Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Историята на "призрачното" летище в Атина, застинало в 2001 г.

Разхвърляни архиви, празни зали, избледнели туристически плакати и разкъсани карти - "Еликон" е един малък Припят в Гърция Снимка: Getty Images
Разхвърляни архиви, празни зали, избледнели туристически плакати и разкъсани карти - "Еликон" е един малък Припят в Гърция

Изоставени самолети, избили от асфалта растения, папки с документи, стари монитори, празни чакални и счупени седалки. Така изглежда днес международното летище "Еленикон", разположено на южното атинско крайбрежие.

Ако обаче попитате някого, пътувал със самолет към Гърция преди новото хилядолетие, той със сигурност помни друго - дотогава там годишно пристигат около 10 милиона туристи.

Историята на летището обаче е точно толкова интересна, колкото да се разхождаш из призрачните му терминали.

Снимка: Getty Images

Построено на прага на Втората световна война през 1938 г., скоро то е окупирано от Нацистка Германия и използвано от нея като площадка и писта за бомбардировачите ѝ срещу врага. Ето защо летището съответно се превръща и в мишена за въздушните нападения на Съюзниците.

След края на войната "Еленикон" се превръща в домакин и на американски и британски военни сили, но до 50-те години на миналия век постепенно започва да гради реноме на основен център за търговски и туристически въздушни пътувания.

Това е и повод то да бъде ремонтирано, пистите му да се разширят, да се постави нова контролна кула и да се построят хубави, просторни чакални за пътниците.

"През 90-те летището успяваше да посрещне около 10 милиона пътници годишно", разказва пред Си Ен Ен Василис Цацарагос, председател на Културния център на работниците към Олимпийските авиолинии.

Снимка: Getty Images

"Еленикон" обаче нямаше капацитета да посрещне все по-нарастващите нужди на туристическия сектор в страната", допълва още той.

Ето защо на 30 март 2001 г. - след години на дебати и планиране - "Еленикон" затваря вратите си за неопределено време, за да направи път на по-голямо и модерно съоръжение.

През 2004 г. части от комплекса са превърнати в терен за провеждане на спортни събития от Олимпийските игри в Атина, като например бейзбол, фехтовка и каяк.

През идните години обаче огромният комплекс с площ от над 6 кв.км. е оставен на произвола на съдбата на фона на непрекъснати разногласия по отношение на неговото преустройство и краха на гръцката икономика след финансовата криза през 2008 г.

През 2014 г. консорциум от инвеститори подписа споразумение за развитие на летището на стойност 915 милиона евро, ключова част от сделката за възстановяването на задлъжнялата Гърция с нейните международни кредитори.

Съгласно текста ѝ "Еленикон" трябваше да бъде превърнат в един от най-големите европейски крайбрежни курорти, пълен с луксозни хотели и апартаменти, както и търговски центрове, парк и развлекателен комплекс с казина.

Усилията за стартиране на проекта обаче многократно бяха спирани заради политическа опозиция и различни бюрократични пречки. Преди повече от четири години, в разгара на кризата с бежанците в Европа, мястото дори се превърна в неформален бежански лагер, приютяващ хиляди бежанци, които живееха сред мръсотията на изоставените терминали и олимпийски съоръжения, претъпкани с палатки.

Снимка: Getty Images

През последната година консервативното правителство на Гърция обеща да ускори регулаторните процедури, за да може проектът за преустройство най-накрая да бъде стартиран, а някои предварителни работи по него да започнат още през следващите седмици.

Сградите, които все пак ще бъдат запазени като музейни експонати, включват бившата сграда на Източния терминал, проектирана през 60-те години от новаторския финландско-американски архитект Ееро Сааринен.

В момента тя тъне в разруха, а онова, което някога е било оживен салон, сега е претъпкано с отломки пространство, от чийто таван висят стари кабели.

Разхвърляни архиви, счупени стъкла, избледнели туристически плакати и разкъсани карти добавят още призрачен привкус към тази сцена.

Снимка: Getty Images

Ако пък излезете извън рушащите се сгради, ще видите малка флотилия от излезли от експлоатация самолети "Боинг", включително внушителните 747-200, 737 и 727, които висят безпризорно на пистите. Всички ръждясващи и изоставени пътнически самолети носят емблемата на Olympic Airways (OA) - превозвачът, който десетки години доминира в небето над Гърция и се е превърнало в синоним на "Еленикон".

През 1957 г. компанията е основана от бизнес магната Аристотел Онасис след споразумение с правителството на Гърция, след което бързо разширява флота си и помага на страната да стъпи на глобалната туристическа карта.

"Това беше авиокомпанията, която свърза Гърция с целия свят - в рамките на 23 часа Атина имаше "контакт" с пет континента", разказва Цацаракос.

OA бързо става известна и с луксозната си услуга за бизнес полети, отразяваща пищния стил на своя гръцки основател и един от най-богатите мъже в света. Стюардесите са облечени в шикозни униформи, създадени от известни дизайнери като Коко Шанел и Пиер Карден, докато пътниците му се наслаждават на ястия от порцеланови чинии с позлатени прибори за хранене и кристални чаши.

Докато Източният терминал, проектиран от Сааринен, обслужва всички чуждестранни превозвачи, Западният е запазен изключително за OA. През вратите му приижда постоянен поток от знаменитости - от Елизабет Тейлър и София Лорен до Омар Шариф и Нийл Армстронг - пристигащи в Гърция.

През 1973 г. обаче един инцидент поставя края на "златните години" на ОА - 24-годишният син на Онанис, Александър, умира при катастрофата на двумоторен самолет Пиаджо малко след излитането си от "Еленикон".

На 1 януари 1975 г. Онасис официално продава компанията на гръцката държава, а на 15 март неговият живот също приключва.

Снимка: Getty Images

През първите си 18 години автопаркът на OA се увеличава от 15 на 28 самолета, част от които е и технологичното чудо на онова време - Boeing 747-200B Jumbo, закупен през 1973 г. за маршрута Атина-Ню Йорк.

Националният превозвач обаче продължава да се изправя пред големи финансови проблеми поради хроничното си лошо управление.

След като през 2003 г. е преименуван на Olympic Airlines, превозвачът прекратява дейността си през 2009 г., няколко години след преместването си от "Еленикон".

Историята на летището обаче ще "живее" в нов музей, който ще се помещава в специално предназначена сграда в преустроения комплекс.

"Събрахме 23 000 предмета, документиращи епохата както на OA, така и на гражданската авиация", казва Цацарагос и добавя, че сред бъдещите експонати ще има и седем самолета. "Този музей е нашата голяма мечта", заключва той.

 

Най-четените