Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Криворазбраният феминизъм на Бионсе

Нейният кавър на Jolene звучи като "комичен опит за отричане на реалността", пише Боряна Тодорова Снимка: Getty Images
Нейният кавър на Jolene звучи като "комичен опит за отричане на реалността", пише Боряна Тодорова

Въобще не мога да пея, но чуя ли първите акорди на "Jolene", бързо забравям несъвършенствата на гласа си.

Мелодията е позната на всяка раздрънкана китара, а текстът - близък до всяка жена. Всички сме правили кавъри на Джолийн - от напълно пияни, спорно талантливи хипита край лагерни огньове до най-големите имена в музикалната индустрия.

Но преди Бионсе никой не си е позволявал да пренапише емблематичния текст.

Джолийн със своите огнени къдрици и смарагдовозелени очи може да вземе мъжа ми с лекота. Докато пея, я виждам - въплъщение на съвършенството, достойна за възхищение, нежна и заплашителна в своето изящество. Борбата с нея е непосилна, а ужасът - непоносим, защото тя е абсолютната съблазнителка. Да я победя е невъзможно, но мога да я помоля за снизхождение. "Джолийн, моля те, не вземай мъжа ми!"

Доли Партън има конкретен образ в главата си, когато пише песента - червенокоса банкова служителка в Нaшвил, която флиртува със съпруга ѝ. Въпросният съпруг все по-често се присеща, че има работа в банката. На Доли често ѝ се налага да пътува извън Нaшвил и у нея се надигат куп страхове и несигурности.

Песента е включена в залата на славата на "Грами", както и в петстотинте най-велики песни за всички времена, събрани от сп. "Rolling Stone". Майли Сайръс и The White Stripes са само малка извадка от изпълнителите, които са направили кавъри на "Джолийн".

Има нещо неустоимо в мелодично изплаканата молба, която вербализира неизречените женски страхове. Винаги има някоя по-млада, по-красива, по-нежна, по-друга жена, която би могла да отнеме обичания мъж.

И срещу тази заплаха няма работещи оръжия.

На 29 март тази година излезе най-новият албум на суперзвездата Бионсе. Името му е "Cowboy Carter", жанрът е кънтри, интересът е очаквано огромен, "Jolene" е променена до неузнаваемост.

Версията на Бионсе звучи като заплаха с физическа саморазправа, отправена от третокласник. Лирическата героиня грам не се притеснява от въпросната Джолийн ли беше, каква беше. Тя даже я предупреждава да не се вясва до мъжа ѝ (иначе предполагам, че ще се разхвърчат червени екстеншъни). Бионсе си ѝ казва да не се опитва с мъжа ѝ само защото си мисли, че може.

Да се подразбира, че не може.

Вие можете сами да си прочетете целия текст, но с две думи идеята е, че Джолийн е хубавка, в това спор няма, но да не се подразбира, че ще успее да открадне мъжа на Бионсе (която му е отгледала децата, че и него е отгледала, познава го по-добре, отколкото той сам се познава). Да не се опитва червенокосата, тя очевидно е отчаяна. Иначе горко ще съжалява.

Преразказът е непълен по логистични причини. Версията на Бионсе е с двойно по-дълъг текст от оригинала, явно вдъхновението е било неукротимо. Въздействието обаче е меко казано спорно.

Докато класическата версия докосва възпаления нерв на скритите несигурности, които жените носим и непрекъснато опитваме да преработваме и укротяваме, то модерната звучи като комичен опит за отричане на реалността.

Бионсе отдавна е известна със своя уклон към феминизма и тази преработка е пореден пример от кариерата ѝ. Защитниците веднага ще кажат, че новата "Jolene" овластява жената и ѝ дава сила. Струва ми се, че един от проблемите на тази силна лирическа героиня е, че подозрително прилича на лирически герой (и то - токсично мъжествен) - звучи груба, физически заплашителна, тотално отрича слабостта си и е готова да вкара един тупаник на всеки, който ѝ възрази.

Пак влизаме в неприятната крайност на феминизма, при която жените се превръщат в мъжете, които най-много не харесват.

Друг проблем е тоталното отричане на една напълно валидна емоция - страхът, че партньорът ти може да бъде отнет. Отнемането не е справедливо, не е честно, въобще не е редно, болезнено е и е кошмар за всяка обичаща жена. Отричането на страха и скриването му зад непривична агресия просто не работи.

Не работи в живота, не работи и в изкуството. Версията на Бионсе не може да се сравнява с оригинала главно защото е емоционално неискрена. Текстът е идеологически, той много добре си върши работата теоретично, но в същността си е лъжлив.

Интересното е, че въпреки че новата "Jolene" уж е феминистка песен, вниманието на лирическата героиня отново е насочено към другата жена - в този случай не с молба, а със закана.

Отговорността за верността на благоверния съпруг пак е навсякъде другаде, но не и у въпросния мъж. От него жената не търси реакция или отговорност. Ако бъде съблазнен - виновна е Джолийн и ще си понесе кютека.

Много още може да се пише и чете по темата, интернетът в момента избухва и може да предложи куп интересни анализи, както и откровени заяждания. Чудесно би било, ако тази спорна песен провокира дискусии за феминизма.

За мен едно е сигурно - няма да пея новия текст край лагерен огън.

 

Най-четените