винаги съм се чудила защо веднъж се държат като участници в движението, а друг път, когато им е удобно - като пешеходци. Зависи за кого свети зеленото. Това, че карат колело си е О.К. Това, че мозъците на всички, каращи колело не са о.к., НЕ Е О.К. Същото е и с каращите мпс-та.

#8 deowin 01.05.2018 в 23:03:41

>И защо оплюхте човека? Предполагам защото "човекът" е постъпил крайно недостойно, когато е писал тази статия. Взел е някаква малка и крайна извадка от клас хора, към които очевидно е настроен враждебно (велосипедистите), след което е гротескно е преекспонирал всички техни отрицателни черти, истински или просто приписани с лека ръка, върху цялата общност от омразни велосипедисти, за да ги представи като карикатура на това, което всъщност са, и то само заради собствения си дневен ред - да осмее хората, които той не понася. Нима не можем да направим точно същото за шофьорите? Можем, естествено. За пешеходците? Разбира се. За всеки друг клас хора, които не харесваме? Абсолютно. Но не би било достойно. Би било постъпка на леке, мизерник, отрепка, на циничен мизантроп, чиято личност се описва напълно изчерпателно с омразата му към някакви други хора.

#9 Виктория Пенелопова 07 02.05.2018 в 00:04:52

Прасчо, увлякъл си се с определенията, обобщаването е майка на простотията. Познавам карачи на колела, които са " леке, мизерник, отрепка, на циничен мизантроп,". Е, и? Това, че нямат тенекии около себе си, не им дава повече права. Като на мотористите, които, представи си "искат да стигнат живи", ама се самоубиват ежедневно. Всички са еднакви.

#10 dedo adji 02.05.2018 в 00:16:42

Победке, ами точно това е предимството на велосипеда, че ти дава възможност да бъдеш един или друг, в зависимост от обстоятелствата. Можеш даже да слезеш, да го избуташ 15-20м и пак да го яхнеш, без никой да може да ти каже копче. А правилата за движение са задължителни за всички. Преминаване на червено е забранено И за шофьори И за колоездачи И за пешеходци. На запад, на който много хора у нас искат да подражават, колоездачите са с предимство пред пешеходците, могат даже да ги блъскат безнаказано на велоалеите. Но там на никой шофьор не му минава през ум да ги изтиква от платното на тротоара или в канавката. Ама то там шофьорите не вадят бухалки и други подобни приспособления при засичане. А защо оплюват човека? Защото тоя човек пуска материали, които вдигат кръвното на много хора, но на които трудно се възразява. А тук е нагазил в просото и става удобна мишена. Макар, че той още в началото изрежда няколко категории колоездачи, (стига с тия европейски велосипедисти) за които материалът не се отнася. Грешката му е, че се фиксира върху една категория хора, не велосипедисти, а хора, които описва с излишни подробности и леко преувеличаване. Сигурно ги има, но нито са толкова много, нито толкова важни, че да заслужават особено внимание. Ама протестирали. Малко ли протести по много по-сериозни теми остават без последствие? И тоя ще мине, още повече, че мярката е разумна.

#11 maznislav 02.05.2018 в 09:55:37

Аз доколкото знам и по сегашния закон трябва да караш с каска работещи светлини или поне светлоотразител и жилетка. Дали се спазва, ами тия които не го спазват като се пребият някъде и ще се научат.

#12 explorer 02.05.2018 в 10:26:02

В тази ситуация аз съм велосипедист. И то не защото при подходящо време ходя на работа с велосипед, а защото съм против безумните правила. Именно неизпълнимите правила са в основата на корупцията или поне онази причина, която служи за изтривалка на гузната съвест. Каските и жилетките няма да променят нищо, докато липсват адекватни велоалеи и организация на движението, които не поставят участниците в движението в конфликт едни с други. Иначе има доста идиоти на две колела, както и в МПС, а също и ходещи пеш или седящи в Парламента. Но преди да вадим съчицата от окото на другия, е по-добре да извадим гредата от своето око.

#13 bfm 02.05.2018 в 10:43:17

Днес от Сула разбрах 2 неща: 1. Че е открил топлата вода, като в вникнал в народопсихологията на българина. (Забелязали ли сте как когато има проблем, българинът търси вината навсякъде другаде, но не и в себе си?) и 2. Че няма ни най-малка представа що за хора са велосипадистите и с един замах с клавиатурата ги сложи под общ знаменател (е изключи невръстните) Но както сам Сула рече, "Той е борец за граждански права и свободи, воюва за строги правила за всички" и самият Сула не прави изключение от това правило ;)

#14 скучко 02.05.2018 в 11:13:48

Доколкото разбирам, Сула се фиксира върху онези велосипедисти, които са приели ,че точно днес е "куул" да въртиш педалите, както ако излезе утре да е "куул" ако яхаш мъжко магаре и те така.

#16 boian 02.05.2018 в 13:33:02

Е, добре де, култивирани гражданино, къде да карам велосипеда си, за да не ти преча? Къде? ...................... Ми карай си у вас бе , отворен. Карането на колело не е задължително, че всички да са длъжни да ти осигуряват "специални места". Ай сиктир! Аз като имам лодка, да рева, че не сами прокарали канал до Бургас а? Аман от "специални снежинки".

#17 паяка 02.05.2018 в 14:09:59

В Лондон велосипедистите ползват равноправно с автобусите буслентите (естествено в насрещното, но това е друга наша бг тема ). Огромните двуетажни автобуси с черните си (предимно) шофьори съвсем търпеливо си се движат заедно и последователно с колоездачите във всички части на града.

#20 deowin 02.05.2018 в 18:12:00

>параграф 22 се получава Не разбирам какво общо има носенето на каски и светлоотразителни жилетки с изграждането на велосипедни алеи. Как точно това, че велосипедистите не носят каски, пречи на строенето на алеи, че да може да се използва като извинение от общинската власт? Както няколко души вече споменаха, очевидно реториката за каските се използва за измиване на ръцете заради отвратителната или направо липсваща инфраструктура - "за ваша сигурност просто ще ви накараме да носите каски, защото очевидно няма да направим алеи или поне да поправим ужасно построените". Това е елементарно преместване на отговорността за сигурността на гражданите върху самите тях, абдикация на властта от задълженията й. Какво следва, да махнат светофарите, защото поддръжката им струва пари, а шофьорите на коли би следвало да могат сами да се погрижат за сигурността си като си махат с ръце по кръстовищата? >Странно ми се струва че точно срещу предпазни средства протестират Погледни аргументите срещу носене на каска и как се отнася това към сигурността - такива аргументи има и изобщо не са пренебрежими, заради което много сериозни велосипедисти искат да запазят правото си да не носят каски. Аз, например, също винаги нося каска, но разбирам защо други се чувстват по-сигурни когато не носят. Знам, че изобщо не е интуитивно неносенето на каска да намалява вероятността от сериозни инциденти, но статистиката не лъже.

#23 deowin 02.05.2018 в 21:40:21

>http://bigthink.com/neurobonkers/the-bike-helmet-paradox Това е доста добре написано и посочва реални слабости в една конкретна статия в подкрепа на неносенето на каски. Чудесно, но това нито е единствената такава статия, нито е най-добре аргументираната, нито посочените слабости представляват солиден аргумент за обратната страна, както ти грешно твърдиш: >Да, не лъже, но казва обратното Да, някои от използваните данни са със слаба значимост, методологията при други е съмнителна, но, в края на краищата, нищо от това не отхвърля хипотезата, че е възможно карането с каска да е по-опасно, отколкото карането без. Ще цитирам важен според мен откъс: >As Ben Goldacre explained in an editorial on bike helmets in the British Medical Journal, we are dealing with "confounding variables that are generally unmeasured and perhaps even unmeasurable." Именно заради което си струва да обмислим и взимаме под внимание хипотезата, че носенето на каска е напълно възможно да е по-опасно, отколкото неносенето. Не, данните не я подкрепят недвузначно, но и не я отхвърлят категорично. Един рационален човек би следвало да я има предвид. Последно, ще припомня, че в случая съм малко адвокат на дявола - аз лично винаги нося каска за всеки по-опасен спорт (например велосипед, но не и волейбол), и карам децата си също да носят каски. От друга страна, и може би за разлика от теб, съм напълно наясно, че тази ми позиция съвсем не е базирана върху необорими аргументи, почиващи на солидна статистика, а е просто лична преценка, каквато съм принуден да имам поради липсата на добри данни. Това, апропо, ми позволява да имам отворен ум към алтернативни позиции, вместо по необходимост да ги отхвърлям априори.

#25 Dox 02.05.2018 в 23:12:52

18 Mako | 02.05.201814:24 Хе, хе - тръкнали са ми коментара по адрес на нашия антивелосипедист! Което доказва за пореден път, че да обичаш да плюеш по никакъв начин не означава, че си падаш и по това теб да те плюят... --------------------------------------------------------------- Мако, Не се терзай, ами вземи да почерпиш. Още ли не си осъзнал, каква неоценима услуга са ти направили от Кайвето? Вече си "Активен Борец Против Антивелосипедацията, Антивелоалеизацията и ФаСулаизацията на Нацията"! /АБПААФН/! Нема лабаво! Райските порти на привилегиите са вече отворени за теб, Мако! Ако ме поканиш на почерпката, да знаеш, че съм привърженик на твърдия алкохол, но... - задължително с подходящи мезета. Ако ще е ракия - салати или туршии според сезона. Ако ще е уиски - задължително с подходящ микс от ядки /за предпочитане с повече бадеми и лешници/ и много, мно-о-о-о-го лед. Вината оставям на борците против алкохолизма.

Новините

Най-четените