Комисята за защита на конкуренцията се произнесе относно идеята на БСП за изменения в Закона за храните, които биха постановили задължителното присъствие на повече български стоки в магазините.
Според становището на КЗК въвеждането на разпоредби, които да уреждат използването на понятието „българско" за целите на опаковането, етикетирането и рекламирането на храни само по себе си не ограничава конкуренцията, но не е необходимо, тъй като тези въпроси вече са уредени на ниво ЕС.
От друга страна задължението за обектите за търговия с храни с годишен оборот над 2 млн. лв. част от количествата на определени групи предлагани продукти да са произведени в България ограничава конкуренцията в няколко аспекта.
Според регулатора въвеждането на такова изискване създава географски бариери за свободното движение на стоки, което е предпоставка за намаляване на вноса на чуждестранните продукти и на такива, които не са взаимозаменяеми с български.
Всичко това ще доведе до ограничен избор, по-високи цени, риск от дефицит на стоки, поради недостиг на български стоки, чрез които да се покрие минималният процент, риск от некачествени продукти в разрез с мотивите за здравето на гражданите.
Освен това, разпоредбата, предложена от левицата, не само поставя в привилегировано положение българските спрямо чуждестранните доставчици, но и малките спрямо големите търговци на дребно. Изискването за минимален процент български продукти ограничава и възможностите на търговците на дребно сами да определят стратегията, чрез която да привличат потребителите.
Пазарната икономика се основава на взаимодействието между търсенето и предлагането, поради което естествените пазарни механизми, а не регулации биха създали предлагане, което да удовлетвори насрещното търсене, посочват от КЗК.
Според регулатора дефиницията за свежи плодове и зеленчуци, която изключва тези, които не са произведени в България, също може да ограничи конкуренцията, като ограничи свободното движение на стоки, създавайки риск от връщане назад във времето към дефицит на плодове и зеленчуци извън сезона, характерен за периода преди либерализиране на външната търговия.
Комисията смята, че подпомагането на българските производители не следва да се осъществява чрез мерки, които не просто не реализират заложените цели, но и ограничават конкуренцията.
Предложението на БСП беше внесено в края на миналата година, но така и не беше гласувано заради разпускането на Народното събрание. Идеята за определен процент българска продукция в магазините обаче е заложена в предизборната програма на БСП.
Според социалистите в асортимента на търговските вериги с годишен оборот над 2 млн. лв. задължително трябва да се въведат минимални прагове за произведени в България продукти: 51% плодове и зеленчуци в сезона на производството им и 30% - извън него, 70% мляко и млечни продукти, 25% месо и месни продукти (без пилешко), 50% пилешко месо, 75% вино и спиртни напитки.